Citroën C5 2.0 16V Caractère (2007)

autoreview

Citroën C5 2.0 16V Caractère (2007)

Signalement

UitvoeringC5 2.0 16V Caractère
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf185.000 km
KM-stand laatst217.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Limousine

  • 185.000 km

Na BXén en Xantia’s wilde ik toch op bollen blijven rijden. Dan dus toch de C5, ook al is die auto te groot voor mij. Ik wilde perse van een particulier kopen, en niet bij een handelaartje die hem doorstoot met wat winst. Zo kwam ik op Marktplaats mijn C5 tegen. Een mooi exemplaar uit 2007. LM-velgen en ook de mooie stof die bij dat bouwjaar hoort, iets wat ik graag wilde. Tot mijn verbazing werd mijn startbod geaccepteerd. Daar ging nog wat vanaf wegens een lekje in de radiateur. Toen ik daarna de uitdraai van de Citroen-garage ontving was ik toch wel in mijn nopjes. De C5 bleek perfect te zijn onderhouden met recent nieuwe remmerij en distributie. De juiste banden eronder, dus Michelins. En zelfs nog frisse winter Michelins op velg erbij. Het is bekend dat nieuwere Citroen’s telkens minder zweverig zijn dan hun voorganger. Zo ook de C5 minder dan de Xantia, en de Xantia minder dan de BX. Bij elke Citroen die ik kocht liet ik altijd meteen de bollen “doen”. Nu zou dat bij de C5 niet nodig zijn, volgens Citroen. Maar met 11 jaar oud geloof ik niet dat ze zo goed zijn als nieuw. Hoewel comfortabel, was ik niet tevreden. Dus vervangen door comfortbollen, dat kost niet zoveel bij specialist Rene Spaan. Bij vervangen bleek een voorbol zwaarder te zijn, dus waarschijnlijk lek en vol olie. En? Yep, het Citroen-gevoel is er weer helemaal. Lekker deinen, verkeersdrempels nemen zonder te hoeven remmen. Terwijl de bochtsnelheden bij op-afritten er niet onder hebben geleden. Dat kan behoorlijk snel. De C5 rijdt als een limousine en geeft je een rijk gevoel. Ontzettend ruim van binnen. Het kost wat tijd voordat je de knoppen in het midden gedachteloos kunt bedienen. Voor mijn gevoel is de 2.0-16 motor wat rauwer dan die van de Xantia, maar is voldoende stil. Ook al doe ik het regelmatig, maar sportief rijden is minder genieten dan juist comfortabel rondrijden. Moet wel wennen dat het, fijne en dikke, stuur erg licht is. En natuurlijk die akelige regensensor voor de ruitenwissers. Onregelmatige en zenuwachtige wappers worden het er daarmee. Een gemis is de ontbrekende rustige intervaloptie. Voor mij de eerste auto met cruisecontrol, en die is niet van het meest verfijnde soort. Ook al leer je ook daarmee goed omgaan. Maar als je hem weer inschakelt na een remmoment versnelt hij haastig naar de ingestelde snelheid. Beter is het om dat accelereren met je voet te doen, en dan weer inschakelen. Dat gaat dan weer heel soepel. Verbruik is bij al mijn voorgaande Citroens tussen de 1 op 11.5 en 13.5 geweest, zo ook deze C5. Verder veel fijne opties. Automatisch je lichten aan bij tunnels, je buitenspiegel naar beneden als je de achteruit inschakelt. Parkdistancecontrol die in stereo piept over de vier speakers. Je ramen sluiten automatisch bij het vergrendelen van de auto. Automatisch inklapbare spiegels. Erg handig allemaal. Kortom, hier blijf ik de komende jaren in rijden. Natuurlijk is een kleine auto goedkoper in verbruik en wegenbelasting. Maar zijn ook duurder in aanschaf. Het geld dat ik bespaar door deze grote C5 te kopen gooi ik dan in de tank. Ben je over 4-5 jaar net zo duur uit als met een kleine auto maar geniet er wel meer van. Zo kijk ik er tegenaan.

Geen bijzonderheden

  • 203.000 km

Zojuist weer APK gekeurd door Oldenhage in Nieuw Vennep. Vorig jaar daar ook geweest omdat hij van achter niet op hoogte bleef. Die onderdelen worden niet meer gemaakt dus bij Oldenhage repareren ze het zelf. En dit jaar belden ze netjes op om te vragen of ze de APK wederom mogen uitvoeren. Ja, graag zelfs. Niets aan de hand, hij rijdt nog immer heerlijk en probleemloos. Alleen is de bobine een keertje overleden. Deze had ik eens van de sloop gehaald, voor de zekerheid gemonteerd. Na het kapot gaan, de originele weer terug geplaatst....paar minuutjes werk. En alles weer OK. Ik heb wel al die plastic afdekkappen onder de motorkap verwijderd, onzin. En ik vermoedde dat het plastic mee resoneerde tijdens het rijden. Zonder dat plastic is hij nu stiller.

Gaat gewoon door

  • 210.000 km

Mijn C5 gaat nog steeds goed. Onlangs 4 nieuwe Michelins eronder. Alles doet het, de comfortbollen zijn heerlijk. Tsja, wat moet ik zeggen. Superfijn ding met Citroencomfort. Verbruik is 1 op 13. Geen één mankement. Voor mijn gevoel rijd en geniet ik gratis. Je komt ze bijna niet meer tegen op straat. Hooguit 2 of 3 keer per maand. Superding, en IK vind hem mooi.

Kosten gemaakt

  • 217.000 km

Plop....uit. Deed niets meer. Drie uur wachten op de Wegenwacht. Tovenaar maakt me weer aan het rijden met een overbrugging in zekeringenkast onder de motorkap. Die vervangen kostte €450.- En dan nu knipperlicht aan de voorzijde is kapot. En het bolletje is OK. Vrees het ergste. Maar dan nog blijf ik investeren in deze goedkope auto. Waarom? Omdat hij ongeevenaard heerlijk blijft rijden. Onlangs een motorfiets opgehaald, en mijn vriendin rijdt terug in de C5. Ik op de motor eromheen rijdend. En wat kun je dan vanaf de buitenzijde goed zien wat je binnenin voelt....zweven....met comfortbollen. Prachtig gezicht, hoe de C5 zweeft over hobbels op de snelweg. Bobbel...omhoog en zuchtend naar beneden. Een ware limousine. Al jaren gebruik ik het. In al mijn voertuigen die ik heb gehad er aan toegevoegd. TSL-olie. Google maar. Het is alsof je dan pas olie in je blok hebt. Alsof je dan pas boter in de pan gooit. Dan pas smering hebt. In de C5? Je stationair toerental gaat omhoog, de eerste paar dagen. Totdat hij zich gereset heeft. En je motor wordt aanmerkelijk stiller. Hoe je dat merkt? Je radio op de zachtste stand, en je kunt alles volgen. Het is stil in je auto. Moet daarbij vermelden dat ik de meeste plastic kappen van onder de motorkap in de schuur heb liggen...ze maken herrie omdat het plastic erg resoneert. Weg met die onzin-troep. Binnenkort weer naar Oldenhage, knipperbol moet goed. En ik hoor (na vier jaar bezit) wat rommelen in het onderstel. Wellicht wat rubbers vervangen. Nu bijna 220 dkm. Maar ik heb besloten deze voorlopig nog niet weg te doen. Te lekker rijdend. Zo graag een C5 V6 willen, maar dat durf ik niet aan. Verwacht dure onderdelen en schaarste daarvan.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens