Cadillac Seville STS (1999)
Kasteel op wielen
De nieuwste editie van de Seville is meer nog dan zijn voorganger toegespitst op de wensen van de Europese gebruiker. Cadillac is er trots op dat de Seville kleiner is geworden, maar we hebben het nog steeds over vijf meter auto. Voor Amerikaanse begrippen is de Seville beslist een fraaie auto: beschaafd van lijn met toch wel een rijke uitstraling.
Ook in de nieuwe editie past Cadillac weer de Northstar V8 in combinatie met voorwielaandrijving toe, die nog eens op detailpunten onder handen is genomen. De moderne acht-cilinder V-motor heeft 'n inhoud van 4,6 liter en is in deze STS goed voor 305 paardenkrachten en 400 Nm trekkracht.
Hoewel dit bepaald geen lichtgewicht is, heeft de Seville voldoende power aan boord om heel erg vlot vooruit te komen: hij springt vanuit stilstand in 7,8 tellen naar de 100 km/h. Over tussensprintjes hoef je deze gigant ook niets wijs te maken: 80-120 in 5,8 tellen. Inhaalmanoeuvres worden dan wel heel eenvoudig kinderspel. Slechts de rechter voet krachtig naar beneden drukken en de standaard viertraps automaat doet de rest. De Seville is op snelheid mooi stil, maar bij flink accelereren komt er toch zo'n wat onbehouwen, typisch Amerikaanse roffel uit de uitlaat.
Zuinig is de Cadillac niet: hij rijdt 1 op 7.
Deze limousine is ondanks zijn forse afmetingen best vlot over bochtige trajecten te bewegen. De auto is voorzien van traction control waardoor automatisch wordt ingegrepen als de grenzen van de grip op het wegdek worden bereikt. Overigens is het knap dat het onderstel voldoende grip op de voorwielen heeft om dat enorme vermogen op de weg te krijgen. Iets minder onder de indruk zijn we van de reminstallatie van de Seville: al na enkele paniekstops gingen de remmen behoorlijk stinken.
De Cadillac beschikt over elektronisch geregelde schokdempers. De Amerikanen hebben daarbij naar onze smaak het accent verkeerd gelegd. Onder normale omstandigheden is de Seville zo week geveerd dat 'ie als een boot over de weg gaat. Pas als je hard over 'n mini-verkeersdrempel rijdt, voel je het systeem acuut overschakelen naar een stug regiem.
Comfort wordt natuurlijk ook bepaald door ruimte en meubilair. En dat valt toch iets tegen. Met name op de achterbank kun je de bewegingsvrijheid niet riant noemen. Kofferruimte heeft de Cadillac voldoende, maar de afwerking daarvan had wel meer op niveau gemogen.
Comfort wordt ook bepaald door je stoel. Door de vele elektrische verstelmogelijkheden moet je in ieder geval een optimale zit kunnen vinden. Toch blijft de stoel van de Seville het bovenste deel van je rug onvoldoende steunen en dat is op de lange duur vermoeiend.
Bijzonder zijn de zetels overigens wel, want ook het bovenste bevestigingspunt van de gordel is erin geïntegreerd.
Nepperig hout
Het interieur is riant bekleed met fraai leer. Ook het nodige houtwerk ontbreekt niet, al ziet dat er nogal nepperig uit.
Met een prijs van zo'n 170 mille is het niet verwonderlijk dat deze topper vrijwel alles aan boord heeft. Knopjes genoeg dus voor de bediening van van alles en nog wat. Wat ons onder meer opviel was de geluidsinstallatie. In de duurste versie van de Seville STS zit een audio-fabriek van Bose die zo'n geweldig geluid geeft dat notoire geluidsfreaks er zelfs van in katzwijm vallen. Maar er is nog veel meer. Koplampen die vanzelf aangaan als het te donker wordt. Een uitgebreide boordcomputer die daarnaast nog zo'n 50 zaken in de gaten houdt. Als het bijvoorbeeld niet helemaal zonnig is, verschijnt de tekst 'headlamps suggested' voor je neus. Of je maar even de koplampen wilt aandoen.
Of een automatisch dimmende binnenspiegel; nooit meer verblind worden door achterliggers. De temperatuur en de ventilatorstand regel je gewoon vanaf het stuur: goed onder handbereik, maar de bediening van de boordcomputer hadden we liever op die plek gehad. Daar moet je nu te veel voor reiken naar het dashboard.
Cadillac is er in elk geval in geslaagd zijn Seville duidelijk te verbeteren ten opzichte van de vorige generatie. Toch is dat in onze ogen nog niet genoeg; de auto mist een stukje raffinement wat Europese topmerken wel bieden.
Signalement
Merk | Cadillac |
---|---|
Model | Seville STS |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 82.560 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.565 cc |
Maximaal vermogen | 224 kW / 305 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 71 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.991 mm / 1.897 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.857 kg |
Laadvermogen | 427 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 136 kg |
Banden | 235/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,8 s (fabrieksopgave: 6,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,8s |
Brandstofverbruik | 14,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 335 g/km |
Lees ook
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.