BMW 530i touring Edition (2003)
Praktische bolide
Het brandstofverbruik is wat ongunstiger dan met een handgeschakelde bak, maar 't verbruik van 1:8,8 dat wij noteerden, is voor een 1.675 kg zware auto niet slecht. Zeker niet als je in aanmerking neemt dat we er sportief mee hebben gereden. Daartoe nodigt zijn wegligging natuurlijk ook uit. Met standaard niveauregeling, traction control en het Dynamic Stability Control-systeem is de wegligging van de Vijf vooral probleemloos en betrouwbaar. Lekker veilig, maar niet spannend. De BMW blijft onverstoorbaar, want hij laat zich heel gemakkelijk corrigeren met een tikje gas los en/of een kleine stuurcorrectie. Zijn 225/55-16 banden leveren daaraan natuurlijk zo hun bijdrage.
Het onderstel is overigens mooi stug afgeveerd, maar niet te hard om je oncomfortabel te voelen. Over zijn remvermogen hebben we ook al niets te klagen: ook vanaf hoge snelheden sta je veilig en vlot weer stil.
Bagageruimte
Het comfort in de 530i touring Edition is dik in orde. Er is weinig interieurgeluid en de zit is ruim. De standaarduitrusting laat weinig te wensen over, of het moest elek-trische verstelling van de stevige, comfor-tabele stoelen zijn. We vinden het een beetje gek dat zoiets in zo'n dure auto niet standaard is. Stoelverwarming en leren bekleding zijn ook opties, maar verder beschikt deze versie toch zowat over alles wat wenselijk is. Een overzichtelijk dashboard en de goede plaatsing van alle knoppen en de versnellingspook horen daar ook bij. Hoewel je de touring niet elke dag zult volpakken bij de Makro, kan dat wel. Ook al is de inhoud van de bagageruimte onder de afdekking met 410 liter niet bepaald riant, je kunt naar hartelust stapelen en door de achterbank neer te klappen is de ruimte uit te breiden tot 1.525 liter. De achterbank is asymmetrisch (30/70) neerklapbaar en de bagageruimte is voorzien van vier sjorogen. Onder de vloer bevindt zich een ondiepe bergruimte waarin je kleine zaken aan het oog kunt onttrekken. De vloer is trouwens mooi vlak omdat BMW in de touring een speciale achteras met schuin geplaatste schokdempers heeft toegepast. Hoewel de tildrempel niet erg laag is, kan de bagage gemakkelijk naar binnen en buiten worden geschoven.
De 530i touring is standaard voorzien van airbags voorin en hoofd- en zijairbags. Wie de achterpassagiers wil beschermen, moet voor zij-airbags achter € 889 bijbetalen. Op de prijs van € 65.500 waarvoor deze versie in de prijslijst staat, mag dat geen belemmering zijn voor mensen die regelmatig passagiers op de achterbank meenemen. En hoewel bijna € 65.000 geen kattenpis is, heb je daarvoor wel een praktische stationwagen met een gelikte motor en een verfijnd onderstel.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 530i touring Edition |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 65.700 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.979 cc |
Maximaal vermogen | 170 kW / 231 pk bij 5.900 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.805 mm / 1.800 mm / 1.445 mm |
Wielbasis | 2.830 mm |
Massa leeg | 1.675 kg |
Laadvermogen | 600 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 241 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s (fabrieksopgave: 7,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,4s |
Brandstofverbruik | 10,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 261 g/km |