BMW 530i touring Executive (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530i touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 286.000 km |
KM-stand laatst | 291.000 km |
Oei Oei Oei
- 291.000 km
Zo’n BMW 5 serie geeft heel veel aan de berijder. Starten en lopen, een heerlijke uitlaatronk en een zijdezachte transmissie. De binnenruimte is gewelding, de stoelen zijn super en het ontbreekt je als berijder aan niets. Altijd vermogen beschikbaar, en met de huidige snelheidsrestricties draait het geweldige motorblok nauwelijks 2000 toeren op de snelweg. Het verbruik in stadverkeer en fileverkeer is fors, de drieliter zescylinder lust wel een slokje (E98) benzine. Echter, op de snelweg is het verbruik een aanvaardbare 1 op 10. Het is een echte beul, op de duitse autobaan is de auto zeer in zijn hum op snelheden tussen 120 en 170 km/h.
Maar er is ook een tweede kant, de 5 vraagt óók heel veel terug. In de zeven maanden dat ik erin rij is er al veel stukgegaan en dat gaat maar door. Na iedere fix werkt alles twee glorieuze weken goed tot het volgende defect. Wat heb ik allemaal bij de hand gehad?
- Transmissie flush vanwege bonken in de bak, heeft wel zeer goed geholpen trouwens
- Klepperende klepstoters, na 4x spoelen met olie en speciale Kroon Oil olie zo goed als weg
- Een interessant weekende doorgebracht met het vernieuwen van de 4(!) achterklep veren die in het dak zitten
- De CD wisselaar ging defect, gelukkig op marktplaatse een vervangende met USB sticks werkende wisselaar gevonden
- De radio ging defect, retrofit van een oude BMW business radio gedaan. Moest wel een nieuwe kabelboom fabriceren
- Richtingaanwijzer schakelaar ging stuk. Airbag demonteren, stuur demonteren en nieuwe geplaatst
- Forse trilling in de aandrijfas, tussenaslager laten vervangen. Het effect was dat de trilling nu anders is, mogelijk moet ook nog de Hardy schijf vervangen worden. Slechte job van de BMW "specialist" in Odijk trouwens.
- De achterruit sprong vaak spontaan open tijdens het rijden (!). Zit ergens een bruikje in 1 van de 4 kabelbomen die van de klep naar de rest van de auto loopt. Tijdelijk opgelost door de steker van de achterruitongrendeling los te trekken. Kost ook wel een dik uurtje trouwens.
- Er zitten werkzaamheden aan het onderstel aan te komen. Je weet wel, nieuwe draagarmen en scholdempers en zo.
- Koelvloeistaflekkage, defecte thermometer, thermometerhuis en koelslangen (bekend probleem). Toch weer een leuk bedrag aan reparaties.
Terugkomend zijn oliewissel om de 10.000 km, het blok lijkt daar heel kritisch op zijn. En natuurlijk moet benzine tanken een grote hobby van je zijn, de grote slokop tank lust soms wel 70 liter vloeibaar goud.
Voorlopige conclusie:
Een heerlijke auto om in rijden als alles toevallig eens klopt. Verder een mooi klusobject als je handig bent en tijd hebt. Ik vind het zelf leuk om kleine klusjes op te knappen, maar om de auto in de conditie te krijgen die ik wil ben ik waarschijnlijk al snel 3- to 4 duizend EUR verder. Feitelijk is de auto economisch total loss. Hij gaat in de verkoop, en ik hoop dat er een échte liefhebber met tijd mee aan de slag kan gaan. Het interieur is prachtig met het zwarte leer en de carroserie is op twee kleine plekjes na is goede staat.
De toekomst
Dit is mijn tweede BMW ervaring. In beide gevallen vond ik het meer dan geweldige wagens om mee te rijden. De betrouwbaarheid is naadje, er gaat altijd wel iets stuk. Dit exemplaar is dan weliswaar een oude, maar de nieuwe BMW 316 aut van lang geleden heb ik na 8 maanden ook weggedaan vanwege constante problemen. Had ik toch niets geleerd en heb me laten betoveren door het magistrale krachtige motorblok. Dus, weg ermee.
- Betrouwbaarheid1
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Klokje Rond - BMW 530d Touring

BMW 530i touring Edition (2003)

Lexus RX 450h+ vs. Jaguar F-Pace 400e - Dubbeltest

Elektrische ID4, Enyaq en Q4 e-tron zorgen voor de aantallen

Dit zijn punten voor een goede camperstalling
