BMW 530i touring Executive (2001)

autoreview

BMW 5-serie touring
BMW 5-serie touringBMW 5-serie touringBMW 5-serie touringBMW 5-serie touringBMW 5-serieBMW 5-serie

Signalement

Uitvoering530i touring Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf286.000 km
KM-stand laatst291.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Oei Oei Oei

  • 291.000 km

Zo’n BMW 5 serie geeft heel veel aan de berijder. Starten en lopen, een heerlijke uitlaatronk en een zijdezachte transmissie. De binnenruimte is gewelding, de stoelen zijn super en het ontbreekt je als berijder aan niets. Altijd vermogen beschikbaar, en met de huidige snelheidsrestricties draait het geweldige motorblok nauwelijks 2000 toeren op de snelweg. Het verbruik in stadverkeer en fileverkeer is fors, de drieliter zescylinder lust wel een slokje (E98) benzine. Echter, op de snelweg is het verbruik een aanvaardbare 1 op 10. Het is een echte beul, op de duitse autobaan is de auto zeer in zijn hum op snelheden tussen 120 en 170 km/h.

Maar er is ook een tweede kant, de 5 vraagt óók heel veel terug. In de zeven maanden dat ik erin rij is er al veel stukgegaan en dat gaat maar door. Na iedere fix werkt alles twee glorieuze weken goed tot het volgende defect. Wat heb ik allemaal bij de hand gehad?

- Transmissie flush vanwege bonken in de bak, heeft wel zeer goed geholpen trouwens
- Klepperende klepstoters, na 4x spoelen met olie en speciale Kroon Oil olie zo goed als weg
- Een interessant weekende doorgebracht met het vernieuwen van de 4(!) achterklep veren die in het dak zitten
- De CD wisselaar ging defect, gelukkig op marktplaatse een vervangende met USB sticks werkende wisselaar gevonden
- De radio ging defect, retrofit van een oude BMW business radio gedaan. Moest wel een nieuwe kabelboom fabriceren
- Richtingaanwijzer schakelaar ging stuk. Airbag demonteren, stuur demonteren en nieuwe geplaatst
- Forse trilling in de aandrijfas, tussenaslager laten vervangen. Het effect was dat de trilling nu anders is, mogelijk moet ook nog de Hardy schijf vervangen worden. Slechte job van de BMW "specialist" in Odijk trouwens.
- De achterruit sprong vaak spontaan open tijdens het rijden (!). Zit ergens een bruikje in 1 van de 4 kabelbomen die van de klep naar de rest van de auto loopt. Tijdelijk opgelost door de steker van de achterruitongrendeling los te trekken. Kost ook wel een dik uurtje trouwens.
- Er zitten werkzaamheden aan het onderstel aan te komen. Je weet wel, nieuwe draagarmen en scholdempers en zo.
- Koelvloeistaflekkage, defecte thermometer, thermometerhuis en koelslangen (bekend probleem). Toch weer een leuk bedrag aan reparaties.

Terugkomend zijn oliewissel om de 10.000 km, het blok lijkt daar heel kritisch op zijn. En natuurlijk moet benzine tanken een grote hobby van je zijn, de grote slokop tank lust soms wel 70 liter vloeibaar goud.

Voorlopige conclusie:
Een heerlijke auto om in rijden als alles toevallig eens klopt. Verder een mooi klusobject als je handig bent en tijd hebt. Ik vind het zelf leuk om kleine klusjes op te knappen, maar om de auto in de conditie te krijgen die ik wil ben ik waarschijnlijk al snel 3- to 4 duizend EUR verder. Feitelijk is de auto economisch total loss. Hij gaat in de verkoop, en ik hoop dat er een échte liefhebber met tijd mee aan de slag kan gaan. Het interieur is prachtig met het zwarte leer en de carroserie is op twee kleine plekjes na is goede staat.

De toekomst
Dit is mijn tweede BMW ervaring. In beide gevallen vond ik het meer dan geweldige wagens om mee te rijden. De betrouwbaarheid is naadje, er gaat altijd wel iets stuk. Dit exemplaar is dan weliswaar een oude, maar de nieuwe BMW 316 aut van lang geleden heb ik na 8 maanden ook weggedaan vanwege constante problemen. Had ik toch niets geleerd en heb me laten betoveren door het magistrale krachtige motorblok. Dus, weg ermee.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    1
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens