BMW 530i touring Edition (2002) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530i touring Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 169.000 km |
KM-stand laatst | 175.575 km |
De familiewagen
- 173.000 km
Wel alweer een autoreview van mijn kant. De vorige review van mijn M5 komt even tot een stop en zal 1 keer per jaar geupdate worden, deze vind je hier: http://www.autoweek.nl/autoreview/35098/bmw-m5
Na even getwijfeld te hebben om de M5 te verkopen leek het mij beter, in overleg met mijn vrouw, om de M5 te schorsen voor groot onderhoud en op zoek gegaan naar een E39 5 serie touring welke gaat dienen als familiewagen en in de toekomst voor de vrouw is. Zij had hierin dus ook wat inspraak, nadat we onze eisen gesteld hadden is de zoektocht begonnen.
Eisen waren:
- facelift model
- liefst blauw (voorkeur van de vrouw)
- automaat (wederom de vrouw)
- 6 cylinder ( ik heb al een V8 in de M5)
- geen kale uitvoering
- max. 180.000 gelopen
Ik kwam er al snel achter dat leuk aangeklede modellen zo weg zijn of tegen echt hoge prijzen de deur uitgingen. Dus met de vrouw afgesproken dat terwijl zij nog op vakantie was in Indonesie ik een wagen zou kopen als ik wat moois gevonden had.
Op een mooie zondag kwam er op marktplaats een mooie goed aangeklede 5 serie touring voorbij, bij een handelaar in het zuiden des lands. Toevallig was ik in de buurt aangezien ik voor mijn werk een jobje had in belgie, dus even langs gereden.
Lang verhaal heel kort, na wat gebabbeld te hebben/proefgereden/ afspraken gemaakt de deal gesloten, ik moest toen nog even geduld hebben want het betrof een duitse wagen die nog ingevoerd moest worden in NL.
Goed de uitvoering, het is een 530iA Touring geworden in jawel Toledoblauw. het betreft een lifestyle edition dus de wagen zit aardig in de opties. Het enigste wat ik niet heb is massagefunctie/koelkast/ en dat soort zaken, wel hebben we bijvoorbeeld een standkachel aan boord. Voor de rest verschilt de wagen in alles met de M5, uitgezonderd het muzieksysyteem/navigatiesysteem en de emblemen. Dit vind ik wel erg leuk zoveel verschillen maar wel gewoon dezelfde 5 serie.....
Goed dan het rijden, uiteraard verwacht ik geen M5 prestaties, maar de 530 kan nog steeds goed meekomen met het huidige verkeer. Het rijd supercomfortabel, ik ben meer aan het cruisen, het nodigt niet uit tot hard rijden en dat is eigenlijk helemaal de bedoeling voor een familiewagen....
Uiteraard zijn er wel nog wat dingetjes die gedaan moeten worden maar dat beschouw ik als typische E39 dingetjes;
- Pixeluitval
-Koplampverstelling (ondanks dit toch door de APK gekomen)...
Ook begon de laatste 500 km het bij stilstaan met een draaiende motor het te stinken in de wagen. Navraag leered dat specifiek bij dit model de kleppendekselpakking vervangen dient te worden omdat er wat olie dan lekt en op het spruitstuk land, welke heet is.... Dit word momenteel aangepakt.
Voor de rest hebben weer 4000 kilometer alweer op zitten en de wagen geeft geen krimp. we zoeven heerlijk door het verkeer met alle luxe en comfort die de wagen maar heeft. Ook met deze koude dagen is een werkende standkachel wel heel erg lekker.....
We gaan het zien wat de toekomst gaat brengen, hopelijk gaat het net als de M5 welke relatief goedkoop bleek te rijden doordat de E39 erg solide is gebouwd.
Koelvloeistof probleempje
- 175.389 km
Onverwacht probleempje.
De wagen gaf in ene keer de melding dat het koelvloeistofniveau laag was. Gecontroleerd en dat was idd laag, dus maar even bijgevuld.
Vervolgens wilde ik het systeem even ontluchten en toen brak de ontluchtingsnippel af. Kwam super ongelegen uit, want ik moest 2 dagen later vliegen, dus ik had de wagen nodig als vervoer.
BMW Vriesendijk gebeld en die hadden in ieder geval het onderdeel op voorraad. De touring voorzichtig heengereden en de volgende dag was de wagen gelukkig weer klaar.
Wel hebben ze 1,5 liter koelvloeistof moeten bijvullen, dus dit houd ik even in de gaten. Een dergelijk probleem heb ik nog niet gehad in het verleden. Ook is er geen lekkage zichtbaar of te ruiken (koelvloeistof heft zo zijn geurtje).
Wagen heeft de 24ste weer 189 kilometer gereden en de melding kwam niet terug, maar ik blijf het toch de aankomende maanden even in de gaten houden.
Pechduiveltje
- 175.575 km
Nou blijkbaar heft het pechduiveltje mij gevonden.
Ik kreeg van mijn werkgever bericht dat mijn wagen er raar bij stond. Doordat ik in het buitenland zit hebben ze er ook wat foto's gemaakt en opgestuurd.
Vervolgens een topic geopend op de BMW 5 serie club, met de vraag voor een goede garage/dealer in de buurt van Enschede/Oldenzaal omdat ik daar niet woonachtig ben. Tip gekregen voor Benerink en contact opgenomen met hun voor een diagnose.
Het bleek dat een luchtbalg een klein beetje lekte en de ander was ook niet meer al te best. Besloten om beide kanten gelijk aan te vervangen alsmede de eerder genoemde kleppendekselpakking.
Hopelijk kan ik er nu weer een tijdje van gaan genieten, aangezien ik nu al meer kosten in het begin heb gehad dan de M5 :) :) :)
Ondanks dit blijft het rijden met de wagen wel een heerlijk gevoel. Lekker comfortable cruisen over het wegdek
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.