Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • 3-serie Coupé

BMW 330Ci Executive (2000)

Coupé-talent

3
BMW 330Ci Executive (2000)
  • Autotest
25 september 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Eigenlijk zijn het gekke dingen, coupés. Niet zo praktisch als een vier- of vijfdeurs en veelal duurder. toch gaat iedereen er plat voor. Waarom? Uitstraling. Passie. Schoonheid. 't Is eigenaardig, maar twee deuren minder staat juist voor méér, iets extra's.

De naam BMW is bijna per definitie goed voor hartritmestoornissen bij liefhebbers van sportieve auto's, en zet er dan nog eens 'coupé' achter en het feest is compleet. De 3-serie Coupé is een plaatje van een auto, precies zoals een coupé moet zijn: rank, elegant en toch met dat onmiskenbare sportieve tintje. Persoonlijk, púúr persoonlijk vinden we de overeenkomsten tussen de 3-serie sedan en de coupé wat groot: je moet toch een paar keer kijken voor je doorhebt dat er een paar deuren ontbreken, en daar lijkt het dan ook bij te blijven. Dat ís niet zo: volgens BMW zijn zo'n beetje alleen de logo's gelijk en is verder élk carrosseriedeel anders.
BMW heeft zich al even weinig moeite getroost wat bijzonders, dat wil zeggen: iets afwijkends van het 3-serie Coupé-interieur te maken. Hier zul je het moeten doen met details als cursieve cijfers op de tellers. Gooi maar uit die vlag! Maar ook hier is weer een andere kant: zo'n 3-serie-dashboard is gewoon áf. Die o-zo-typisch-BMW iets naar de bestuurder gerichte middenconsole, de afwerking met 'mat chroom', de overzichtelijkheid, functionaliteit en 't bedieningsgemak - je zou ook zeggen: niets meer aan doen, helemaal goed zo. Een van de al even traditionele pluspunten van de 3-serie is het zitcomfort. In onze tot ver over de top volgeladen Executive-versie zaten sportstoelen die de perfectie benaderen: elektrisch verstelbaar, steun aan alle kanten en zelfs voorzien van een uitschuifbaar gedeelte in de zitting, waardoor je, hoe je het ook hebben wilt, altijd voldoende steun voor je bovenbenen hebt. Je vraagt je af waarom niet elke autofabrikant zoiets monteert. Ten behoeve van de 'instap achterin' is een systeem aangebracht dat de voorstoelen niet alleen naar voren, maar ook iets omhoog brengt. Maakt het makkelijker, maar het blijft een kruip-door-sluip-door-aangelegenheid. Maar achterin kun je heel behoorlijk zitten: je hangt iets achterover in verder prima kuipjes, maar door dat hangen heb je wél genoeg hoofd- en zelfs genoeg beenruimte.
Met de sound van de zes-in-lijn is absoluut niets mis, integendeel, hij klinkt formidabel. Maar kennelijk vonden de Duitsers dat in een coupé van stand het motorgeluid zo ver mogelijk moet worden teruggedrongen. 't Is een visie, wij vinden het eerlijk gezegd jammer. Laat maar horen!

Verrassend comfortabel

Wie dacht dat de BMW wel uitermate sportief afgeveerd zou zijn, zit ernaast. De 330 Ci is namelijk verrassend comfortabel geveerd, naar onze smaak zelfs té comfortabel. De carrosserie helt in de snelle bochten waar die Briljante Bruut van een motor de hele tijd om smeekt, nadrukkelijk over. En in korte snelle bochten vindt de tractiecontrole het nodig onmiddellijk en vrij rigoureus in te grijpen. Ergens begrijpelijk, want met 231 pk op je achterwielen en een niet al te stevig geveerde achterkant, sta je al gauw dwars op de weg - intens leuk voor wie 't wil, maar zwaar schrikken voor wie er niet op zit te wachten. De tractiecontrole kan trouwens ook uitgezet worden, waarna de 330 Ci zich ontpopt als Dr. Drift, de Giga-Glij-Grootmeester. Wij zouden onmiddellijk een steviger onderstel willen, maar voor de rest: wát een auto!
De besturing doet z'n best, maar is ons net iets te licht en in de middenstand wat doods. Dat heeft natuurlijk ook met het onderstel te maken, maar waar de besturing wel heerlijk direct is en de auto zich lekker kort laat 'zetten', filtert het stuur belangrijke informatie weg, en dat is zonde. Zeker van die motor, want, tsjonge, wat sleurt dat ding eraan! Hij weet gewoon niet van ophouden! 't Is wel een typische BMW-toerenvreter, want voor het onderste uit de kan moet je 'm stevig op z'n lazer geven. En de versnellingsbak? De '1' liet zich af en toe wat lastig inleggen, maar voor de rest: zó hoort een handbak te zijn. Top.
De 3-serie coupé oogt prachtig, er zit geen verkeerde lijn in het ontwerp, al vinden wij (wíj, dus) hem misschien net iets te gewoontjes om ons onmiddellijk van alle adem te beroven. Z'n motor is glorieus, en puur op prestaties maakt hij gehakt van niet alleen deze, maar zo'n beetje al z'n tegenstanders. Z'n enige minpunt vinden we z'n wat weke onderstel. Hij kan bijna alles, maar er zit gewoon meer in. Maar dat is dan ook het enige - op alle andere punten excelleert de 330 Ci. Oók op prijs, helaas. Maar liefst f 110.000 moet een 330 Ci Executive opbrengen! Als je dat geld ter beschikking hebt, is voor ons de keuze gemakkelijk...

Signalement

Merk Bmw
Model 330Ci Executive
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 52.400

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.979 cc
Maximaal vermogen 170 kW / 231 pk bij 5.900 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.488 mm / 1.757 mm / 1.369 mm
Wielbasis 2.725 mm
Massa leeg 1.405 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 730 kg
Banden205/50YR17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,9 s (fabrieksopgave: 6,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,0 s / 9,4 s
Brandstofverbruik 9,1 l/100km
CO2-uitstoot 218 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
BMW BMW 3-serie

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 699
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 705
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 316i Executive Trekhaak NAP Climate Control

    BMW 316i Executive Trekhaak NAP Climate Control

    • 2001
    • 101.450 km

    € 4.250

    BMW 3-serie E46 Coupé Handbak Originele NL Auto

    BMW 3-serie E46 Coupé Handbak Originele NL Auto

    • 2001
    • 120.601 km

    € 44.950

    BMW 3-serie E46 M3 Handbak Cabriolet

    BMW 3-serie E46 M3 Handbak Cabriolet

    • 2002
    • 103.668 km

    € 49.950

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

    506
    • 23 juni 2022

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    • 27 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e iPerformance (2016)

    BMW 330e iPerformance (2016)

    • 31 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320i (2016)

    BMW 320i (2016)

    3
    • 19 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring (2021)

    BMW 330e Touring (2021)

    19
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 316i Executive (2001)

    BMW 316i Executive (2001)

    3
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 330e Touring Business Edition Plus...

    2
    • 8 april 2022
meer reviews
BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

Vier jaar lang stond deze BMW M3 in de tuin van de vader van Laurens Westerdijk in weer en...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    13
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    11
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring toont productieproces en facelift-dashboard

    BMW M3 Touring toont productieproces en...

    18
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    13
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    9
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

    BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz...

    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden