BMW 318Ci Executive (2000)

BMW 318Ci Executive (2000)

Uitvoering318Ci Executive
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2013

Aanschaf BMW 318ci

Op 12 december 2013 heb ik mijn BMW aangeschaft. Ik heb deze auto mede gekozen omdat hij is voorzien van een LPG installatie. Aangezien ik zo'n 30.000 kilometer per jaar rij levert dat een aardig voordeel op. De auto blijft met de gasinstallatie onder de 1350kg, zodoende is de MRB ongeveer 80 euro per maand. Dat heb je aan de pomp snel terugverdiend. Het gemiddelde verbruik op LPG schommelt tussen de 1 op 10, in de winter met winterbanden, en de 1 op 12.

Bij de auto zat een berg aan papieren. Dat schept vertrouwen, maar het kan ook een teken aan de wand zijn. Gezien de hoge kilometerstand was de stapel facturen niet meer dan redelijk, een keurig onderhouden auto dus.

Financieel aantrekkelijk en technisch in orde. Uiteindelijk komen deze twee zaken pas naderhand aan de orde. Een auto koop je, tenminste als autoliefhebber, voornamelijk op basis van emotie. Als liefhebber van met name Zweedse auto's wist de BMW me niet direct te bekoren. Hoewel, het is een strak gelijnde coupé, tamelijk tijdloos en in originele staat nog redelijk origineel. Het rijden met de BMW heeft me pas echt overtuigd. Een blok degelijkheid. De auto ligt behoorlijk vast op de weg en het interieur voelt goed aan. Een nadeel betreft de stoelen. De zittingen zijn vrij kort en het leer is glad waardoor de stoelen weinig steun bieden.

Bijna drie ton

Zonder twijfel gaat de BMW de drie ton halen, toch alvast een update. Inmiddels heb ik de BMW ruim een jaar en heb ik er een ruime 30.000km mee afgelegd. Ik heb geen vreemde mankementen aan de auto gehad. Het koelvloeistofreservoir is vervangen, omdat deze lekte en de krukas- en nokkenassensor zijn vervangen. Het schijnt dat dit typische E46 kwalen zijn.

Ik ben nog steeds zeer tevreden met de auto. Het is geen strepentrekker, maar de auto heeft wel voldoende vermogen. Bij lage toeren heb je al best wat kracht, waardoor je redelijk schakellui kunt rijden.

Onverwoestbaar

Dat de E46 een degelijk gebouwde auto is, daar was ik al achter. Nu de teller echter op 370.000 staat, sta ik er echter steeds meer van versteld. Aan niets merk je dat de 4 ton bijna in zicht is.

Om de auto een nog klassiekere uitstraling te geven heb ik de knipperlichten rondom vervangen voor oranje exemplaren.

In de voorbije periode zijn de volgende zaken vervangen:
- draagarmrubbers voorzijde
- wiellager linksvoor
- schokbrekers voorzijde
- remblokken voorzijde
- remklauw rechtsvoor
- radiator
- waterpomp
- koelwaterslang achterzijde motorblok
- airbag passagierszijde (terugroepactie)
- accu

Verder krijgt de auto elke 25.000km regulier onderhoud.

Einde verhaal

In 2017 zijn de waterpomp, schokbrekers achter en een draagarm vervangen. Normaal gezien zou je beide draagarmen vervangen, maar in principe was er geen speling, enkel knarste er een fuseekogel.

Eind oktober nog een heerlijke vakantie naar Zwitserland met de BMW, maar op de terugweg hield de auto het voor gezien. De motor liep warm in Luxemburg en uiteindelijk ben ik afgesleept naar Nederland. De koppakking bleek lek te zijn na een druktest. Aangezien de kilometerstand inmiddels al opgelopen was tot net boven de 400.000 en ik links en rechts toch al aan het kijken was naar wat anders, heb ik besloten de BMW niet meer te maken. Uiteindelijk is hij geëxporteerd en in het land van aankomst keurig gerepareerd en weer goed voor nog vele kilometers. Ik wens de nieuwe eigenaar er veel geluk mee!

3,5

PRIVATE LEASE BMW 3-serie