BMW 330Ci Executive (2001) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 330Ci Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 98.450 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
Het begin: "opzoek naar mijn E46"
- 100.250 km
Een van de mooiste BMW's van de afgelopen jaren, de BMW 3-serie E46 model generatie - een persoonlijke droom om ooit in bezit te hebben en als u het mij vraagt, een klassieker in wording.
Als uitzondering van mijn generatie - een millennial - ben ik al sinds klein kind helemaal weg van auto's. De jaarboeken vielen bijna van het constant doorlezen en bekijken uit elkaar. De kennis werd opgenomen, en zo doende ben ik een autist als het op auto's aankomt.
Mijn autoleven moest beginnen met iets bijzonders. Natuurlijk, een Peugeot 106 of Toyota Corolla zou het eigenlijk moeten zijn - een auto die niet te zwaar drukt op de maandelijkse kosten, gewoon een no-nonsense wagen waarbij je niet knikkende knieeen krijgt als je eens wat ermee hebt.
Maar, zoals een goed autoliefhebber beaamt, moet een auto een totaal emotionele keuze zijn: na een aantal jaren flink sparen is de zoektocht naar een goede BMW E46 begonnen! Met een 6-cilinder natuurlijk..
U snapt, deze autofanaat heeft een BMW E46 330Ci als eerste voiture. En met recht een "full options" uitvoering!
1 INTRODUCTIE
In mijn review van deze auto tracht ik u mee te nemen in hoe ik deze auto heb beoordeeld alvorens aankoop. Daarnaast neem ik u mee in de rijbeleving van deze BMW, alsmede mijn ervaringen met het onderhouden van deze auto. Ik onderhoud deze auto zelf in een oprecht serieuze hobby garage - wij vinden de meeste garagisten (absoluut uitzonderingen daar gelaten) maar prusters and geldverslinders.
2. ZOEKTOCHT TIPS
2.1 ALGEMENE TIPS
Een auto op leeftijd is nooit perfect en helaas staat het internet ook vol met dubieuze auto's. Als ik opzoek ga naar een auto op leeftijd heb ik drie hoofdvragen: klopt de auto (kilometerstand vs gebruikssporen), is de koets hard en een impressie van de algemene staat van onderhoud (kan altijd zelf het onderhoud weer bijwerken, mits de prijs daarnaar is).
Gezien niet iedereen zulke kennis machtig is adviseer ik altijd iemand mee te nemen die u eventueel kan helpen om deze vragen voor u te beantwoorden.
2.1 TIPS VOOR EEN BMW E46
Hierbij een overzicht van algemeen bekende zwakke punten van de BMW E46 en mijn eigen opgedane ervaringen in de bijna vier jaar dat ik de auto bezit.
Bekende problemen van de BMW E46 zijn:
1. Het subframe achter. Symptomen zijn vaak gebonk vanuit de achtertrein bij het rijden als het kwaad al geschied is (over hobbels, oneffenheden, etc). Dit komt vooral voor bij pre-LCI (t/m 2001) 330i blokken met een handbak. Het subframe is niet berekend op 300NM koppel (vooral bij idioot rijgedrag; hard optrekken vanuit stilstand).
2. Vanos ratel: eigen ervaring elke +- 140/150dkm. Bij een beetje gas hoor je de vanos ratelen bij de voorkant van het blok bij de nokkenasketting. Redelijk dure reparatie als je het zelf niet kunt. Vergeet ook niet de pakking te vervangen.
3. Raammechaniek: kwestbaar, vraag is niet of maar wanneer.
4. Weerstand kachel: symptoom is hard en zacht blazen van de kachel (kan 1-2 min bij opstarten van de auto zijn, daarna weg) eerst en daarna blaast hij geen lucht meer. Kachel weestand zit achter het dashboard.
4. Draagarmen voor: ze vreten draagarmen. Goedkope merk onderdelen al helemaal. Check of bijv. Mayle is geplaatst bij vervanging.
5. Achterbanden slijtage: eigen ervaring, bijna elke 20dkm met Continental Sportcontact 5(P) banden. En ik rij met gevoel voor techniek.
3 MIJN ZOEKTOCHT
Mijn eigen zoektocht had een aantal criteria:
1) Onder of nabij de 100.000 km
2) M54B25 / M54B30 blok (325/330i)
3) Bijzondere uitvoering met de nodige luxe
4) Zo min mogelijk eigenaren
5) Een eerlijke wagen
6) Coupé uitvoering
7) Volledig orgineel
8) Herman Kardon
Uiteindelijk heb ik de wagen gevonden bij Auto Leitner, daar stond een werkelijk prachtige BMW 330Ci die aan alle criteria voldeed. Had al half Duitsland afgereden met het idee dat je de betere BMW's hier zou kunnen vinden, wat ook het geval kan zijn maar niet bij mij; het waren allemaal stuk voor stuk discutabele wagens waarvan mijn BMW hart ging huilen.. Dus uiteindelijk afgereisd naar Alkmaar en een proefrit gemaakt; de auto was absoluut niet perfect, maar wel eerlijk. De kilometerstand klopt; de auto had drie eigenaren gehad waarvan de eerste twee in Duitsland en de vorige eigenaar hier in Nederland. De namen van alle eigenaren zitten bij de boekjes, dus leuk voor het verhaal om de auto heen.
Daarnaast is het een zeer complete uitvoering; een BMW individual Velvet Blue uitvoering beide in in- en exterieur. Je kan eerder vragen welke opties de eerste eigenaar er niet op heeft aangevinkt (merkwaardig genoeg automatische verlichting..) dan wat er wel opzit. Daarnaast de heerlijke M54B30 motor met 231 PK / 300NM met een 5-traps oldschool ZF automaat. Weet u, zo'n automaat die nog echt slomer is dan de handgeschakelde versie. In één woord: GEWELDIG!
Is dan alles zó perfect?
Nee, het is een oude heer aan het worden. In het begin van aankoop had ze al last van de draagarm rechtsvoor, onregelmatig lopen bij koude start (opgelost), olielampje gaat soms aan en uit (opgelost), en het stuur staat offcenter (opgelost).
Maar, ik ga lekker genieten van deze authentieke, prachtig gelijnde atmospherische zes cilinder. U begrijpt wellicht, zo worden auto's vandaag de dag niet meer gebouwd!
Impressie 1: "ingereden"
- 109.012 km
Dat is even genieten: 10.000 KM en 4 maanden verder. U zult wel denken dat ik veel woon-werk verkeer rij, echter is het tegendeel waar. Het zijn pure plezier kilometers kris kras door Nederland en omliggende landen. Met het weer van afgelopen zomer heerlijk om te doen. Voor de woon-werk kilometers gebruik ik de fiets!
Het voordeel is dat ik een goede impressie van de auto heb kunnen opdoen; waar haar capiciteiten liggen en haar tekortkomingen. Middels deze update tracht ik een duidelijk beeld hiervan te schetsen.
U heeft het vast vaker gehoord, BMW maakt rijden plezierig. Duitsers zouden het "Freude am Fahren" noemen. U kunt zichzelf het volgende voorstellen als BMW gebruiker, zeker wanneer het een majesteuze 6-cilinder betreft: in de vroege ochtend loopt u naar de wagen toe, aanschouwt as eerste het prachtige tijdloze design van een E46 door meester Bangle, opent de zware deur en stapt in. Vervolgens doet u de sleutel in het contact, draait de sleutel en wekt een engineering meesterwerk tot leven. De motor komt tot leven met een "VROEM" om vervolgens luidkeels haar opwarmcyclus af te maken.
Mocht u ooit voor de keuze staan om een oudere BMW 6-cilinder aan te schaffen en U denkt, waarom zou ik voor een 30i gaan ipv een 20/23/25/28i? Meer slagvolume en dus meer koppel! De kleinere 6-cilinder kunnen onderin als vrij tam aanvoelen "Laufkultur" hebben de oude 6-cilinders overigens allemaal; het loopt allemaal prachtig.
De M54B30 motor is een juweeltje. Naar huidige maatstaven vlot te noemen, maar in de tijd een buitengewoon snelle wagen door haar dubbele vanos techniek met daarbij een dubbele bovenliggende nokkenas als opvolger van de M52 motor generatie. Een 330i met handbak zit op zo'n 6,5 seconde op de 100 km/h, waar de automaat daar toch >7 sec voor nodig heeft. Moest dit natuurlijk zelf ook uittesten en kwam rond de 7,2 seconde uit; wetenschappers zouden mijn meetmethode afkraken daar een stopwatch redelijk afhankt van mijn eigen kliksnelheid. Bottom-line: ik denk dat mijne nog best rond de 7 seconde op de 100 zit. Prima.
Het klimmen in de toeren is een waar genot. Je merkt echt het lineare vermogensopbouw en dat is zeer aangenaam. De motor blijft eraan trekken tot de toerenbegrenzer en maakt het dus lonend om door te halen. En dan heeft de motor nog iets moois in petto: haar geluid. Terug naar het aangename van het vermogensopbouw: het is dosseerbaar. Je kan in bochten spelen met de versnelling om een precies vermogen te verlangen van de auto. U snapt, heb dit veelvuldig uitgetest op heerlijke landweggetjes in Nederland en kan vertellen, je kan goed ermee hoeken!
Maar goed hoeken komt natuurlijk niet door de motor alleen. Iets wat alle oude American Muscle cars kunnen laten zien; dikke v8 met 350pk en niet door de bocht te krijgen. Nee, dit 18 jaar oud beestje is nog verrassend strak in de ophanging wat het maakt tot een waar schouwspel van balans in de auto. Ook de Continental SportContact 5 banden helpen mee met een breedte van 255 achter en 225 voor - het geeft de auto goede grip. En weet u wat het mooie is van het rijden in een BMW? De auto geeft zo enorm veel vertrouwen. U voelt met uw kont wat de achterkant doet en in uw stuur wat er gebeurd met de voorbanden. Het 50/50 balans zorgt voor een bepaalde mate van voorspelbaarheid in het weggedrag (en nee ik zeg niet dat 50/50 het beste is, maar voor ons als alles behalve een professionele racer eigenlijk wat je wilt). Alles samen maakt het gewoon dat je meer durft - want daar gaat snel rijden uiteindelijk om - dan zeg in een Toyota Avensis. Moet wel zeggen dat de auto meer rijdt als een gran tourer (GT) dan een echte volbloeds racer. De demping laat een bepaalde mate van body roll toe, alvorens zichzelf strak te zetten.
Ook de automaat draagt bij aan het GT gevoel, daar het een te oud stuk techniek is om te voldoen aan de waanzinnig snelle automaten van tegenwoordig. Prima automaat voor toen, maar met 5 versnellingen zit je soms net niet in een lekker toerengebied. Gelukkig heeft de automaat een manuele stand, want soms gaat er iets mis tussen wat ik verlang, en wat de automaat mij geeft. Niet perse een ongelukkig huwelijk, maar eentje met haar uitdagingen.
Concluderend kan ik zeggen dat de auto, zelfs naar huidige maatstaven, uitstekend rijdt. Durf zelfs te beweren dat deze auto een betere drivability heeft dan sommige nieuwe auto's. De motor is een koppelmonster en heeft een prachtige loopcultuur met een linear vermogensopbouw. De auto is voldoende comfortabel voor de lange stukken, en voldoende sportief om de leuke wegen onveilig te maken. De gewichtsverdeling, stuurgevoel, en aandrijflijn met de automaat in manual geven een bijzonder gevoel van controle over de auto. In essentie geeft het je het vertrouwen om meer te doen met de auto dan je eigenlijk durft. De aandrijflijn en ondersteltechniek zijn echt mijn maatjes geworden; waardeer de afstemming van ze erg.
Winterslaap 1
- 115.600 km
BMW staat inmiddels in de garage haar winterslaap te houden. Heb erg genoten van afgelopen seizoen en kijk uit naar het volgende.
Nog immer is het starten & gaan en heeft de auto me werkelijk nooit laten zitten. Voor het komende seizoen gaat er wat onderhoud gebeuren zodat de auto weer helemaal fris is.
Tot volgend jaar!
Jaar 1: "het werk is begonnen"
- 117.000 km
De BMW is reeds weer twee maanden uit de winterstalling; accu aansluiten en starten maar. Heb direct twee kleine deukjes uit de auto laten halen die er al inzaten bij aankoop, dus hij is weer helemaal strak door een van de beste uitdeukers van het land. Werkelijk top resultaat.
Dit is het jaar van wat groter onderhoud; binnenkort staat ook de APK op de planning. Al het onderhoud doe ik samen met mijn oom, wie al 40 jaar sleutelt. Het is erg leuk om zo de auto technische te leren kennen en hoe de Duitse BMW mensen over bepaalde dingen hebben nagedacht en in elkaar hebben gezet.
Inmiddels nieuwe Continental SportContact 5P 255/35/R18 achterbanden erop gezet, dezelfde als eerst omdat de voorbanden nog prima zijn. Wil het rijgedrag optimaal houden, de volgende keer gaan er geen Continental's meer onder.. opzich prima banden maar er zijn betere. Maar moet zeggen: wat een verschil! Duidelijk dat de oude achterbanden echt op waren. Al het loodlijm weggehaald op de velgen, mooi schoongemaakt en opnieuw gebalanceerd. Nog best een klusje, maar dan is het beter dan dat de dealer het ooit voor je doet. Die laten oude lijmresten rustig zitten.
Heb de volgende onderdelen ingekocht voor een kleine beurt:
* Mannfilter Oliefilter + luchtfilter (een van de beste!)
* Shell 5W40 olie (olievat inkoop)
* Re-seal 150 ml om de pakkingen weer soepel te maken, doe je bij de olie erbij. Aanrader voor elke auto die meer dan 5 jaar oud is, scheelt een hoop!
Daarnaast groter onderhoud:
* Brembo OEM voorremmen, blokken en remblok indicatoren.
* Febi Bilstein draagarmrubbers
In de garantie gaat de Bobine('s) nog vervangen worden, met een koude start loopt hij soms op 5 potten. Dit wordt bij een Amsterdamse BMW specialist uitgevoerd.
Ook de stuurinrichting ga ik wat mee spelen om het ietwat scheef staande stuur eruit te halen. Dit doe ik nadat de nieuwe draagarm rubbers erop zitten.. dan even kijken of de auto opnieuw uitgelijnd moet worden.
Zal jullie op de hoogte houden van het eindresultaat! Heb heerlijk twee weken vakantie om mijn handen zwart te maken en de BMW weer een beetje beter te maken.
Als je zelf ook een E46 voor langere tijd wilt rijden; koop alleen de beste A-merk onderdelen en bespaar hier niet op! Maakt absoluut het verschil op de langere termijn.
Voor nu, lekker Freude am Fahren met het heerlijke weer!! :)
Keep you posted.
Jaar 1, winterslaap 2
- 129.000 km
Auto staat klaar om weer in de winterslaap te gaan, ben op het moment bezig mijn winter auto - een Citroen Saxo - gereed te maken voor de APK en dan wissel ik ze om.
Dit seizoen toch weer wat kilometers gereden, alhoewel minder dan vorig jaar gezien ik verhuisd ben. Nu hij lekker over de ton aan kilometers gaat is er wel wat onderhoud bijgekomen.
Dit seizoen veel gedaan:
* Harman Kardon tweeter (is kapot gegaan, enorm gaan ruizen)
* Bestuurders portierslot (wat een werk; heb direct raammechanisme nagelopen gezien het hele raamwerk eruit moest)
* Nieuwe conti's achterbanden zoals eerder benoemd.
* Filters & olie vervangen
* Bougies vervangen
* Verwarmings regelaar (kapot gegaan met het warme weer; bekend euvel van de E46 - was nog nooit vervangen).
* Nieuwe draagarmrubbers
* Remmen + blokken voor naar Brembo's omgezet.
Totale kosten van onderhoud is ongeveer 1000 euro met alle onderdelen. Verkijk je niet op het bezit van deze auto's, als je het allemaal bij een specialist of dealer moet uitvoeren zou het zo 2 tot 3 duizend euro aan omkosten zijn! Althans als je hem in de beste staat wil houden moet je blijven investeren in deze wagens en dat is soms niet mals.
Voor de winter wil ik de kleppendekselpakking vervangen, die is helaas wat gaan lekken wat op de uitlaat komt; geeft een olielucht terwijl er eigenlijk niet veel aan de hand is. Verder wil ik de automaat nieuwe olie + filter geven, die begint wat minder soepel te lopen. Dan is de auto weer helemaal bij en rijdt hij echt als een trein.
Verder is het nog immer genieten van zo'n oude porno BMW en krijg nog altijd leuke duimpjes over de kleur en staat van de wagen van medeweggebruikers. Het blijft een bijzondere auto die ik blijf koesteren.
Tot volgend seizoen!
Jaar 2: "Genieten plus eerste keer stilstaan"
- 131.000 km
BMW is weer sinds reeds één maand uit de winterstalling. Tijdens de stalling weer behoorlijk wat onderhoud aangepakt. Zo is de automaatbak gespoeld inclusief nieuwe filter en pakking. Daarnaast heb ik de kleppendekselpakking vervangen omdat die lichtjes olie begon te lekken, echter lekt dit op de uitlaat waardoor je een vervelende olielucht krijgt. Verder ook direct nieuwe bougies 6x (NBK) erin gedaan. Helaas is mij opgevallen dat de meeste specialisten / BMW dealers de achterste twee bougies eigenlijk nooit vervangen. Dit komt omdat ze alles rondom het interieurfilter moeten weghalen en het dus 10-20 minuten extra tijd kost.
Oliewissel met een kleine beurt doe ik nog ergens deze zomer, want heb nog 10.000 km op de serviceinterval staan. Voor juni moet hij weer voor de APK, maar voorzie hier eigenlijk geen problemen in.
Wel een klein schrikmoment is de bandeslijtage achter. Heb er vorig jaar nieuwe Continental's opgegooid, maar die zitten al tegen de bandenslijtage indicator aan (kan niet wachten tot ik er een ander merk op kan gooien). Heb de auto direct naar een van de beste uitlijnboeren hier in Zuid Holland gebracht en die zag dat de uitsporing achter te wensen overliet. Laten we hopen dat dit de slijtage wat tegengaat, gezien mijn rijstijl niet overeen komt met de slijtage. Nu spoort hij super in ieder geval, super strak weer.
Verder was het weer genieten. De bak schakelt veel soepeler en de olielucht is weg. Motor trekt ook wat beter vanwege de nieuwe bougies. Zo heb ik plezier van de uitkomst van al het sleutelwerk, super! Gewoon genieten.
Helaas was toen het moment daar, hoorde allemaal geluiden van onder de motorkap komen. Dacht, dit is niet goed. Motor stilgezet en de auto geduwd naar mijn vader's huis (had geluk dat ik letterlijk in de buurt was). Enkele dagen verder op de trailer gezet naar de werkplaats. Gelukkig viel het alles mee (ik denken dat de motor in de soep was gedraait HOE DAN!?!? *&*^&%). De volgende diagnose is gesteld;
Waterpomp lagerwerk is compleet kapot gegaan. Hierdoor kwam speling op de waterpomp polie (nylon), welke tegen de krukaspolie (ijzer) is aangekomen. Goed, het was een spannende wedstrijd tussen nylon en ijzer, maar nylon heeft verloren. Hierdoor is een hap uit de polie gegaan. En deze hap samen met de speling op de polie (door het kapotte lagerwerk van de waterpomp) heeft de multiriem aan gort geholpen.
Goed, het klonk allemaal veel erger dan dat het daadwerkelijk was. Elke BMW rijder kan met mij meepraten over de gevoeligheid van hun waterpompen. Nu was mijn waterpomp nog prima afgezien van het lagerwerk, vandaar dat het mij niet eerder is opgevallen.
Heb direct een nieuwe waterpomp besteld inclusief 2x multiriemen (pak die van de airco ook direct mee) en 3 nieuwe spanners. Daarnaast een nieuwe waterpomp polie en pak de themostaat ook maar direct mee.
Zit nu te wachten op de onderdelen welke ik daarna zal afmonteren en dan is het weer genieten van de heerlijke laufkultur van zo'n goddelijke BMW 6-in-lijn. En dan heb ik nog niet gesproken over die heerlijke BMW 50/50 balans.
En wat blijft de auto een plaatje om te zien! Het is nog altijd even omkijken als je wegloopt van de auto. De kleur blijft nog altijd bijzonder en geeft de auto toch wat extra's tenopzichte van "normale" E46 coupé's.
Dit jaar zal de BMW wel wat minder kilometers draaien, meeste tijd zal hij binnen in de garage besteden. Wil hem puur gebruiken voor de bijzondere ritten in binnen- en (hopelijk als de veiligheid het toelaat) ook buitenland.
Goed, ieder al het goeds en veiligheid toegewenst in deze bijzondere tijden. Met mij en mijn naasten gaat het goed.
Tot een volgende update!
Winterslaap 3
- 147.000 km
De auto is weer in haar jaarlijkse winterslaap. Toch wel weer dat kilometers erbij gezet, zeker gezien één trip naar het zuiden van Frankrijk tijdens de zomervakantie.
Alvorens heb ik voor de zekerheid het expansievat en automaatthemosstaat (die breekt vaak af als je hem eraf haalt) vervangen. Dit is een zwak punt van BMW's, expansievat wilt scheuren, en het was ontzettend warm. Gezien ik eerder de waterpomp heb moeten vervangen en deze vaak na elkaar kapot gaan, leek mij dit preventief handig.
Met 35 + graden afgedaald naar Frankrijk zonder problemen. Heerlijk kunnen rijden daar en genieten van het landschap. Werkelijk prachtig.
Helaas heeft één draagarmrubber het begeven toen er een gigantische kuil zat tijdens binnenkomst in een Frans plaatsje. Hoe verzinnen ze het ... maargoed de schade valt mee. Een nieuw winterproject, zit er wel aan te denken om beide te vervangen naar Mayle ipv Febi Bilstein. Die schijnen wat stugger te zijn en een langere levensduur.
Verder nog een oliebeurt en filter vervangen alvorens de stalling.
Tijdens de stalling staan de volgende projecten / uitzoekwerk op de planning
-> Bestuurdersstoel is wat uitgezakt, kijken of ik dit kan herstellen (begint ook te kraken)
-> Met stationair toerental in D / R zetten gaat het toerental naar beneden met flinke schokken in de aandrijflijn. Lijken mindere injectoren te zijn (verdere diagnose nog te stellen, geen foutmelding in de ECU)
-> Bobines nalopen
-> Differentieelolie vervangen (begint de zuizen)
-> Aandrijfas inspecteren voor speling
-> Interieur nalopen (zijstijl bekleding begint te "bollen" & leder in de olie zetten)
-> Draagarm rubbers vervangen
-> Zit een rammel ergens in het dashboard (achter de tellerunit / middenconsole)
-> Remvloeistof vervangen
Lange termijn projecten:
-> De blanke lak van de voor- en achterbumper begint los te laten. Dit wordt opnieuw spuiten.
-> Linkervoorvelg opnieuw laten spuiten, zit schade op
De auto heeft best wat onderhoudswerk, maargoed, het moet natuurlijk wel de titel "de beste E46 van Europa" blijven volhouden.
Dat was het wel. Nog immer Freude am Fahren en blijf het een prachtig model vinden. De auto krijgt nog altijd complimenten :-)
Jaar 3: "het onderhoud gaat door"
- 149.950 km
Het trouwe beestje begint zijn 21e levensjaar in te gaan. Toch bijzonder hoe Jean Klaus zich houdt na al die jaren; het kost het nodige onderhoud, maar rijdt daardoor nog erg fris en benaderd - denk ik - het gevoel zoals BMW het bedoeld heeft.
Onderhoud gedaan
-> Draagarmrubbers Mayle: merkbaar verschil met Febi Bilstein: hij stuurt strakker en iets nerveuzer, maar ook kwalitatief voelt Mayle veel beter aan. Ben benieuwd hoelang deze het gaan uithouden.
-> Remvloeistof vervangen
-> Cosmetische: het napa leder in de olie gezet en interieurpanelen strak getrokken. Ziet er weer prachtig uit.
-> Injectoren: heb injectorenreiniger gedaan bij de benzine, lijkt het te verbeteren.
Onderhoud te doen
-> Bestuurdersstoel: langere termijn project. Technische eerst.
-> Nieuwe (alweer) continental sportcontact 5 banden achter
-> VANOS rivisie: het welbekende VANOS probleem gaan spelen, beginnend met een kleine ratel hoorbaar bij de nokkenas tussen 1-2 duizend toeren. Besan rivisieset is besteld en zal ik zsm aanpakken.
-> Bobine(s): staan er nog op. Gezien het alleen bij koude start opspeelt niet de hoogste prioriteit.
-> ABS sensor: linksvoor geeft af en toe storingen. Besteld, reeds ontvangen en gaat deze week nieuw erin.
-> Filters: benzinefilter vervangen, reeds binnen deze week nieuw erin.
-> Differentieelolie vervangen
Kosten zijn per jaar ongeveer 1,000 EUR aan onderdelen. Mocht u het laten uitvoeren door een specialist of BMW dealer, reken op x2 / x3 dit bedrag om E46's in optimale staat te houden.
Conclusie Continental SportContact 5 banden
Positief is rolgeluid, grip in natte (en warme) omstandigheden. Nadeel is slijtage, achterbanden - en ik trap niet - zijn met 20dkm kaal. De volgende keer wissel ik naar een ander performance banden merk.
Concluderend blijft Jean Klaus een heerlijk beestje. Nog altijd een prachtige wagen om te zien en trek hem aan als een handschoen. Het blijft een leuk project om hem in optimale staat te houden. T kost wat, maar dan heb je ook wat :)
Gegroet
Jaar 3: "autoliefhebberij kent geen grenzen"
- 159.000 km
Gegroet lezer, weer een Jean Klaus update na de vakantierit en alvorens de winterstalling.
Toch weer wat kilometers gereden in de tussentijd, mijn kilometersparen technieken werken nog niet helemaal - dat blijkt maar weer. Goed, hoewel het een estetische genot is, is het rijgenot bovengeschikt. Dus rijden met het ding!
Deze zomer dans la sud de la France afgereden om daarna via Zwitserland terug te rijden naar Nederland. Uiteindelijk zo'n 4,000 kilometer gereden, wat was het weer genieten met een grote G. Hij heeft zich weer voorbarig gedragen en mij plezierig en veilig overal heengebracht. Werkelijk prachtige tochten gemaakt, beide in Frankrijk en Zwitserland.
Nieuw verbruikrecord: 7,2 l/100km richting Frankrijk! Bergwegen in Zwitserland heeft hij wat meer moeite mee, uiteindelijk over de gehele rit 8,2 l/100km gereden. 1 op 12/14, best netjes voor een 3 liter 6 cilinder vindt U niet? Ik wel! En dan ben ik geen 95 km/h rechterbaanrijder..
Onderhoud gedaan:
-> Vanos rivisie gedaan: beide ringen en seals vervangen van Baisan. Merk nog steeds dat het niet 100% loopt, heb nu lagerwerk ingekocht om dat ook te vervangen. Weer de boel uit elkaar, maargoed..
-> Nieuwe Continental SportContact 5P 255/35/R18 banden achter.
-> ABS sensor linksvoor vervangen
-> Kleppendeksel vervangen: direct weer meegepakt, moet er toch af om bij de vanos te komen.
-> Luchtfilter
Onderhoud te doen:
-> Oliewissel + filter voor de winterstalling
-> Draagarmen volledig vervangen: alleen de achterste draagarmrubbers van de voorste draagarmen vervangen vergroot de speling op andere, blijkt achteraf. Wordt steeds merkbaarder. Nieuwe volledige draagarmen voor van Mayle besteld, komen spoedig binnen om erop te zetten.
-> (Kleine) koelvloeistof lekkage: ruik "verbrand" koelvloeistof bij de motor en moet her en der bijvullen. Hoge prioriteit, kon het 123 niet zien waar hij lekt. Zal of slangen zijn of bij de radiateur, daar ik alle andere onderdelen vorig jaar heb vervangen (expansievat, thermostaten van de motor en automaat). Externe lekkage, motor blaast geen witte rook uit de uitlaat.
-> Nieuwe voorbanden: meer van ouderdom dan bandeslijtage, begint droogtescheuren te vertonen.
-> ABS: blijft storingen geven. Nu is het de module die de draaiing van de auto meet. Blijft een gek probleem, hopen dat het een stekkerverbinding is. Anders module vervangen, maar die zijn immer prijzig.
-> Opnieuw uitlijnen: met de nieuwe banden en draagarmrubbers geen overbodige luxe.
Oef! Dat is een lijstje, met nog de cosmetische dingen daar gelaten. Maaaaaar, zo houden we hem in topstaat. Mijn drang naar perfectie - wetende dat dat nimmer te bereiken is met iets dat ouder wordt.
Maar, af en toe slaan de twijfels over vervanging van wel toe. Na de winterstallig heb ik hem al bijna 4 jaar en het onderhoud blijft natuurlijk doorgaan. Mijn prioriteit blijft dat de auto moet aanvoelen zoals BMW het ooit bedoelt heeft. Of in ieder geval er dichtbij in de buurt komen. Dan blijf je afvragen hoelang je nog de investeringen blijft maken. Anderzijds, gezien de E46's geliefd zijn binnen de BMW community is de afschrijving verwaarloosbaar. Een echt orginele E46 coupé in goede staat begint zeldzaam te worden. Daarbovenop betrap ik me er nog altijd op dat ik hem nog nakijk.
Man, wat blijft het toch een prachtig model. Simplistische, strak en op en top BMW in haar gloriejaren. Lange voorkant, dikke (in-lengte) 6 in lijn cilinder, voorwielen naar voren, lange ruimte tussen de voorwielen en de voordeur, hofmeisterknik, schattige nieren met de langgerekte koplampen en de korte kont. Jawel, het is nog een echte Deutsche Sportscoupé.
U snapt, Jean Klaus blijft iets emotioneels. Aan de andere kant betrap ik mezelf dat ik vaker dan eerst mobile.de afstroom voor wat leukers, nieuwers, snellers. Goed..
Tot de volgende maar weer! Vrees dat die nog even blijft ;-)
Jaar 4: "het begon slecht, maar hij rijdt weer gew
- 160.000 km
Laat ik maar beginnen met het "slechte";
DE 5HP19 HAD ER GEEN ZIN MEER IN
Goh dat was me toch wel een winterperiode, eind oktober dacht de automaat "weetje, ik heb er geen zin meer in." Hup in de noodloop.
Goed, auto ging toch bijna in de winterstalling dus had rustig de tijd om het probleem uit te zoeken. Het leek mij niet iets mechanische, want de eerste zoveel kilometer bij opstarten schakelde hij perfect (en geen noodloop). Moest wel iets elektronische zijn. Auto uitgelezen en er kwam "toerental momentomzetter uit".
Op verschillende BMW fora onderzoek gedaan, maar dit is niet een veelvoorkomend probleem. Er worden verschillende oorzaken toegewezen, waarover een slecht functionerende accu en/of dynamo. Gezien er nog een oudere Bosch S4 accu inzat, deze maar vervangen voor een S5 alsmede de dynamo laten reviseren. Merkte al dat bij stationair toerental de spanningsregelaar niet optimaal meer was. Dit heeft het probleem niet opgelost overigens.
De uiteindelijke oplossing was om de sensor te vervangen. Dit is de ingaande sensor die het toerental meet en zit boven de elektronische unit van de automaatbak. Heb het allemaal los gehaald, sensor vervangen en preventief ook de uitgaande sensor vervangen. Zag dat de bedraging van de toerental sensor inderdaad was versleten, wat waarschijnlijk de oorzaak is geweest. Ook nieuwe automaatbak olie erin gedaan en het probleem is opgelost!
HET GOEDE: EEN HEERLIJKE TRIP DOOR DUITSLAND
Na weer het bekende jaarlijkse onderhoudsritueel in de wintermaanden de auto in maart weer aangemeld voor een trip in Duitsland (heb een foto toegevoegd). Met een aantal auto's heerlijk gereden door het Duitse landschap, was echt genieten. Wel grappig, de BMW heeft voor het eerst in mijn bezit sneeuw gezien!! Zover ik kon zien geen pekel, heb na de trip de auto direct van top tot teen afgespoeld.
Op de autobahn kon het oude beestje het goed bijhouden. Volgens mij de 230 km/h aangetikt (had nog over), heb nog nooit zo hard gereden met de auto. Kon het niet laten, maar je geeft wel zo'n oud beestje behoorlijk op zijn flikker. Nu trek ik hem sowieso niet meer volledig door in de toeren, nutteloos en onnodige belasting op al het mechaniek. Maar het was wel leuk om een keer dik boven de 200 te hebben gereden, kon een Porsche 993 Carrera en Subaru Impreza aardig bijhouden :-)
Zoals u van mij gewend;
onderhoud gedaan:
> Nieuwe Continental Sportcontact 5 225/40/R18 voorbanden. Grappig, moest ze vervangen door droogtescheuren. Waar de achterbanden met 20dkm vervangen moet worden, gaan de voorbanden 60dkm+ mee..
> Vanos nog wat bijgeslijpt, merkte dat de inlaatkant beter kon. Trekt nu echt goed vanuit onderin.
> Oliefilterhuis pakking vervangen (had toch de dynamo los plus hij zweete ietwat olie erop. Blok is nu volledig olievrij)
> Nieuwe voorste draagarmen compleet
> oliebeurt incl filters etc.
> remvloeistof vervangen
> In- en uitgaandse snelheidssensoren automaatbak vervangen + nieuwe automaatbak olie
> Koelvloeistof lekkage: radiatorplug en themostaathuispakking waren de boosdoeners.
Onderhoud te doen:
> Moet beginnen aan al het cosmetische. Voor- en achterbumper opnieuw in de blanke lak zetten - wil het liefst de orginele lak behouden. Wat interieurpanelen begint het stof wat op te bollen. Weer straktrekken / opnieuw in de lijm. Eigenlijk ook eens de velgen opnieuw laten spuiten.
> ABS module moet ik nog steeds naar kijken, andere dingen hadden even hogere prioriteit. Is waarschijnlijk de "yaw sensor" onder de bestuurdersstoel vervangen.
Komen vast en zeker dit jaar weer nieuwe dingen bij.
Blijft een leuke auto die, zover ik kan zien, zijn waarde goed behoudt. Krijg nog altijd complimenten en gesprekken met mensen die het een gave auto vinden om te zien, plus mooi onderhouden.
Ik blijf genieten. Tot de volgende update :)
Jaar 4: "een onderhouds tussenstand"
- 162.000 km
Gegroet lezers,
Gezien de auto en review al bijna 4 jaar in bezit zijn, heb ik getracht het hier en daar wat op te schonen en overzichterlijker te maken. Wel zo prettig voor de geïntereseerde lezer, lijkt mij.
Zelf ben ik soms de draad kwijt wat er allemaal wel niet gebeurd is aan de auto. Ik bewaar alle bonnetjes en stop het in een map, maar het overzicht begint zoek te raken. Om u van informatie te voorzien wat een oudere BMW aan onderhoud impliceert, hierbij een overzicht wat er allemaal precies is gedaan per jaar met een kilometrage van +- 15.000km per jaar.
JAAR 1
1. Nieuwe Continental Sportcontact 5P 255/35/R18 achterbanden.
2. Nieuwe Brembo voorremmen, blokken en indicatoren.
3. Nieuwe achterste draagarmrubbers.
4. Kleine beurt (oliewissel incl. meerdere filters)
5. Harman Kardon tweeter in bestuurdersportier
6. 6x NGK bougies
7. Verwarmingsregelaar (bekend euvel van de E46)
8. Bestuurdersportier slot
JAAR 2
1. Uitlijnen auto
2. OEM waterpomp, spanrollen en alle riemen vervangen incl koelvloeistof wissel
3. Thermostaat vervangen
4. Kleine beurt (oliewissel incl. meerdere filters)
5. Automaatbak olie incl nieuw filter en pakking
6. Expansievat en automaatthermosstaat vervangen
7. Kleppendekselpakking vervangen
JAAR 3
1. Nieuwe achterste draagarmrubbers (Meyle ipv Febi Bilstein)
2. Grote beurt (oliewissel incl. meerdere filters)
3. Vanos rivisie (van Besan) + kleppendeksel wederom
4. ABS sensor linksvoor vervangen
5. Nieuwe Continental Sportcontact 5P 255/35/R18 achterbanden
JAAR 4
1. Automaat ingaande- en uitgaandde snelheidssensoren vervangen
2. Draagarmen voor volledig vervangen door Meyle (complete draagarmen)
3. Thermostaathuispakking vervangen + nieuwe radiatoraftapplug
4. Nieuwe accu en dynamo rivisie
5. Oliefilterhuispakking vervangen
6. Nieuwe Continental Sportcontact 5 225/40/R18 voorbanden
7. 2x kleine beurt (oliewissel incl. meerdere filters)
8. Remvloeistof vervangen
9. Yaw Rate Sensor vervangen
10. Veerpootlagers voorkant beide kanten vervangen
11. Differentieelolie vervangen
12. DISA klep preventief vervangen
13. Verschillende rubbereslangen bij motor vervangen.
Wellicht dat ik wat zaken ben vergeten, maar u ziet een reeds 20-jarige BMW in een zo goed mogelijk staat behouden is geen kleinigheid.
Jaar 4: laatste jaar van kilometers?
- 175.000 km
Wegens verandering van werk toch de nodige kilometers gereden dit jaar (en natuurlijk mijn hunkering naar BMW genot). Daar ik komend jaar nog meer vernaderingen zie in mijn leven, denk ik echter wel dat dit het laatste jaar is van kilometers.
Bij de oliebeurt voor de winterstalling zag ik dat de motor mooi droog is. Een bevestiging van het harde onderhoudswerk dat er meerdere keren per jaar aan de auto wordt uitgevoerd. Één xenon lamp is kapot gegaan, direct beide vervangen voor nieuwe orginele exemplaren. Differentieelolie vervangen. Na het vervangen van de draagarmen duidelijk beter rijgedrag en trilling is uit het stuur. Gekraak blijft aan de rechterkant, dus ga de veerpootlagers vervangen. ABS storing verholpen door de Yaw Rate sensor onder de bestuurdersstoel te vervangen. Ook is nu de tijd aangebroken dat elke rubbere slang bij de motor van ellende uit elkaar valt. Motor zuigt valse lucht aan en loopt daardoor wat nukkig stationair (verkeerd brandstof/lucht mengsel). Meerdere slangen besteld, gaan vervangen worden. Ga ook het gehele inlaattraject nalopen incl. schoonmaken gasklephuis en preventief vervangen van de DISA klep (bekend probleem dat de klep kan afbreken bij deze kilometerstand). Gezien de brandstofpomp hoorbaar geluid maakt (is al sinds het begin) zit ik eraan te twijfelen deze te vervangen. Zijn echter geen symptomen die duiden dat de pomp kapot zou zijn.
E90 vs E46
Heb dit jaar het genoegen gehad om een E90 325i op te knappen en zodoende kan ik beide generaties met elkaar vergelijken. De E90 is een merkbaar modernere auto en rijdt een stuk sportiever. Beide auto's hebben geen M sport onderstel. De E90 is hitsiger met insturen met een kleiner, dikker stuurwiel. Beide wagens hebben overigens een natuurlijk fijne balans tijdens bochtwerk. De E90 voelt lichtvoetiger aan. Qua techniek is de E46 simpeler en makkelijker om zaken te bereiken en te vervangen.
Daarnaast werpt zuinig omgaan met een auto écht haar vruchten af op langere termijn. Terwijl mijn E46 5 jaar ouder is dan de E90 en slechts 20dkm minder heeft gelopen, is hij merkbaar beter door de jaren heen onderhouden.
Jean Klaus is weer in zijn winterslaap. Tot volgend jaar!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.