Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

BMW 330 Ci & Xi

Niet normaal

BMW 330 Ci & Xi
  • Peter Fokker
  • Eerste rijtest
30 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2000 week 24
AutoWeek 2000 week 24

Je leest het in AutoWeek 2000 week 24

Opgelucht neemt BMW afscheid van Rover, om zich weer helemaal op de eigen stiel te richten. De verkoop breekt alle records, er komen bendes nieuwe varianten en modellen aan. In klassieke BMW-stijl, zoals de nieuwe 330, vanaf het najaar ook leverbaar met vierwielaandrijving.

Omzichtig legt directielid Günter Lorenz nogeens uit dat BMW zich niet meer kon veroorloven de verliezen van Rover te dragen, eufemistisch betiteld als een 'wisselkoersprobleem' - alsof de ellende uitsluitend te maken zou hebben met het dure Britse pond. Wat betreft Landrover zou het een misrekening zijn geweest om dat aan te kopen. 'We signaleerden stijgende vraag naar 'sports utility vehicles', luxe terreinwagen-achtigen. Nu we de X5 hebben is het niet meer zo zinvol ook nog Landrover en Rangerover modellen te hebben.'

Affijn, gedane zaken, zullen we mèt meneer Lorenz maar denken. Die vervolgt dat BMW zelf in de eerste maanden van dit jaar meer verkocht dan ooit tevoren, en het jaar hoopt af te sluiten met ruim 800.000 verkochte auto's. Aardige opsteker: BMW's 3-serie staat rotsvast derde op de lijst van meestverkochte automodellen in Duitsland, was zelfs even tweede. Ofwel: BMW gaat op eigen kracht als een speer, en meent verder niemand nodig te hebben.
De kracht van BMW wordt letterlijk gedemonstreerd door de aanwinst waarvoor we naar München waren genood. De bestaande 2,8-liter zescilinder aan de top van het 3-serie gamma is uitvoerig nabewerkt en op drie liter inhoud gebracht. De motoren-mannen zongen nogeens de lof over zes-in-lijn motoren, en hun superverfijnde drieliter in het bijzonder. Bijna als voetnoot komt er achteraan dat de relatief simpel opgezette vierwielaandrijving van de X5 nu ook aan die drieliter in de 3-serie gekoppeld wordt.

Een tijger

De M van BMW staat nog altijd terecht voor 'motoren'. Meer dan de vergrote inhoud zorgen inwendige verbeteringen voor indrukwekkende prestaties van de nieuwe drieliter. Met haast kinderlijke blijheid vertellen de motorexperts over sterk verminderde weerstand in het in- en uitlaattraject, vergrote kleplichthoogte en nog mooier afgestemde nokkenasverstelling. Kort en goed: de 330 levert maar eventjes 231 pk, en bovenal een trekkracht die tussen 1500 en 6000 toeren tenminste 90% van het maximum (300 Nm) haalt.
Dat heeft één klein nadeeltje. Wegtrekken uit stilstand geeft een katapult-effect als je niet heel erg geoefend bent in gecoördineerde bediening van koppeling en gas. Ben je eenmaal op gang dan kan het feest beginnen. Ze hebben geen ongelijk bij BMW: hun zes-in-lijn draait volmaakt soepel en trillingvrij als een turbine, dat doet geen V6 hem na. En er zit een vervaarlijke tijgerachtige grom in, een hartverwarmend hees geluid dat ook bij meer dan 5000 toeren nog niet opdringerig wordt.
Op zich hoef je nooit bij 5000 toeren te komen. Laat een 330 bij wegwerkzaamheden terugzakken naar 50, 60 km/h in de vijfde versnelling, en trap geleidelijk op zijn staart waar je weer vrij baan hebt. Geen trillinkje, geen hikje. Met soepele sprongen bouwt de 330 snelheid op, in één lange haal zit je zo weer op 240 km/h. Niet normaal, zo sterk en moeiteloos als dat gaat. Natuurlijk zit er een begrenzing op bij 250, 'maar er zou zeker wat meer inzitten', bevestigt een vrolijke motorenexpert.

Hypernauwkeurig

Dat is BMW ten voeten uit, zo'n 330. De besturing reageert op de minste spiertrekking in je polsen, zonder nerveus aan te voelen. Of je klassieke aandrijving achter hebt, of op vier wielen, het stuurgedrag is nauwkeurig geprogrammeerd. Ietsje onderstuur van nature, met motorkracht bestuur je de achterwielen om de neus dieper een bocht in te laten duiken. Als je daarbij de enorme en perfect doseerbare kracht van de 330 ter beschikking hebt leidt dat onweerlegbaar tot BMW's oude lijfspreuk: 'aus Freude am Fahren'.
Die motor kan echt alles, is bij 6000 toeren net zo blij en beschaafd als bij 2000 toeren. Dus als je een beetje kan sturen zet je een 330 hypernauwkeurig elke bocht in met een gevoel van totale controle. Waarom dan ook nog vierwielaandrijving? Alleen maar voor als het een beetje nat of glad is. Trots melden de techneuten dat bewust is afgezien van ingewikkelde mechanische aandrijfkrachtregelingen met viscokoppelingen, Torsen-differentieel en zo meer. Standaard gaat éénderde van de aandrijfkracht naar voren en tweederde naar achter. Zodat het stuurgedrag precies gelijk blijft als bij gewone aandrijving achter. De Xi-varianten van de 3-serie sedan en touring dienen eigenlijk alleen om nog beter een aanhanger te kunnen trekken, berghellingen te nemen en naar de wintersport te reizen. Een Xi staat 17 mm hoger op de wielen dan een gewone 3-serie, maar het is natuurlijk bepaald geen terreinwagen.

Woeste plannen

A propos terreinwagen: de drieliter is vanaf juni niet alleen beschikbaar in de 3-serie, maar ook in de X5 en de Z3 coupé/roadster. Er zijn geen plannen om de 5-serie, die in het najaar een minimale facelift krijgt, ook te gaan leveren met vierwielaandrijving zoals die vanaf september bij de 3-serie komt. Hij krijgt wel de hier besproken drieliter; niet bekend is of ook de 728i mee promoveert. Nog een saillant detail dat de motor-enthousiasten ons graag influisteren: de 330 Coupé met handschakeling is niet onzuiniger dan de 328, maar (dus) wel zuiniger dan de nieuwe Mercedes C 180!
Geen geheim maakt BMW er meer van welk nieuws op stapel staat. Zoals een verkleinde X5, en een middenklasser tussen de Mini en 3-serie (komt in 2004). De Mini debuteert in het najaar op de show van Parijs, maar de levering laat daarna nog circa een jaar op zich wachten.

  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
BMW 3-serie BMW 3-serie

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Business Edition (4D/8A)
€ 749
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 705
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 3-serie Touring 316i Black&Silver II

    BMW 3-serie Touring 316i Black&Silver II

    • 2006
    • 286.042 km

    € 1.895

    BMW 325CI  AUTOMAAT

    BMW 325CI AUTOMAAT

    • 2002
    • 185.616 km

    € 2.995

    BMW 325i High Executive

    BMW 325i High Executive

    • 2007
    • 233.000 km

    € 13.500

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

    506
    • 23 juni 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    1
    • 27 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e iPerformance (2016)

    BMW 330e iPerformance (2016)

    • 31 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320i (2016)

    BMW 320i (2016)

    3
    • 19 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring (2021)

    BMW 330e Touring (2021)

    19
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 316i Executive (2001)

    BMW 316i Executive (2001)

    3
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 330e Touring Business Edition Plus...

    2
    • 8 april 2022
meer reviews
BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

Vier jaar lang stond deze BMW M3 in de tuin van de vader van Laurens Westerdijk in weer en...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    11
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring toont productieproces en facelift-dashboard

    BMW M3 Touring toont productieproces en...

    18
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun...

    97
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    22
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden