BMW 318Ci (2003) #2

autoreview

BMW 318Ci (2003)

Signalement

Uitvoering318Ci
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf78.000 km
KM-stand laatst78.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

E46 318ci '03

  • 78.000 km

Hieronder mijn ervaringen rond deze (voor mij) prachtige wagen.

1. De aankoop/specs.
2. De ervaring
3. De verkoop

1.
(05/2009 - 78.000km)
Ik was amper 21 jaar en had ondertussen al enkele wagens gehad (VW polo 1.4i 6n '99, VW golf 4 1.6i '00, renault clio 1.2i '01, renault mégane 1.6i '96). De laatste 2 hadden mij namelijk ziek gemaakt, ik was de onkosten zodanig beu dat ik voor een wat jongere occasie wou gaan, na wat zoeken was ik bij deze 318ci terecht gekomen, deze stond te koop bij een grotere autohandelaar in Hasselt.

Deze e46 coupé was degelijk voorzien van opties, o.a M-pakket, xenon, schuifdak, harman/kardon soundsysteem,... Het was liefde op het eerste zicht!
De wagen zag eruit als nieuw, enkel viel mij op dat het leer van het stuur wat versleten leek... gek genoeg stelde ik mij hier geen verdere vragen bij -> de wagen was ingevoerd van Duitsland.
Deze bmw had een automatische versnellingsbak, hier was ik in eerste instantie niet direct voor te vinden, ik had toen het idee dat dit voor 'oude mannen' was en dat zo'n bak extra onkosten met zich zou meebrengen. (onderhoud/stukken)

Die dag zelf de knoop doorgehakt en de wagen aangekocht, naderhand gezien een overhaaste keuze, ik had namelijk op 21 jarige leeftijd een lening genomen om deze wagen af te betalen, een dwaze impulsieve aankoop.
Maar hier trok ik mij als 21 jarige gast niet veel van aan, ik reed namelijk met een knappe wagen rond. De rit naar huis was onbeschrijfelijk, ik reed de hele rit naar huis met een brede glimlach.

2.
(24/06/2010 - 114.000km)
We zijn een jaar verder en 36.000 km later en een blanco jaarlijkse keuring is behaald.
Buiten regulier onderhoud, geen extra onkosten gehad aan de wagen, wel viel mij op dat soms 1 xenon koplamp niet werkte, na enkele keren aan/uit te schakelen, sprong deze uiteindelijk wel aan. Dit viel nog net binnen het jaar garantie op de wagen, toen ik de wagen ging ophalen zag ik dat er bij een andere e46 in het wagenpark een koplamp ontbrak , toevallig net de kant die bij mij niet goed meer werkte. Mijn xenon werkte terug en heb er dus geen probleem van gemaakt dat het niet "nieuw" was.
Ik begon mij stilaan te ergeren aan het hoge verbruik van de wagen, ik zat gemiddeld aan 11l/100km. Ik reed toen dagelijks 70km woon-werk, dit kwam uit op gemiddeld 350km/week enkel om te gaan werken en kostte mij toen gemiddeld €100/week aan verbruik.
Het leder van het stuur was ondertussen weer een stuk erger geworden, ik zat al door het leder heen... En dit met deze kilometerstand??

Dit jaar ben ik van werk veranderd, een stuk dichter bij thuis, hierdoor alleen al bespaarde ik +€200/maand. En deed ik een stuk minder kilometers op een jaar.

( midden 2011 - ca. 130.000km)

In de loop van dit jaar bleek dat een bobijn stuk was, wagen liep op een cilinder minder, ik werkte toen zelf in een garage en heb dit laten vervangen door een collega van mij. De precieze prijs weet ik niet meer, ik DENK dat de bobijn iets van een €30 was.
Tijdens het rijden is het enkele keren voorgevallen dat de motor uitsloeg en de motor in stationair niet altijd even goed draaide. (schommelende toeren)
Later bleek dat de sensor aan de uitlaat kapot was, een collega vertelde mij dit nadat de wagen aan de computer werd gehangen, dit zou een dure kost zijn, hij vertelde mij dat dit ongeveer €1000 zou kunnen kosten, hij raadde mij aan om dit niet te herstellen en de wagen zo te verkopen.

(eind 2012 - 140.000 - 157.000km))
De bandenmonteur waar ik 2 nieuwe achterbanden liet plaatsen, belde mij op met de melding dat mijn 2 achterste veren doorgebroken waren, dit bleek een vaker voorkomend probleem te zijn bij de e46 coupé, dit verklaarde de slag die ik hoorde tijdens een rit op de autostrade. De wagen trilde lichtjes als ik voorbij de 130-140km/u reed.

3.
De kosten begonnen zich op te stapelen, en ik was er ondertussen van overtuigd dat de wagen véél meer kilometers had dan aangegeven stond op de teller (wegens het leder aan het stuur + feit dat deze uit Duitsland kwam). Het was tijd om afscheid te nemen van deze prachtige wagen, met pijn in had het hart en veel leuke herinneringen heb ik hem verkocht.

Ik vind dit nog steeds een prachtige wagen, over het algemeen een betrouwbare, sportieve wagen. Achteraf gezien had ik liever de 320ci gehad en geen automatic. De 318ci had een beetje te weinig power en een te hoog verbruik naargelang het vermogen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens