BMW 325Ci Executive (2001) #2

autoreview

BMW 325Ci Executive (2001)

Signalement

Uitvoering325Ci Executive
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf236.500 km
KM-stand laatst272.100 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 249.300 km

Na 1.5 jaar in een Peugeot 307 op LPG rond gereden te hebben in volle tevredenheid wilde ik toch graag iets anders. Als autoliefhebber in een 307 gaat toch een beetje tegen het gevoel in. Vooral het 4k rpm draaien op de snelweg bij 130 en het verbruik van rond de 1:8 begonnen mij tegen te staan.

Met mijn 40.000km per jaar twijfelde ik tussen diesel en LPG. Vanwege het diesel gezeik toch voor LPG gekozen. Na een tijdje zoeken naar een geschikte auto kwam ik in Duitsland een BMW 325Ci tegen. Altijd al een ontzettend mooi model gevonden en stiekem wilde ik ook graag een BMW. Na een helaas erg kort proefritje vanwege het afgemeld zijn in Duitsland en dus geen kentekens hebben toch besloten de auto te kopen. Een week later met oprijwagen opgehaald en zelf de import geregeld. G3 keuring was zo gepiept (wel jammer dat deze pas na het 1e kwartaal ingaat) en na lang wachten mocht ik dan eindelijk rijden.

De auto:
Het is dus een E46 325Ci geworden. Auto heeft Cruise Controle, Climate Control, elektrische spiegels, elektrisch verstelbare stoelen, automatische dimmende binnenspiegel, stoelverwarming, automaat, getinte ruiten en 192 trappelende paardjes. Onderhoudshistorie is bekend vanaf 2013. Auto heeft een goed baasje gehad.

Rijervaring:
Auto rijdt erg lekker. Qua stugheid t.o.v. de Peugeot vind ik het reuze meevallen. Uiteraard is het allemaal wat sportiever ingesteld maar ik vind het niet storend. De sportstoelen zitten heerlijk en met mijn 1.87 vind ik de verstelbare lendensteunen heerlijk. Bimmert vind bochten erg leuk en voelt zich ook bij 200+ op z'n gemak.

Onderhoud/betrouwbaarheid:
In het begin wat pech gehad met een stuurbekrachtigingspomp die ermee ophield. Vermoeden was dat de dealer in Duitsland bij de vervanging 10k terug de boel niet gespoeld te hebben waardoor metaaldeeltjes de pomp weer hadden stuk gemaakt. Bij een andere Duitse dealer hier net over de grens is de boel onder coulance gespoeld en een nieuwe pomp geplaatst. €800 voor BMW, €200 voor mij. 1 parkeersensor achter is vervangen, kosten €27.

Verder is de Hardyschijf, olieniveausensor en koelvloeistofniveau sensor aan vervanging toe. Onderdelen liggen al thuis, nog even afspraak inplannen. Verder wil ik uit preventief onderhoud de automaat en het blok laten spoelen. Betrouwbaarheid is naar mijn mening redelijk goed maar kan wel beter. Maar wat wil je met een auto van 17 jaar oud.

Verder zal ik hier mijn ervaringen bijhouden!

1e onderhoudsbeurt

  • 251.695 km

Gisteren (10-11-18) naar garage geweest voor de 1e onderhoudsbeurt. Er is begonnen met het spoelen van de automaat. Tot mijn schrik gaf de automaat bij stilstand slechts 0.2 bar druk (zou rond de 2 bar moeten liggen). Ik vreesde alweer voor hoge kosten....maar gelukkig, na de flush en verse olie gaf de automaat weer keurig 2 bar druk. Zo zie je maar wat olie doet voor zo'n automaat en hoe belangrijk regelmatig flushen is.

Verder is er BG injectorreiniger aan de tank toegevoegd en BG motorreiniger door het blok gespoeld voor het vervangen van de motorolie. De olieniveausensor en koelvloeistofniveausensor zijn ook vervangen en de winterset is gemonteerd samen met het uitlijnen van de auto.

De auto rijdt echt stukken beter na de beurt, bij licht gas geven pakt de boel veel beter op en de trilling uit de aandrijving is ook zo goed als weg. Wat een genot t.o.v. voor de beurt.

Op naar de volgende 15.000km wanneer de motorolie weer aan de beurt is!

Heel wat kosten verder

  • 261.115 km

Helaas waren de 10.000km na de 1e beurt niet erg probleemloos. Best wat kosten gehad in een paar maanden tijd.

€60 remschijven + blokken voorzijde (onderdelen bij aankoop auto)
€120 remblokken achter + montage
€230 ballast xenon + xenon lamp vervangen.
€100 kromme velg repareren + balanceren
€560 condensor airco vervangen + bijvullen airco.

Verder zijn de rubbers van het subframe en het differentieel aan de beurt. Kosten hiervoor zijn zo'n €500. Daarnaast blijft het kvs lampje af en toe branden. Ontzettend irritant. Alles is nagekeken, het hele koelsysteem is vrij recent al vervangen en is getest op lekken, de koelvloeistofniveausensor is al vervangen, het koelsysteem is ontlucht. En toch blijft af en toe het lampje branden. Enige wat de monteur nog kon bedenken is het expansievat de dader is doordat de vlotter vast blijft zitten.

Inmiddels dus in 1 jaar +- €2200 aan onderhoud gehad + net geen €1000 kosten door het vervangen van zijschermen + motorkap (die alweer onder de steenslag zit). Duur 1e jaar, hopelijk wordt het komende jaar wat goedkoper.

Einde van de 3 serie

  • 272.100 km

Na bijna 1.5 jaar met gemixte gevoelens in de E46 te hebben gereden heb ik deze ingeruild. Teveel kosten in combinatie met minder gaan rijden met een zware auto op LPG. Werd mij een te duur grapje.

Het blijft een heerlijk rijdende auto, vooral dat geluid van de 6 cilinder blijft heerlijk. Dat ga ik zeker missen. Echter zaten er nog teveel aan kosten aan te komen na alles wat ik er al in had gestoken om de auto te houden. Daarnaast Ik rij nu nog maar zo'n 15.000km per jaar ipv 40.000km.

Al met al leuke en minder leuke tijden gehad met de BMW. Hopelijk heeft de volgende eigenaar er meer geluk mee.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens