BMW 316i Executive - 1999 - 670.037 km - Klokje rond
Eind van het gastijdperk
53 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Nooit eerder reed Kay van Rijswijck zó lang met dezelfde auto. Maar zijn oude trouwe 316i op lpg blijft het maar doen en sinds zijn pensionering maakt Kay ook niet zoveel kilometers meer. Hoeft ook niet, de teller staat al op 670.000! Feit is wel, dat hij na 45 jaar van het gas af moet omdat de moderne BMW’s zich daar niet meer voor lenen. Als de volgende tenminste een BMW wordt…
Er is een tijd geweest dat je zelfs bij de BMW-dealer kon aankloppen voor een 3-serie op lpg. Dat deed de importeur in samenwerking met Vialle. Ook de 316i van Kay heeft een installatie van dat merk. Het grote verschil met andere systemen: de lpg wordt vloeibaar ingespoten en is daarmee nauwkeuriger te doseren dan dampgas. Nadeel is de opvoerpomp in de tank, die vrijwel altijd kapotgaat tussen de 200.000 en 250.000 kilometer, hoewel de nieuwere generatie daar geen last van heeft.
Eerste vraag aan Kay: is de pomp al vervangen? Wat denk je... Niet dus! “Het lpg-systeem heeft nog nooit voor extra storingen gezorgd. Ik moet er wél bij zeggen, dat ik de tank nooit helemaal leegrijd, dat is namelijk niet goed voor de pomp, die in de tank zit. Weet je wat ook nog nooit is vervangen? De koppeling. Terwijl er best wel eens een aanhanger achter heeft gehangen, soms zelfs een tandemasser van twee ton voor een klein stukje. Als je maar met beleid optrekt, kan er weinig misgaan. We zijn ook al meerdere keren naar Oostenrijk geweest.
Maar ook dat heeft de koppeling goed doorstaan. Toen ik nog werkte, reed ik tussen de 35.000 en 40.000 kilometer per jaar. De laatste jaren is dat maximaal 20.000 kilometer. De vorige was ook een 3-serie op gas. Die heeft mijn zoon in elkaar gereden tijdens aan avondje stappen met vrienden. Gelukkig kon iedereen heelhuids uitstappen, de rest is bijzaak.”
ZESDE RESERVOIR
Joep is terug in de werkplaats en lijkt niet erg enthousiast. “Je merkt en voelt aan alles dat de auto is versleten. Dat mag ook, na bijna zeven ton. De motor loopt nog goed, zowel op benzine als op gas. Maar de rest van de auto is wel zo’n beetje op.”
Kay: “Twee jaar geleden stond ik serieus op het punt om afscheid te nemen. Er zat een scheurtje in de cilinderkop en ik wist niet of het verstandig was om weer veel geld te investeren. Maar de kosten vielen mee omdat alle onderdelen ruimschoots tweedehands voorradig zijn. En volgens mijn garagehouder krijg ik nooit weer een auto die zo lang meegaat als deze. Alles bij elkaar werd het toch nog een dure reparatie, maar voor dat geld heb je zeker geen andere auto. Daar kwam nog bij dat ik totaal niet wist wat ik als opvolger moest kopen. En dat weet ik nu nog steeds niet. Het wordt in ieder geval een hoger model met een automaat. Maar als het aan mij ligt, komt er gewoon weer een 316! Waarom ik niet liever een zescilinder heb? Ik zeg altijd: dan zitten er toch zes man aan tafel en dat kost hoe dan ook meer.”
Ondertussen staan we bij de motorruimte van de twintig jaar oude BMW en wijst zoon Bram op het koelvloeistofreservoir. “Dat is al vijf keer vervangen, dit is dus de zesde keer vanaf nieuw. Domweg slechte materiaalkwaliteit. Dat hoort eigenlijk niet bij een merk als BMW. Ook veel andere kunststof delen van het koelsysteem zijn al vervangen. Dat kost niet de wereld, maar vervelend is het wel. Aan de andere kant: hij is al oud.”
DOOR NAAR ZEVEN TON
Niet alleen de koppeling is nog de originele, ook de uitlaat hangt er al twintig jaar onder. Kwestie van goede kwaliteit en altijd lekker warm stoken. En last van olieverbruik heeft de motor niet, wel van lichte lekkage. Kay: “Dit is voor mij de eerste keer dat ik zo lang met een auto rijd. Iedere honderdduizend kilometer is weer even bijzonder. Ik weet nog goed dat de teller naar 300.000 ging. We waren onderweg en ik heb speciaal een kleine omweg over een rustig weggetje gemaakt zodat ik kon stoppen om een foto van de teller te maken. En dan weer door naar de volgende ton. Een aanrijding heb ik er nog nooit mee gehad.
Op de bouwplaats is er een keer een kraan tegenaan gereden. Er zat een leerling machinist achter het stuur en hij had de breedte niet goed ingeschat. Hij haalde bijna de hele zijkant open. Toen heb ik er meteen witte knipperlichten in laten zetten, mede op aanraden van Bram. Het was ook zijn idee om deze wielen te kopen, er moesten toch al vier nieuwe banden onder en die set was niet eens zo gek duur.
Benzine tank ik altijd in Duitsland, gas in Nederland, dat is het goedkoopst. Bij de laatste apk mankeerde er bijna niets aan, maar ik geef de garage de laatste jaren de taak om alleen het hoogstnoodzakelijke te doen zonder dat de veiligheid of het rijgedrag in het geding komt. Ik ga in ieder geval door tot 700.000 kilometer. Misschien weet ik dan eindelijk wat ik wil. Het is nog niet zeker of dat een BMW wordt. Het zal wel even wennen zijn, om na achttien jaar afscheid te nemen van mijn 316 en na 45 jaar van lpg.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De BMW E46 was een kleine teleurstelling. De auto voelt bij het instappen al versleten aan en tijdens het rijden wordt dat niet veel beter. Ondanks alle nieuwe kwaliteitsonderdelen die er op deze auto zijn gemonteerd, en dus de kosten die er zijn gemaakt, verkeert de BMW in matige staat. Maar wel respect voor die 670.000 km! Helaas toch een duim naar beneden.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 316i Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.719 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.895 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 165 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.471 mm / 1.739 mm / 1.415 mm |
Wielbasis | 2.725 mm |
Massa leeg | 1.285 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 680 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,2 s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 188 g/km |
Lezersreacties (53) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.