BMW 330d Executive (2000)
Superdiesel
Die 330d is met z'n dikke zespitter uniek in zijn soort; dieselmodellen van dit formaat dragen niet meer dan 150 pk's bij zich. Deze 330d jast daar met zijn 184 stuks vet overheen en verplettert ze allemaal als het op trekkracht aamkomt: maar liefst 390 Nm stampt 'ie eruit, en dat al bij 1750 toeren. Moet dus voor het nodige spektakel kunnen zorgen, maar dat blijft uit als we met de 330d 'op zijn diesels' op weg gaan. Best een vlotte en aangenaam soepele diesel, maar niet overdonderend. Dat wordt 'ie pas als je wat minder beschaafd gast: meer druk op het rechterpedaal en hoger in de toeren klimmen. Trap hem door en je weet echt niet meer wat je overkomt; dan gaat die 330d er op een haast onvoorstelbare wijze aan sleuren. Wat te denken van een sprintje naar de 100 in slechts 8,3 tellen? Of een top van bijna 230 km/h? Of in 4 van 80 naar 120 in slechts 7,5 seconden? Enorme krachtsexplosies die de dieselmotor met bescheiden extra gerucht moeiteloos en met genoegen uitvoert. En soepel dat 'ie is: nog nooit met een diesel gereden die uit een stationaire loop van 700 toeren zo makkelijk oppakt en dan vanaf 1200 toeren machtig begint door te halen. Die 1200 toeren komen in 5 overeen met 65 km/h en dan zoef je dus in één ononderbroken haal door naar die 230 km/h. Waar je wel even aan moet wennen, is de korte 1, waardoor het moeite kost om als eerste bij het stoplicht weg te zijn. Maar als je dan eenmaal in twee zit en doorgast, zijn er weinig auto's meer die je bijhouden. En dan zijn er ook nog een paar andere complimenten uit te delen, want deze 330d is bijvoorbeeld bijzonder stil. Daarnaast nog eens aangenaam zuinig, want een score van 1:12,6 mag je gewoon goed noemen gezien de enthousiaste manier waarop we het gaspedaal hebben beroerd. Doe je het wat rustiger aan, dan moet 1:14 er wel inzitten. Dus vinden wij deze dieselmotor geslaagd? Driewerf ja!
Arm onderstel
Je zal als onderstel maar het gevecht aan moeten met 390 Nm. BMW heeft wel wat voorzorgen genomen door de standaard montage van traction-control (ASC+T), maar als de grip in een bocht ineens fors lager wordt, kan de achterkant toch nog zodanig naar buiten dansen dat je serieus (en rap) moet tegensturen. De balans in het onderstel is onder normale omstandigheden beslist goed, waardoor je de BMW met uitgeschakeld ASC+T prachtig op het gas door een bocht kunt sturen. Leuk voor de geoefende rijder. Wie zich daar niet toe rekent, laat de ASC+T ingeschakeld staan en leunt in bochten minder fors op het gas. Wie echt het zekere voor het onzekere wil nemen, bestelt zijn 330d met de dynamische stabiliteitscontrole DSC III.
Standaard levert BMW de 330d met 17-inch velgen en extra grote remschijven. Bleek de snelheidsmeter van onze testauto te weinig aan te geven: 100 op de meter was 101 km/h in werkelijkheid. Beetje oppassen dus! Die grote remschijven stopt BMW eronder omdat deze forse turbodiesel duidelijk extra gewicht op de voorwielen legt. Dat merk je ook als je hard een bocht ingaat en de 330d in aanvang een licht onderstuur vertoont. Met toenemende snelheid gaat dat over naar neutraal en uiteindelijk overstuur. Die grote wielen maken deze 3-serie ook stugger dan we gewend zijn, maar de algehele comfortindruk is nog steeds ruim voldoende. Zeker met die fantastisch zittende sportstoelen met instelbare zittinglengte; een absolute aanrader en niet te duur in aanschaf. Als bestuurder heb je het toch al erg naar je zin in de 330d, want naast die onthutsende dieselprestaties koppelt en schakelt deze BMW als de beste, remt hij uit de kunst en stuurt hij buitengewoon precies. De echte fanaten zullen wellicht een iets scherper gevoel in het stuur op hun verlanglijstje hebben staan.
De werkplek van een 3-serie zit perfect in elkaar: goed overzicht, prima af te lezen en alles onder handbereik. Daarnaast is zo'n BMW ook perfect afgewerkt en worden de beste materialen gebruikt. En al doet hij in eerste instantie wat sobertjes aan, die gewaarwording is onterecht. De 330d zakt (zeker als de afgebeelde Executive) bijkans door zijn assen van de uitrusting. En dan zijn dat niet alleen maar simpele goedkope dingen, maar ook prijzige zaken horen erbij, zoals zes airbags, automatische airco, alarm, metallic lak, lichtmetalen wielen, xenon-licht, boorcomputer, elektrisch zonnescherm op hoedenplank, radio-cassettespeler en Park Distance Control.
Blijft natuurlijk dat zo'n f 104.000 voor een 330d Executive geen koopje is. Het blijft een compacte auto met navenante ruimte achterin, maar je krijgt er wel een absoluut kwaliteitsproduct voor.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 330d Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 47.602 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.926 cc |
Maximaal vermogen | 135 kW / 184 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 390 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.471 mm / 1.739 mm / 1.415 mm |
Wielbasis | 2.725 mm |
Massa leeg | 1.520 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 205/50YR17Prijzen |
Topsnelheid | 227 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s (fabrieksopgave: 7,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,5 s / 7,5 s |
Brandstofverbruik | 6,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 178 g/km |