Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • 3-serie

BMW 330d Executive (2000)

Superdiesel

BMW 330d Executive (2000)
  • Autotest
18 december 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Bij de introductie van de BMW 530d en 730d hebben we er al op gezinspeeld: een 3-serie met die dikke diesel, dat zou wel heel lekker zijn. En nu is die krachtpatser er dan en dat vraagt om een vorstelijke stoeipartij.

Die 330d is met z'n dikke zespitter uniek in zijn soort; dieselmodellen van dit formaat dragen niet meer dan 150 pk's bij zich. Deze 330d jast daar met zijn 184 stuks vet overheen en verplettert ze allemaal als het op trekkracht aamkomt: maar liefst 390 Nm stampt 'ie eruit, en dat al bij 1750 toeren. Moet dus voor het nodige spektakel kunnen zorgen, maar dat blijft uit als we met de 330d 'op zijn diesels' op weg gaan. Best een vlotte en aangenaam soepele diesel, maar niet overdonderend. Dat wordt 'ie pas als je wat minder beschaafd gast: meer druk op het rechterpedaal en hoger in de toeren klimmen. Trap hem door en je weet echt niet meer wat je overkomt; dan gaat die 330d er op een haast onvoorstelbare wijze aan sleuren. Wat te denken van een sprintje naar de 100 in slechts 8,3 tellen? Of een top van bijna 230 km/h? Of in 4 van 80 naar 120 in slechts 7,5 seconden? Enorme krachtsexplosies die de dieselmotor met bescheiden extra gerucht moeiteloos en met genoegen uitvoert. En soepel dat 'ie is: nog nooit met een diesel gereden die uit een stationaire loop van 700 toeren zo makkelijk oppakt en dan vanaf 1200 toeren machtig begint door te halen. Die 1200 toeren komen in 5 overeen met 65 km/h en dan zoef je dus in één ononderbroken haal door naar die 230 km/h. Waar je wel even aan moet wennen, is de korte 1, waardoor het moeite kost om als eerste bij het stoplicht weg te zijn. Maar als je dan eenmaal in twee zit en doorgast, zijn er weinig auto's meer die je bijhouden. En dan zijn er ook nog een paar andere complimenten uit te delen, want deze 330d is bijvoorbeeld bijzonder stil. Daarnaast nog eens aangenaam zuinig, want een score van 1:12,6 mag je gewoon goed noemen gezien de enthousiaste manier waarop we het gaspedaal hebben beroerd. Doe je het wat rustiger aan, dan moet 1:14 er wel inzitten. Dus vinden wij deze dieselmotor geslaagd? Driewerf ja!

Arm onderstel

Je zal als onderstel maar het gevecht aan moeten met 390 Nm. BMW heeft wel wat voorzorgen genomen door de standaard montage van traction-control (ASC+T), maar als de grip in een bocht ineens fors lager wordt, kan de achterkant toch nog zodanig naar buiten dansen dat je serieus (en rap) moet tegensturen. De balans in het onderstel is onder normale omstandigheden beslist goed, waardoor je de BMW met uitgeschakeld ASC+T prachtig op het gas door een bocht kunt sturen. Leuk voor de geoefende rijder. Wie zich daar niet toe rekent, laat de ASC+T ingeschakeld staan en leunt in bochten minder fors op het gas. Wie echt het zekere voor het onzekere wil nemen, bestelt zijn 330d met de dynamische stabiliteitscontrole DSC III.
Standaard levert BMW de 330d met 17-inch velgen en extra grote remschijven. Bleek de snelheidsmeter van onze testauto te weinig aan te geven: 100 op de meter was 101 km/h in werkelijkheid. Beetje oppassen dus! Die grote remschijven stopt BMW eronder omdat deze forse turbodiesel duidelijk extra gewicht op de voorwielen legt. Dat merk je ook als je hard een bocht ingaat en de 330d in aanvang een licht onderstuur vertoont. Met toenemende snelheid gaat dat over naar neutraal en uiteindelijk overstuur. Die grote wielen maken deze 3-serie ook stugger dan we gewend zijn, maar de algehele comfortindruk is nog steeds ruim voldoende. Zeker met die fantastisch zittende sportstoelen met instelbare zittinglengte; een absolute aanrader en niet te duur in aanschaf. Als bestuurder heb je het toch al erg naar je zin in de 330d, want naast die onthutsende dieselprestaties koppelt en schakelt deze BMW als de beste, remt hij uit de kunst en stuurt hij buitengewoon precies. De echte fanaten zullen wellicht een iets scherper gevoel in het stuur op hun verlanglijstje hebben staan.
De werkplek van een 3-serie zit perfect in elkaar: goed overzicht, prima af te lezen en alles onder handbereik. Daarnaast is zo'n BMW ook perfect afgewerkt en worden de beste materialen gebruikt. En al doet hij in eerste instantie wat sobertjes aan, die gewaarwording is onterecht. De 330d zakt (zeker als de afgebeelde Executive) bijkans door zijn assen van de uitrusting. En dan zijn dat niet alleen maar simpele goedkope dingen, maar ook prijzige zaken horen erbij, zoals zes airbags, automatische airco, alarm, metallic lak, lichtmetalen wielen, xenon-licht, boorcomputer, elektrisch zonnescherm op hoedenplank, radio-cassettespeler en Park Distance Control.
Blijft natuurlijk dat zo'n f 104.000 voor een 330d Executive geen koopje is. Het blijft een compacte auto met navenante ruimte achterin, maar je krijgt er wel een absoluut kwaliteitsproduct voor.

Signalement

Merk Bmw
Model 330d Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 47.602

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.926 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 390 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.471 mm / 1.739 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.725 mm
Massa leeg 1.520 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden205/50YR17Prijzen
Topsnelheid 227 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,3 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 5,5 s / 7,5 s
Brandstofverbruik 6,7 l/100km
CO2-uitstoot 178 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
BMW BMW 3-serie

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Business Edition (4D/8A)
€ 649
Stel samen ▸
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 644
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 323i Executive zie tekst

    BMW 323i Executive zie tekst

    • 2000
    • 253.097 km

    € 2.850

    BMW 3-serie Coupé 323Ci automaat

    BMW 3-serie Coupé 323Ci automaat

    • 2000
    • 246.127 km

    € 2.950

    BMW 3-serie Touring 325xi Executive * NAVIGATIE * NETTE STAAT !!

    BMW 3-serie Touring 325xi Executive * NAVIGATIE * NETTE STAAT !!

    • 2001
    • 226.343 km

    € 3.750

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: i3 (CN)

    489
    • 14 mei 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

BMW M440i xDrive Gran Coupe - Test

Over het uiterlijk van de nieuwe 4-serie Gran Coupe kun je al een halve editie van AutoWeek...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring (2021)

    BMW 330e Touring (2021)

    18
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 316i Executive (2001)

    BMW 316i Executive (2001)

    3
    • 15 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 330e Touring Business Edition Plus...

    2
    • 8 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320d Executive (2001)

    BMW 320d Executive (2001)

    6
    • 7 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 318i Cabrio Executive (1999)

    BMW 318i Cabrio Executive (1999)

    1
    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e iPerformance (2016)

    BMW 330e iPerformance (2016)

    9
    • 3 februari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320i Corporate Executive (2019)

    BMW 320i Corporate Executive (2019)

    5
    • 12 januari 2022
meer reviews
BMW 316i Executive - 1999 - 670.037 km - Klokje rond

BMW 316i Executive - 1999 - 670.037 km - Klokje rond

Nooit eerder reed Kay van Rijswijck zó lang met dezelfde auto. Maar zijn oude trouwe 316i op...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    28
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift gelekt

    BMW 3-serie facelift gelekt

    62
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 315 (1983) - Liefhebber Gezocht

    BMW 315 (1983) - Liefhebber Gezocht

    67
    • 3 mei 2022
  • Achtergrond
    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de Oude Doos

    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de...

    80
    • 20 april 2022
  • Mercedes-Benz C300e Estate – BMW 330e xDrive touring - Dubbeltest

    Mercedes-Benz C300e Estate – BMW 330e xDrive...

    • 15 april 2022
  • Nieuws
    BMW M3 lijkt ook als heftiger 'CSL' te komen

    BMW M3 lijkt ook als heftiger 'CSL' te...

    4
    • 7 april 2022
Merk
Merk
  • BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    28
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    BMW XM: 650 pk sterk plug-in hybride bakbeest

    BMW XM: 650 pk sterk plug-in hybride bakbeest

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 3-serie facelift gelekt

    BMW 3-serie facelift gelekt

    62
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan 30 procent goedkopere accu's'

    'BMW werkt aan 30 procent goedkopere accu's'

    48
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische BMW iX1: tot 438 kilometer actieradius

    Elektrische BMW iX1: tot 438 kilometer...

    39
    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden