BMW 316i (2001) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 143.000 km |
Eigenaar eerste BMW
- 110.000 km
Was al ruim zes maanden opzoek naar een geschikte E46, en kocht deze 316i bij een dealer in Heiloo. Hij gaf een prima bedrag terug voor mijn oude (en tevens eerste) autootje.
Ik startte de wagen voor een eerste proefrit en kon het lachen niet bedwingen. Dit was toch echt wel even een ander kaliber auto. Vergeleken met mijn vorige auto, een mitsubushi Colt uit 2000, was dit een waar ruimteschip. De motor startte soepel en heb meteen alle metertjes, lampjes en knopjes gecheckt. Alles werkte naar behoren.
De wagen stuurt en schakelt fenomenaal. Ik ervaar nu het BMW rijden en ik vrees dat dit de lat hoog legt voor toekomstige auto's. De wegligging, de vering en de stoelen, het is allemaal degelijk en comfortabel.
Eerste dag dat ik hem had gelijk zo'n 700km erbij gezet. Een heerlijke auto voor de langere afstanden. De cruisecontrol en airco dragen hier aan bij.
Minpunten;
- 'BC' knopje om de boordcomputer te bedienen werkt niet. Kan mijn verbruik dus niet accuraat bijhouden, en hierdoor ook mijn klok niet verzetten.
- Tijdens het schakelen in de lagere versnellingen hoor ik hem soms achterin zachtjes bonken, dit komt door speling op de aandrijfas en is inmiddels bijna een karaktertrekje i.p.v een gebrek bij E46's van deze leeftijd.
- Het verbruik is hoe dan ook minder zuinig dan mijn vorige wagen. De BMW weegt dan ook zon 1300 kilo en dat ga je merken in verbruik en wegenbelasting.
Pluspunten;
- De rest. Het is gewoon een top wagen. Daar betaal je dan maar iets meer voor.
De auto is onlangs APK gekeurd. Over een kleine 15 000 km zijn de banden aan vervanging toe. Ik zal ook van me laten horen als ik wat minder enthousiast van de auto ben.
Vriendelijke groet,
Chiel
Grote beurt
- 123.000 km
Kleine 15000 km verder.
Comfort went snel. Telkens als ik even in een andere auto rij besef ik me de kwaliteit van de e46. Lange ritten zijn zeer prettig op de cruisecontrol en de wagen maakt weinig lawaai. Mijn vriendin vergiste zich meerdere malen door de auto proberen te starten terwijl deze al liep! (slecht voor de startmotor maar bewijs van de stille motor)
Ook ben ik zeer onder de indruk van de kwaliteit van de (standaard) geluidsinstallatie. Ook op de snelweg blijf je, naast het brommen van de motor goed het laag horen.
Met behulp van google zelf een bluetooth module ingebouwd evenals een usb oplader en aux kabel (mini jack), deze komen nu uit het opbergvakje onder de middenconsole en deze werkt uitstekend met de knoppen op het stuur. Wel moest ik de cd-wisselaar in de achterbak loskoppelen om dit te laten werken.
Klachten.
- Als ik de auto opnieuw moet starten na kort stilstaan (tankstation enz) valt het stationair toerental vaak lager terug dan 'normaal'. Dit resulteert in trillen. Hij is nog nooit uitgevallen maar toch, niet zoals het hoort.
- Als ik na starten voor het eerst de richtingaanwijzers gebruik gaan deze de eerste 4x twee keer zo snel, en vallen daarna terug naar de gebruikelijke intervallen. Suggesties zijn welkom!
- Boordcomputer-knopje werkt nog steeds niet. Het vreemde is dat ik tijdens het inbouwen van de bluetooth module, waar de hele middencosole voor open moest, hem even aan de praat heb gekregen voor wat te morrelen aan de bedrading. Maar toen ik alles weer terug had geschroefd was het gedaan met de pret.
- Bij sneeuw is achterwielaandrijving toch verraderlijk...
Eerder deze week de auto naar de garage gebracht voor een grote beurt. Niet omdat er iets mis was gelukkig. Eerder al nieuwe zomerbanden er op laten zetten maar verder alles laten checken.
Kosten grote beurt:
4 nieuwe platinum bougies 66,84
Luchtfilter 19,20
Oliefilter 10,80
Verversen Motorolie 39,38
Motortest 8,90
Koelvloeistof 2,55
Remblokset 63,45
Remleiding 35,90
Remleiding verloop 11,90
Remleiding nippel 7,90
Carterring en kleinmateriaal 4,50
Arbeidsloon 217,50
Totaal 600,-
Naar mijn idee een schappelijk bedrag.
Het uit voorzorg vervangen van de remleidingen was een bijkomstigheid die ik graag voor lief nam. Daar zit ook het meeste arbeidsloon in aangezien ze hiervoor de auto ook een dag extra in de garage nodig hadden.
Ondanks wat roest aan de bovenkant van de schokdemper rechtsachter vonden ze auto in uitstekende staat verkeren.
Tot zover!
Upgrade!
- 143.000 km
Na nog een dikke 20.000 km erbij toch het 1 serie-virus te pakken gekregen. De 316 is inmiddels vervangen door een 120i
Maar nog even over de E47;
Heerlijk rij ijzer. Niks meer mee gehad sinds laatste onderhoudsbeurt. Echt een topbak als je t mij vraagt. Maar er kwamen de laatste maanden wel wat ergernissen bij;
- Inparkeer sensoren werken niet meer goed. Soms een onafgebroken pieptoon als ie in zn achteruit stond. Dan weer snelle piepjes terwijl er geen obstakel te zien is. Kortom, lastig, je kan er niet meer op vertrouwen.
- De airco begon vreemde geluiden te maken, en tijdens menig rit viel de hele climate-unit uit. Gewoon helemaal uit. en dan sprong hij naar een paar minuten weer aan...
- Ik moest er té vaak wat koelvloeistof bijgieten.
- De knipperlichten gingen 2x zo snel. Hij zocht aarde maar dit bleek onmogelijk. Dit werd zelfs zo'n irritatie dat ik ze gewoon minder ging gebruiken. Levensgevaarlijk...
- De koplampen waren helemaal geërodeerd. Zelf besloten nieuwe erin te zetten. 2 nieuwe koplamp-units. Zelf gedaan, en sinds die operatie nooit meer stadslicht kunnen gebruiken. Iets electronisch weer. Wel permanent naar een icoon van kapotte koplampen moeten staren op het dashboard...
Dit lijkt wellicht wat negatief maar als ik zo terugdenk aan de E46 was het eigenlijk een heerlijke bak. Het rijden is tenslotte waar het om gaat, en dat deet ie.
Nu de 4 jaar jongere E87 er is merk ik wel dat bmw binnen dat korte tijdsbestek een enorme sprong heeft gemaakt op het gebied van de electronica. Alles werkt gewoon en dat krijg je te weten via kordate auditieve notificaties.
Mocht de 120 nou een probleemwagen worden dan zal ik zonder enige twijfel terugvallen op een E46.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.