Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 3-serie

BMW 316i (2001) #2

autoreview

9
BMW 316i (2001) #2
Anoniem
  • Anoniem7
  • Gebruikersreview
22 juli 2014 om 12:37
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering316i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst143.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eigenaar eerste BMW

  • 110.000 km
  • 22 juli 2014

Was al ruim zes maanden opzoek naar een geschikte E46, en kocht deze 316i bij een dealer in Heiloo. Hij gaf een prima bedrag terug voor mijn oude (en tevens eerste) autootje.

Ik startte de wagen voor een eerste proefrit en kon het lachen niet bedwingen. Dit was toch echt wel even een ander kaliber auto. Vergeleken met mijn vorige auto, een mitsubushi Colt uit 2000, was dit een waar ruimteschip. De motor startte soepel en heb meteen alle metertjes, lampjes en knopjes gecheckt. Alles werkte naar behoren.
De wagen stuurt en schakelt fenomenaal. Ik ervaar nu het BMW rijden en ik vrees dat dit de lat hoog legt voor toekomstige auto's. De wegligging, de vering en de stoelen, het is allemaal degelijk en comfortabel.

Eerste dag dat ik hem had gelijk zo'n 700km erbij gezet. Een heerlijke auto voor de langere afstanden. De cruisecontrol en airco dragen hier aan bij.

Minpunten;
- 'BC' knopje om de boordcomputer te bedienen werkt niet. Kan mijn verbruik dus niet accuraat bijhouden, en hierdoor ook mijn klok niet verzetten.
- Tijdens het schakelen in de lagere versnellingen hoor ik hem soms achterin zachtjes bonken, dit komt door speling op de aandrijfas en is inmiddels bijna een karaktertrekje i.p.v een gebrek bij E46's van deze leeftijd.
- Het verbruik is hoe dan ook minder zuinig dan mijn vorige wagen. De BMW weegt dan ook zon 1300 kilo en dat ga je merken in verbruik en wegenbelasting.

Pluspunten;
- De rest. Het is gewoon een top wagen. Daar betaal je dan maar iets meer voor.

De auto is onlangs APK gekeurd. Over een kleine 15 000 km zijn de banden aan vervanging toe. Ik zal ook van me laten horen als ik wat minder enthousiast van de auto ben.

Vriendelijke groet,

Chiel

Grote beurt

  • 123.000 km
  • 26 februari 2015

Kleine 15000 km verder.
Comfort went snel. Telkens als ik even in een andere auto rij besef ik me de kwaliteit van de e46. Lange ritten zijn zeer prettig op de cruisecontrol en de wagen maakt weinig lawaai. Mijn vriendin vergiste zich meerdere malen door de auto proberen te starten terwijl deze al liep! (slecht voor de startmotor maar bewijs van de stille motor)
Ook ben ik zeer onder de indruk van de kwaliteit van de (standaard) geluidsinstallatie. Ook op de snelweg blijf je, naast het brommen van de motor goed het laag horen.

Met behulp van google zelf een bluetooth module ingebouwd evenals een usb oplader en aux kabel (mini jack), deze komen nu uit het opbergvakje onder de middenconsole en deze werkt uitstekend met de knoppen op het stuur. Wel moest ik de cd-wisselaar in de achterbak loskoppelen om dit te laten werken.

Klachten.
- Als ik de auto opnieuw moet starten na kort stilstaan (tankstation enz) valt het stationair toerental vaak lager terug dan 'normaal'. Dit resulteert in trillen. Hij is nog nooit uitgevallen maar toch, niet zoals het hoort.
- Als ik na starten voor het eerst de richtingaanwijzers gebruik gaan deze de eerste 4x twee keer zo snel, en vallen daarna terug naar de gebruikelijke intervallen. Suggesties zijn welkom!
- Boordcomputer-knopje werkt nog steeds niet. Het vreemde is dat ik tijdens het inbouwen van de bluetooth module, waar de hele middencosole voor open moest, hem even aan de praat heb gekregen voor wat te morrelen aan de bedrading. Maar toen ik alles weer terug had geschroefd was het gedaan met de pret.
- Bij sneeuw is achterwielaandrijving toch verraderlijk...

Eerder deze week de auto naar de garage gebracht voor een grote beurt. Niet omdat er iets mis was gelukkig. Eerder al nieuwe zomerbanden er op laten zetten maar verder alles laten checken.

Kosten grote beurt:

4 nieuwe platinum bougies 66,84
Luchtfilter 19,20
Oliefilter 10,80
Verversen Motorolie 39,38
Motortest 8,90
Koelvloeistof 2,55
Remblokset 63,45
Remleiding 35,90
Remleiding verloop 11,90
Remleiding nippel 7,90
Carterring en kleinmateriaal 4,50
Arbeidsloon 217,50

Totaal 600,-

Naar mijn idee een schappelijk bedrag.
Het uit voorzorg vervangen van de remleidingen was een bijkomstigheid die ik graag voor lief nam. Daar zit ook het meeste arbeidsloon in aangezien ze hiervoor de auto ook een dag extra in de garage nodig hadden.
Ondanks wat roest aan de bovenkant van de schokdemper rechtsachter vonden ze auto in uitstekende staat verkeren.

Tot zover!

Upgrade!

  • 143.000 km
  • 9 februari 2016

Na nog een dikke 20.000 km erbij toch het 1 serie-virus te pakken gekregen. De 316 is inmiddels vervangen door een 120i

Maar nog even over de E47;

Heerlijk rij ijzer. Niks meer mee gehad sinds laatste onderhoudsbeurt. Echt een topbak als je t mij vraagt. Maar er kwamen de laatste maanden wel wat ergernissen bij;

- Inparkeer sensoren werken niet meer goed. Soms een onafgebroken pieptoon als ie in zn achteruit stond. Dan weer snelle piepjes terwijl er geen obstakel te zien is. Kortom, lastig, je kan er niet meer op vertrouwen.
- De airco begon vreemde geluiden te maken, en tijdens menig rit viel de hele climate-unit uit. Gewoon helemaal uit. en dan sprong hij naar een paar minuten weer aan...
- Ik moest er té vaak wat koelvloeistof bijgieten.
- De knipperlichten gingen 2x zo snel. Hij zocht aarde maar dit bleek onmogelijk. Dit werd zelfs zo'n irritatie dat ik ze gewoon minder ging gebruiken. Levensgevaarlijk...
- De koplampen waren helemaal geërodeerd. Zelf besloten nieuwe erin te zetten. 2 nieuwe koplamp-units. Zelf gedaan, en sinds die operatie nooit meer stadslicht kunnen gebruiken. Iets electronisch weer. Wel permanent naar een icoon van kapotte koplampen moeten staren op het dashboard...

Dit lijkt wellicht wat negatief maar als ik zo terugdenk aan de E46 was het eigenlijk een heerlijke bak. Het rijden is tenslotte waar het om gaat, en dat deet ie.

Nu de 4 jaar jongere E87 er is merk ik wel dat bmw binnen dat korte tijdsbestek een enorme sprong heeft gemaakt op het gebied van de electronica. Alles werkt gewoon en dat krijg je te weten via kordate auditieve notificaties.
Mocht de 120 nou een probleemwagen worden dan zal ik zonder enige twijfel terugvallen op een E46.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW 3-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Business Edition (4D/8A)
€ 749
Bekijk nu ⟩
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 318i Executive, Youngtimer, airco, elektrische ramen, trekhaak, nieuwe APK bij aflevering.

    BMW 318i Executive, Youngtimer, airco, elektrische ramen, trekhaak, nieuwe APK bij aflevering.

    • 1999
    • 289.904 km

    € 1.850

    BMW 3-serie Compact 325ti M-Motorsport Edition

    BMW 3-serie Compact 325ti M-Motorsport Edition

    • 2001
    • 232.270 km

    € 5.545

    BMW 316i Executive Automaat | Airco | Cruise

    BMW 316i Executive Automaat | Airco | Cruise

    • 1999
    • 160.495 km

    € 1

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

    506
    • 23 juni 2022

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer
 

BMW 3-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 320d Executive (2001)

    BMW 320d Executive (2001)

    6
    • 7 april 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320i Executive (2001)

    BMW 320i Executive (2001)

    2
    • 12 juli 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 318i Executive (1999)

    BMW 318i Executive (1999)

    2
    • 27 februari 2021
  • Gebruikersreview
    BMW 328i Executive (2000)

    BMW 328i Executive (2000)

    17
    • 20 juni 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 328i Executive (1999)

    BMW 328i Executive (1999)

    9
    • 5 december 2016
  • Gebruikersreview
    BMW 320i Executive (2000)

    BMW 320i Executive (2000)

    1
    • 12 juli 2016
  • Gebruikersreview
    BMW 316i (2001) #2

    BMW 316i (2001) #2

    9
    • 22 juli 2014
meer reviews
BMW 316i Executive - 1999 - 670.037 km - Klokje rond

BMW 316i Executive - 1999 - 670.037 km - Klokje rond

Nooit eerder reed Kay van Rijswijck zó lang met dezelfde auto. Maar zijn oude trouwe 316i op...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    BMW 3-serie (facelift) - Back to Basics

    BMW 3-serie (facelift) - Back to Basics

    92
    • 23 juli 2022
  • BMW 320i Touring - 2010 - 398.546 km - Klokje Rond

    BMW 320i Touring - 2010 - 398.546 km -...

    • 19 juli 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring (2021)

    BMW 320e Touring (2021)

    4
    • 14 juli 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 330e Touring Business Edition Plus...

    5
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    10
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    1
    • 27 juni 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    BMW i4 eDrive40 (2022)

    BMW i4 eDrive40 (2022)

    1
    • 8 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i4 eDrive40 (2021)

    BMW i4 eDrive40 (2021)

    4
    • 8 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    BMW i4 eDrive40 (2022)

    BMW i4 eDrive40 (2022)

    9
    • 7 augustus 2022
  • Weblogs
    Weblog Max - Het clubgevoel

    Weblog Max - Het clubgevoel

    40
    • 4 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    BMW X5 xDrive45e (2022)

    BMW X5 xDrive45e (2022)

    1
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW: 'Waterstof is essentieel in EV-offensief'

    BMW: 'Waterstof is essentieel in EV-offensief'

    245
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    BMW trapt EV-offensief 'Neue Klasse' af met twee modellen

    BMW trapt EV-offensief 'Neue Klasse' af...

    37
    • 3 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden