Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • BMW
  • 3-serie

BMW 320d Executive (1998)

Doorsjouwer

1
BMW 320d Executive (1998)
  • Autotest
27 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Hij is bedoeld om kilometers te vreten, de BMW 320d. En dat kan hij ook nog eens in een flink tempo, dat hij desnoods dag en nacht volhoudt. Kortom, hij is helemaal klaar voor de gevreesde 24-uurs-economie.

Voor wie veel kilometers moet afleggen en zich een riante auto kan veroorloven is er goed nieuws: de BMW 3-serie met de allernieuwste viercilinder dieselmotor.
De laatste jaren is er aan dieselmotoren heel wat verbeterd. Neem nu deze viercilinder: een moderne motor met twee nokkenassen en vier kleppen per cilinder. BMW maakt gebruik van een inspuitpomp die extra hoge drukken levert. Een turbo met variabele geometrie, inlaatluchtkoeling en elektronisch motormanagement zijn ook van de partij. De nieuwe diesel heeft een inhoud van twee liter en levert daarmee 136 pk en 280 Nm bij 1750 toeren. Kun je goed mee voor de dag komen.
Deze diesel presteert ronduit sensationeel. Het sprintje van 0 naar 100 km/h raffelden we af in 10,8 seconden, ondanks een fabrieksopgave van 9,9 tellen. Eigenlijk is die sprint van 0 naar 100 niet de specialiteit van diesels; ze verliezen altijd wat tijd bij het op gang komen. Nee, ze blinken uit in indrukwekkende inhaalacceleraties. Slechts 8,7 tellen heeft de 320d nodig om in de vierde versnelling van 80 naar 120 te komen. Voor de vijfde versnelling is het cijfertje 11,1 s. De topsnelheid bedraagt 207 km/h.

Zeer geciviliseerd
Deze turbodiesel valt niet alleen op door zijn fenomenale prestaties, maar ook door de fraaie loopeigenschappen. Het voorgloeien neemt door de directe inspuiting niet meer dan een tel in beslag. Op constante snelheid hoor je echt niet meer dat je diesel rijdt; de motor is echt muisstil! Pas als je deze auto op zijn staart trapt, merk je even dat het een diesel is. De sound van de BMW-diesel is dan wat pittiger.
Door de enorme trekkracht kun je heel ontspannen rijden. Hij doet vrijwel alles tussen de 1500 en 2500 toeren. Daaronder voelt hij zich minder op z'n gemak. Maar vanaf 1500 tpm klimt de motor vlot in de toeren.
Met al dat indrukwekkende geweld zou je haast vergeten dat zo'n diesel ook nog een beetje zuinig kan zijn. Uiteraard hebben we dat ook uitgebreid onderzocht en de resultaten stemden ons niet helemaal vrolijk. Met deze auto hebben we veel lange afstanden gereden omdat hij daar toch hoofdzakelijk voor wordt ingezet. Het verbruikscijfer viel ons eigenlijk tegen: niet zozeer omdat die 1:13,1 matig zou zijn, maar eerder omdat de fabriek toch 1:17,5 opgeeft.
Deze Beierse volbloed laat zien dat een dieselmotor het rijplezier niet hoeft te verpesten. De indrukwekkende prestaties zorgen natuurlijk al voor een hoop lol, maar ook het onderstel van de auto kan heel wat aan. Hoe goed het BMW-onderstel is, blijkt als je de traction control uitzet. Vol op het gas midden in een krappe bocht levert een heel beheerst overstuur op dat eenvoudig is op te vangen. Met ASC aan kun je altijd volgassen en de auto doet nooit meer dan een heel klein stapje opzij, waarna de tractioncontrol erger voorkomt.
Zo'n snelle jongen moet natuurlijk ook een goed stel remmen aan boord hebben. Vier schijven met standaard ondersteuning door ABS zijn uiteraard aanwezig. Daarmee remt de auto strak en met een goed gevoel. Schakelen doet de 320d perfect.
Voorin is het goed toeven, al versmalt de forse middentunnel de voetenruimte behoorlijk. Achterin is het voor deze prijsklasse eigenlijk behelpen: een centimeter of vijf ruimte tussen knie'n en rugleuning van de voorstoel in combinatie met het hoofd tegen het dak zijn gebruikelijke waarden voor compacte middenklassers. De kofferruimte heeft met 440 liter een nette inhoud.
Het dashboard is modern en zit uiterst doordacht in elkaar. De BMW is voorzien van stevig meubilair. Ook in de basisuitvoering heeft de 3-serie licht sportief geprofileerde stoelen. Jammer dat er nog steeds geen traploze verstelling van de rugleuning afkan.
BMW scoort verder met de moderne veiligheidsuitrusting: zij-airbags en hoofdairbags zijn standaard, evenals een stabilisatiesysteem voor remmen in de bocht. Airco zoek je vergeefs, ondanks de basisprijs van rond de 70 mille. Meerprijs: zo'n 5 mille of je neemt de Executive-versie; met nog wat andere extra's kostte onze testauto ruim 88 mille.
De nieuwe BMW 320d is al met al een geslaagde, zij het prijzige zakendiesel.

Signalement

Merk Bmw
Model 320d Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 38.163

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.951 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.471 mm / 1.739 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.725 mm
Massa leeg 1.375 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 720 kg
Banden195/65HR15Prijzen
Topsnelheid 207 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,8 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,7 s / 11,1 s
Brandstofverbruik 5,7 l/100km
CO2-uitstoot 152 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
BMW BMW 3-serie

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Athlon
Athlon
BMW 318i Business Edition (4D/8A)
€ 749
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
BMW 318i Touring Business Edition (5D/8A)
€ 705
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    BMW 3-serie Compact |Automaat|Airco|cruise|Parkeersensor|L.M. wielen. 316ti

    BMW 3-serie Compact |Automaat|Airco|cruise|Parkeersensor|L.M. wielen. 316ti

    • 2001
    • 189.727 km

    € 2.250

    BMW 3-serie Cabrio 330Ci Executive

    BMW 3-serie Cabrio 330Ci Executive

    • 2001
    • 270.797 km

    € 4.450

    BMW 328Ci Executive

    BMW 328Ci Executive

    • 1999
    • 275.942 km

    € 3.999

Meer BMW 3-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 3-Serie G20/G21 | Nieuw: M3 Touring

    506
    • 23 juni 2022

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 330e Touring Business Edition Plus...

    • 5 juli 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 320e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 3-serie (1998)

    BMW 3-serie (1998)

    1
    • 27 juni 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e iPerformance (2016)

    BMW 330e iPerformance (2016)

    • 31 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 320i (2016)

    BMW 320i (2016)

    3
    • 19 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 330e Touring (2021)

    BMW 330e Touring (2021)

    19
    • 1 mei 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 316i Executive (2001)

    BMW 316i Executive (2001)

    3
    • 15 april 2022
meer reviews
BMW 316i Executive - 1999 - 670.037 km - Klokje rond

BMW 316i Executive - 1999 - 670.037 km - Klokje rond

Nooit eerder reed Kay van Rijswijck zó lang met dezelfde auto. Maar zijn oude trouwe 316i op...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    Eerste BMW M3 Touring: 510 pk sterk spektakel

    103
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    BMW M3 Touring wordt bijna onthuld

    11
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring toont productieproces en facelift-dashboard

    BMW M3 Touring toont productieproces en...

    18
    • 6 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    BMW M3 en M4 als M 50 Jahre

    30
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter voor Zuid-Afrikaanse markt

    BMW 333i en 745i S.A. - lekkernijen louter...

    15
    • 22 mei 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe BMW X3: maatje groter

    Nieuwe BMW X3: maatje groter

    33
    • 4 juli 2022
  • Nieuws
    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun Edition'

    BMW neemt afscheid van i3 met 'Homerun...

    100
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    'BMW werkt aan i3 Touring, komt in 2027'

    14
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    Gefacelifte BMW X6 M rolt spierballen

    22
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    Gerucht: BMW M5 Touring keert terug

    9
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    BMW komt met 3.0 CSL Hommage

    10
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    BMW M3 Touring als safetycar

    BMW M3 Touring als safetycar

    16
    • 23 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden