BMW 320d Executive (1998)
Doorsjouwer
Voor wie veel kilometers moet afleggen en zich een riante auto kan veroorloven is er goed nieuws: de BMW 3-serie met de allernieuwste viercilinder dieselmotor.
De laatste jaren is er aan dieselmotoren heel wat verbeterd. Neem nu deze viercilinder: een moderne motor met twee nokkenassen en vier kleppen per cilinder. BMW maakt gebruik van een inspuitpomp die extra hoge drukken levert. Een turbo met variabele geometrie, inlaatluchtkoeling en elektronisch motormanagement zijn ook van de partij. De nieuwe diesel heeft een inhoud van twee liter en levert daarmee 136 pk en 280 Nm bij 1750 toeren. Kun je goed mee voor de dag komen.
Deze diesel presteert ronduit sensationeel. Het sprintje van 0 naar 100 km/h raffelden we af in 10,8 seconden, ondanks een fabrieksopgave van 9,9 tellen. Eigenlijk is die sprint van 0 naar 100 niet de specialiteit van diesels; ze verliezen altijd wat tijd bij het op gang komen. Nee, ze blinken uit in indrukwekkende inhaalacceleraties. Slechts 8,7 tellen heeft de 320d nodig om in de vierde versnelling van 80 naar 120 te komen. Voor de vijfde versnelling is het cijfertje 11,1 s. De topsnelheid bedraagt 207 km/h.
Zeer geciviliseerd
Deze turbodiesel valt niet alleen op door zijn fenomenale prestaties, maar ook door de fraaie loopeigenschappen. Het voorgloeien neemt door de directe inspuiting niet meer dan een tel in beslag. Op constante snelheid hoor je echt niet meer dat je diesel rijdt; de motor is echt muisstil! Pas als je deze auto op zijn staart trapt, merk je even dat het een diesel is. De sound van de BMW-diesel is dan wat pittiger.
Door de enorme trekkracht kun je heel ontspannen rijden. Hij doet vrijwel alles tussen de 1500 en 2500 toeren. Daaronder voelt hij zich minder op z'n gemak. Maar vanaf 1500 tpm klimt de motor vlot in de toeren.
Met al dat indrukwekkende geweld zou je haast vergeten dat zo'n diesel ook nog een beetje zuinig kan zijn. Uiteraard hebben we dat ook uitgebreid onderzocht en de resultaten stemden ons niet helemaal vrolijk. Met deze auto hebben we veel lange afstanden gereden omdat hij daar toch hoofdzakelijk voor wordt ingezet. Het verbruikscijfer viel ons eigenlijk tegen: niet zozeer omdat die 1:13,1 matig zou zijn, maar eerder omdat de fabriek toch 1:17,5 opgeeft.
Deze Beierse volbloed laat zien dat een dieselmotor het rijplezier niet hoeft te verpesten. De indrukwekkende prestaties zorgen natuurlijk al voor een hoop lol, maar ook het onderstel van de auto kan heel wat aan. Hoe goed het BMW-onderstel is, blijkt als je de traction control uitzet. Vol op het gas midden in een krappe bocht levert een heel beheerst overstuur op dat eenvoudig is op te vangen. Met ASC aan kun je altijd volgassen en de auto doet nooit meer dan een heel klein stapje opzij, waarna de tractioncontrol erger voorkomt.
Zo'n snelle jongen moet natuurlijk ook een goed stel remmen aan boord hebben. Vier schijven met standaard ondersteuning door ABS zijn uiteraard aanwezig. Daarmee remt de auto strak en met een goed gevoel. Schakelen doet de 320d perfect.
Voorin is het goed toeven, al versmalt de forse middentunnel de voetenruimte behoorlijk. Achterin is het voor deze prijsklasse eigenlijk behelpen: een centimeter of vijf ruimte tussen knie'n en rugleuning van de voorstoel in combinatie met het hoofd tegen het dak zijn gebruikelijke waarden voor compacte middenklassers. De kofferruimte heeft met 440 liter een nette inhoud.
Het dashboard is modern en zit uiterst doordacht in elkaar. De BMW is voorzien van stevig meubilair. Ook in de basisuitvoering heeft de 3-serie licht sportief geprofileerde stoelen. Jammer dat er nog steeds geen traploze verstelling van de rugleuning afkan.
BMW scoort verder met de moderne veiligheidsuitrusting: zij-airbags en hoofdairbags zijn standaard, evenals een stabilisatiesysteem voor remmen in de bocht. Airco zoek je vergeefs, ondanks de basisprijs van rond de 70 mille. Meerprijs: zo'n 5 mille of je neemt de Executive-versie; met nog wat andere extra's kostte onze testauto ruim 88 mille.
De nieuwe BMW 320d is al met al een geslaagde, zij het prijzige zakendiesel.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | 320d Executive |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 38.163 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.951 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 280 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.471 mm / 1.739 mm / 1.415 mm |
Wielbasis | 2.725 mm |
Massa leeg | 1.375 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 720 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 207 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,7 s / 11,1 s |
Brandstofverbruik | 5,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 152 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.