BMW 316i (2001)

autoreview

BMW 316i (2001)

Signalement

Uitvoering316i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf524.000 km
KM-stand laatst601.000 km
Lezerswaardering: 37%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW 316i

  • 601.000 km

De BMW 3-serie E46, een persoonlijke favoriet. Een waardige opvolger van de E30 en E36.

Hoewel de 1.9 motor niet de meeste spectaculaire stoplicht sprintjes maakt, kan de motor op Nederlandse snelweg prima uit de voeten.
Achterwielaandrijving is voor mij een must, maar deze 1.9 zal geen zwarte strepen trekken op het asfalt. Wel kan je helemaal los in de sneeuw. Een beetje kwispelen van de achterkant 'maakt rijden geweldig ;-)'

Deze 316i heeft de kilometers al gemaakt. Met een kilometerstand van 520.000km (bij aanschaf) heeft de BMW al zo’n 13 keer de omtrek van de aarde gereden, door dezelfde eigenaar (eerst via de lease). Een afstand die compleet dealer onderhouden is waardoor er nog maar ruimte is voor twee stempels in het onderhoudsboekje.
Het laatste grote ‘onderhoud’ dat hiervoor geweest is, is het vervangen van de lagerschalen van de drijfstangen. Deze liggen nu bij de vorige eigenaar in de vitrinekast op de achterbank van een 1:18 schaalmodel van de E46.

Dat de BMW al 12 jaar oud is en meer dan een half miljoen kilometers gemaakt heeft, is er niet vanaf te zien. Schades (parkeer deukjes etc.) zijn altijd netjes hersteld en het interieur geeft ook een nette indruk. De BMW is alles behalve uitgeleefd.
Maar zoals elk meisje wel een vlekje heeft, heeft deze 3-er wat gebruikerssporen. Persoonlijk vind ik het meest storende de doffe koplampen en wat komende (mini) roestplekjes op de motorkap.
Andere ouderdomsverschijnselen zijn een rammel in de uitlaat (bij lage toeren). En de koppelingsplaten gaan wat stroef (tot nu toe alleen merkbaar met aanhanger).

Deze 316i met LPG maakt BMW rijden een stuk betaalbaarder voor de 'zuunige Hollander'.
Een simpel rekensommetje leert dat een vergelijkbare 316i / 320d respectievelijk ongeveer 1:23 / 1:24 gemiddeld moet rijden om breakeven te komen. [Hierbij zijn alleen de brandstofkosten meegenomen en de wegenbelasting bij 45.000km per jaar].

Momenteel is het verbruik gemiddeld 1:11,9. Incl. wegenbelasting (936 euro/jr), benzine (euro 98) en een gemiddelde LPG prijs van 0,700 euro/L komt dat neer op circa 0,09 euro/km.
(zie ook verbruiksmonitor)

Grootste nadeel van LPG is de kleine actie radius. Gemiddeld sta ik na 350km weer bij de pomp. Gelukkig ben je dan maar 21 euro armer. (momenteel zelfs onder de 20 euro [0,649 euro/L].

Al met al is het een heerlijke auto, die hopelijk nog vele kilometers mee kan gaan! Momenteel staat de teller op 560.000, op naar de 600.000km!
En zo’n 6 cilinder (een echte, echte Bimmer) die komt nog wel, maar dan voor erbij. Voor de fun!


Update mrt-2014 – 600.000km

De zes ton is gepasseerd! De auto blijft maar rijden!

De BMW blijft een betrouwbare reispartner. Zonder problemen zijn de bergpassen van Annecy bedwongen. In de afgelopen 20 maanden is maar één keer met een waarschuwingslampje gereden vanwege een lekkende koelslang.
Tijdens onderhoud zijn de draagarm rubbers voor vervangen. Div. remleidingen zijn vervangen vanwege uitdroging of corrosie. Ondertussen zijn ook alle vier de banden vervangen door nieuwe Michelins. Gezien de leeftijd en kilometerstand geen rare dingen.

Minpuntje is de opkomende roestplekjes die her en der opspelen.

Ondertussen is er ook meer inzicht gekregen in de kosten.
Ik heb zelf de doelstelling om uit te komen met de kilometer vergoeding van de werkgever.
Terug kijkend op de afgelopen 75.000km zijn de kosten beheersbaar. Alles bij elkaar genomen (verzekering/wegenbelasting/onderhoud) zijn de kosten circa 0,11 euro per kilometer.

Kosten (na 20 maanden):
LPG: 4362.50 euro
Benzine (98): 373.30 euro

Verzekering WA: 510 euro
Wegenbelasting: 1551.50 euro

Onderhoud: 1046.90 euro
- Service: 150 euro
- APK: 50 euro
- Div. onderdelen: 325.30 euro
- Banden: 342.60 euro
- Overige: 28.3 euro

Parkeergeld/Tol: 111.90 euro

In de kosten is alleen de afschrijving niet meegenomen.

+ Blijft maar rijden
+ LPG rijden = goedkoop
- LPG rijden = vaak tanken
- Opkomende roestplekjes

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.