Audi S3 - Eerste rijtest
In topvorm
Een vermogen van 310 pk, vierwielaandrijving, indrukwekkende prestaties en een sportief uiterlijk: de Audi S3 heeft veel te bieden. Jammer dat hij uitgerekend op het gebied van kwaliteit steken laat vallen.
Het moest zo zijn. Geel staat een S3 van oudsher goed. Toen Audidesigner Philipp Römers de huidige A3 vormgaf, stond er al een S3 uit 1999 in de ontwerpstudio, die dienstdeed als muze. Geen wonder dus dat de nieuwe S3 die nu voor ons staat eveneens geel is. En dat hij weer extra brede heupen heeft, net als vroeger. Audi toont weer lef.
Wat techniek betreft is de S3 hetzelfde samengesteld als de eerste editie: met vierwielaandrijving en een gespierde turbomotor, maar de tijd stond natuurlijk niet stil. De versie van 1999 had onder de motorkap een 1,8-liter turbomotor met 209 pk, wat toen best wel veel was. Tenslotte ging onder de Audi-carrosserie de techniek van de Golf IV schuil. Inmiddels zijn we toe aan de achtste Golf-generatie, die op de doorontwikkeling van het MQB-platform staat.
De nieuwe S3 heeft een tweeliter, waarvan het vermogen is gestegen van 209 naar 310 pk. Driehonderdtien paarden! Daarmee lijkt rijplezier gegarandeerd. Wel vinden we het jammer dat de nieuwe sport-Audi weliswaar is uitgerust met een enorme singleframegrille met honingraatstructuur, maar dat links en rechts in de bumper, waar in eerste instantie flinke luchtinlaten lijken te zitten, fake luchtroosters zijn geplaatst. Gelukkig is dat aan de achterzijde niet het geval. Als we rond de S3 lopen, en met onze handen over de brede heupen strijken – de Audi is links en rechts 15 mm breder en het onderstel is 15 mm verlaagd – ontdekken we aan de achterkant dat de vier dikke uitlaatpijpen zeker niet fake zijn. Sterker nog, we kunnen er een iPhone 8 Plus in kwijt.
VOLWASSEN GEWORDEN
Goed, tijd om in te stappen. Het valt ons direct op dat het multimediasysteem meer functies heeft dan in de andere modellen van het VW-concern die op het MQB-platform staan. Het is eenvoudiger te bedienen dan in de Golf, het begrijpt je commando’s beter en het werkt sneller.
Maar nu is het echt de hoogste tijd om te gaan rijden. En daarbij zijn we in eerste instantie een beetje teleurgesteld. Vroeger, toen milieuactivisten nog niet massaal de straat op gingen, produceerden dit soort sportieve modellen meer geluid. Ze brabbelden er lekker op los als je van het gas ging. In de S3 is dat niet het geval. Hij is volwassen geworden. Of moeten we zeggen saai? Maar als je dan het gaspedaal intrapt, haalt de zeventraps DSG-transmissie in de Sport-modus stevig door in de versnellingen. Dit beest knalt in 4,8 seconden naar de 100 km/h en geeft pas bij 250 km/h de strijd met de luchtweerstand op. Hij is pas voldaan als je hem flink wat bochten hebt gevoerd. Bochten zijn sowieso geen straf in de S3. De progressieve besturing is lekker exact en levert door de sterke feedback een gezonde dosis rijplezier op. In bochten kan de S3 ook een troefkaart uitspelen: de modulaire onderstelregeling. Kort door de bocht gezegd: de techniek verzorgt een razendsnelle communicatie tussen de standaard vierwielaandrijving, het ESP en de dempers, waarmee het de dwarsdynamiek verhoogt en ook sneller op stuurimpulsen reageert. Hoe dat aanvoelt? Als je te hard door bochten gaat en de wielen aan de binnenzijde van een bocht grip verliezen, vindt er een kleine remingreep plaats, waardoor het rubber om de optionele 19-inch wielen op onze testauto weer grip krijgt. Standaard staat de S3 op 18 inch. De S3 voert je wensen zo snel uit, dat je spontaan zin krijgt om hem over een circuit te jagen.
Al met al kunnen we stellen dat de nieuwe Audi een fraai design op indrukwekkende wijze combineert met topprestaties, een zeer harmonieus onderstel en een besturing die lekker aanvoelt. Wel had hij gerust wat sportiever mogen klinken. Wat ook zonde is: de bonentellers van Audi hebben ervoor gezorgd dat het interieur op sommige plekken is afgewerkt met plastic dat goedkoop aanvoelt en helaas ook erg hard is. Dit is echter nog maar een protot
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Topprestaties
- +Oogt lekker dik en sportief
- -Goedkope kunststoffen in het interieur
- -Wat saai geluid
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | S3 Sportback quattro |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 7 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 78.048 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 228 kW / 310 pk bij 5.450 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.351 mm / 1.816 mm / 1.438 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.475 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Banden | 225/40R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,8 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 183 g/km |