Audi A6 Allroad 45 TDI Quattro - Eerste Rijtest
Quattro stagioni
- AutoBild
- Eerste rijtest
Eigenlijk koop je met de nieuwe Audi A6 Allroad quattro alles-in-één: het is een reisauto, een representatieve zakenauto, een stationwagon en een soort SUV – je kunt er ook mee uit de voeten in het terrein.
We hebben hem bijna allemaal wel een keer besteld, de pizza die alles lijkt te bieden: de quattro stagioni, oftewel de ‘vier jaargetijden’. Het is de pizza voor mensen die niet kunnen kiezen tussen artisjokken, champignons, ham en olijven. De nieuwe Audi A6 Allroad lijkt de automobiele vorm van een quattro stagioni te zijn. Daar hangt overigens wel een prijskaartje aan: € 89.230 voor de 45 TDI met 231 pk sterke 3,0-liter V6 is een flinke smak geld. Daarmee is hij maar liefst € 12.100 duurder dan een reguliere A6 Avant met een vergelijkbare aandrijflijn. Laten we eens kijken wat je voor die meerprijs allemaal krijgt.
NIET ENTHOUSIAST UIT DE STARTBLOKKEN
Het belangrijkste onderscheidende kenmerk van de Allroad is de luchtvering met geregelde demping. Afhankelijk van de modus en de snelheid verhoogt of verlaagt die vering de auto. Als je bijvoorbeeld eens een uitstapje maakt in het terrein, komt de A6 maximaal 4,5 centimeter hoger op de poten te staan. Dan is de maximale snelheid weliswaar maar 35 km/h, maar harder rijden is misschien ook niet zo handig gezien de kans op lakschades. Als je de auto start terwijl de Offroad-modus (maximaal 80 km/h) is ingeschakeld, wordt de bodemvrijheid automatisch drie centimeter groter. Als je vervolgens de snelweg op rijdt, dan wordt de bodemspeling, die in de Normal-modus 14 centimeter bedraagt, met 1,5 centimeter verminderd. Feitelijk is deze auto dus zowel een conventionele stationwagon als een SUV, dankzij de mogelijkheid om de bodemspeling over een bereik van zes centimeter te verstellen.
Tijdens lange ritten is het een comfortabele, ruime stationwagon, terwijl de auto dankzij permanente vierwielaandrijving en een zelfsperrend middendifferentieel in het terrein uitstekend uit de voeten kan. Hoewel zijn dieselmotor 231 pk levert, schiet de Allroad echter niet enthousiast uit de startblokken. Net als bij veel andere Audi’s van dit moment duurt het even voordat de motor op het gaspedaal reageert. De achttraps Tiptronic neemt behoorlijk de tijd om de goede versnelling te serveren: de motor komt langzaam op stoom en pas na twee seconden volgt de duw in de rug die je bij een dieselmotor eigenlijk veel eerder verwacht. In andere testauto’s met V6 TDI van Audi signaleerden we het al en ook in de Allroad steekt het de kop op. Het duurt simpelweg veel te lang voordat de auto in beweging komt, bij 2.500 tpm lijkt hij er dan eindelijk zin in te krijgen. En met dat probleem word je telkens weer geconfronteerd, zowel bij het verkeerslicht als bij het inhalen op provinciale wegen. Voordat de dieselcrisis losbarstte, kon je met een TDI in ieder geval veel meer lol trappen.
GOEDE FEEDBACK
Kun je dan beter voor een benzinemotor kiezen? Dat is geen optie. De Allroad wordt alleen geleverd met de 3,0-liter TDI, die wordt geleverd in drie vermogensniveaus: onze testauto is voorzien van de 231 pk-versie, daarnaast wordt hij ook geleverd met 286 pk (50 TDI, vanaf € 95.650) en 349 pk (55 TDI, vanaf € 100.150).
Afgezien van de genoemde trage reactie op het gaspedaal is het verder een genot om met de Allroad te rijden. De dynamische besturing werkt direct met een goede feedback, terwijl de luchtvering zelfs in combinatie met 20-inch wielen (245/45 R 20, € 3.081) goed oneffen heden weet te verwerken. In een reeks snelle bochten helt hij niet zo sterk over als een SUV, maar ligt hij op de weg als een lage stationwagon.
Dan is er nog een afweging die je moet maken. Ga je voor de stationwagon-SUV Allroad of voor de ‘echte’ SUV, de Q7? Eén ding is zeker, de 4,95 meter lange Avant heeft wat minder interieurruimte te bieden, maar hij schenkt meer ruimte voor rijplezier. Zo’n stationwagon in offroad-outfit is een prima alternatief voor mensen die niet in een SUV willen rijden, maar wel een stoere uit straling wensen en de ruimte van een stationwagon nodig hebben.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Zeer ruim interieur
- +Dynamisch rijgedrag
- -Motor moet even op gang komen
- -Onderstel heeft moeite met korte oneffenheden
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A6 Allroad 45 TDI quattro |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 90.600 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V6, mild-hybrid |
Cilinderinhoud | 2.967 cc |
Maximaal vermogen | 170 kW / 231 pk bij 3.250 tpm |
Maximaal koppel | 500 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 63 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.951 mm / 1.902 mm / 1.497 mm |
Wielbasis | 2.925 mm |
Massa leeg | 1.920 kg |
Laadvermogen | 705 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.500 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,7 s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 187 g/km |