AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Audi A4 Cabriolet 3.0 5V (2002)

Mooi of wel?

Audi A4 Cabriolet 3.0 5V Multitronic
Wat is mooi? Wat is lelijk? Niks zo subjectief als de meningen over het uiterlijk van een auto. Ieders goed recht, natuurlijk. Maar we kunnen ons domweg niet voorstellen dat iemand de nieuwe Audi A4 Cabriolet niet mooi vindt.

'Ooohh, wat een wagen! Fantastisch! Dit is beter dan seks, zeker weten!' Over dat laatste willen we de discussie nog wel aangaan, maar vaststaat dat de dame die de parkeerplaats op komt hollen helemaal hotel-debotel raakt bij de aanblik van onze blauwmetallic A4 Cabriolet. Om een klein beetje van ons opgelaten en haast genante gevoel af te komen, bieden we haar aan om even achter het stuur plaats te nemen (we  willen er maar even niet aan denken wat er gebeurt als we een stukje gaan rijden en laten dat dus maar wijselijk achter-wege...). Met een gelukzalige blik en een grijns ter breedte van het dashboard zwijmelt de dame weg in de grijsleren zetels van de Audi en ziet zichzelf al langs de boulevard rijden. 

Risico

Het bovenstaande voorval moet je als risicofactor inbouwen, mocht u besluiten over te gaan tot de aanschaf van een nieuwe Audi A4 Cabriolet. Want onopvallend rondrijden kun je wel vergeten. Dit was namelijk niet het enige (positieve) incident dat we meemaakten. Want de Cabrio is een koppendraaier van de bovenste plank.
Goed, laten we het nu maar eens over de auto zelf gaan hebben. Die werd eind 2001 op de show van Frankfurt gepresenteerd als opvolger van de topless 80, die in 2000 - na negen jaar - het loodje legde. Volgens Audi is het koetswerk van de A4 tweemaal zo stijf als dat van z'n voorganger. Daar kunnen we heel best inkomen; als je niet beter wist, is de A4 met kap op net een 'gewone' met stalen dak. Er dringt maar heel weinig windgeruis door de - uit drie lagen bestaande - kap door. Die is uiteraard elektrohydraulisch te bedienen en ligt in 28 tellen keurig opgeborgen achterin. Er blijft zelfs nog redelijk wat kofferruimte over. De A4 is onder meer leverbaar met twee V6-en; eentje met  2,4 liter inhoud (170 pk) en een 3.0 van 220 pk. Wij reden de drieliter, die voor de gelegenheid was gekoppeld aan een Multitronic (CVT met stalen lamellenketting) automatische versnellingsbak. En da's een perfecte combinatie. Over die Multitronic-bak, die je ook zelf sequentieel kunt schakelen, waren we al eerder enthousiast en ook in de Cabrio doet 'ie weer haast ongemerkt z'n werk. Vloeiend sleurt 'ie de toch 1600 kilo zware A4 ruim binnen de acht seconden naar de honderd en de V6 blijft doorgrommen tot 'ie het bij iets meer dan 240 km/h mooi vindt geweest. In de  tussentijd houdt het fijne aluminium (in ons geval sport-) onderstel de boel strak op de weg. Hij heeft dus een sportieve inslag, maar zo is de A4 natuurlijk niet bedoeld; Õt is een luxe cabriolet die je superrelaxed hoort te rijden. Maar wel met in je achterhoofd de prettige wetenschap dat, als het moet, je altijd 'n flinke stapel vermogen onder je rechtervoet hebt. Zitten doe je als een vorst in de leren sportstoelen (wel een optie trouwens) die goede zijdelingse steun bieden voor als je een keer vlot de hoek omgaat. We gaan ervan uit dat je in de  standaardzetels ook geen  hernia op zult lopen. Om achterin te kunnen plaatsnemen, hoef je voor de verandering eens geen cursus origami voor ledematen te hebben gevolgd. Integendeel, zelfs volwassenen kunnen er heel behoorlijk een plekje vinden. 

Niks te zeuren
Valt er dan helemaal niks te zeuren over die auto? We  moeten u teleurstellen, want als we naar minpunten gaan zoeken, verlagen we ons vrijwel direct tot de categorie 'muggenziften'. Je kunt 'm z'n dikke prijskaartje verwijten, maar ja, daar krijg je dan ook wel een verschrikkelijk mooie en grondig afgewerkte kar voor terug, dus da's geen argument, vinden we. Overigens dient u voor de versie die wij reden ruim € 70.000 te overleggen, maar er zat dan ook een waslijst van zo'n € 14.000 aan (gepeperd geprijsde) opties op, waaronder pareleffect-lak, leren bekleding, een BOSE-soundsystem, Xenon-verlichting, een windscherm en verwarmbare en elektrisch te verstellen sportstoelen. Het slechte uitzicht naar  achteren is weliswaar 'minpunt-waardig', maar dat gaat niet op als je bedenkt dat zo'n beetje elke cabrio met dit probleem kampt; dat hoort er nou  eenmaal bij.
We kunnen zeggen dat Audi met de A4 Cabriolet de Deltawerken onder de cabrio's heeft neergezet; zeer stijve carrosserie, topafwerking en ook met de kap erop ziet 'ie er volgens ons nog prachtig uit. Wij raden u aan het schakelen lekker uit te besteden aan de Multitronic. Die kost zo'n 2.600 euro extra, maar dan heb je ook echt een topautomaat.

Signalement

Merk Audi
Model A4 Cabriolet 3.0 5V
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 58.790

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.976 cc
Maximaal vermogen 162 kW / 220 pk bij 6.300 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.573 mm / 1.777 mm / 1.391 mm
Wielbasis 2.654 mm
Massa leeg 1.620 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden215/55YR16Prijzen
Topsnelheid 234 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,8 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 9,7 l/100km
CO2-uitstoot 233 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum