Audi A4 Cabriolet 1.8 Turbo (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A4 Cabriolet 1.8 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 185.000 km |
KM-stand laatst | 199.450 km |
Audi A4 Cabrio 1.8T
- 185.500 km
Nadat ik in juli vorig jaar buiten mijn schuld om mijn geliefde Golf 1 Cabrio aan puin gereden had, werd het na 10 jaar tijd voor iets anders….
Inmiddels ook wat ouder en een gezinnetje dus iets meer plek en wat meer veiligheid was een vereiste.
Maar wat ga je kopen met een budget van max €6000?
Op de shortlist stonden de volgende auto’s
-BMW 320i cabrio
-Saab 9-3 cabrio
-Volvo C70
-VW EOS
-Audi A4 cabrio
De BMW viel snel af door het imago en het feit dat ik niks origineels heb kunnen vinden. Meeste waren afgetrapt of volgehangen met allerhande “verfraaiingen”
De Saab is een tijdloos model met fijne motoren. Maar de torsiestijfheid vond ik niet heel indrukwekkend. En de algehele rijbeleving een beetje afstandelijk.
Volvo is prachtig van buiten maar het interieur vind ik deprimerend en weinig tijdloos.
VW Eos vind ik een leuke auto en goed inzetbaar door de dakconstructie. Maar de vele horrorverhalen over dat dak en de TSI ellende verklaarden de vaak lage aanschafprijs.
Dan de Audi… Altijd al een mooie, tijdloze auto gevonden. Niet spannend maar persoonlijk hou ik van het simpele ontwerp. Tevens is dit een van de weinige cabrio’s die er zowel open als gesloten goed uitziet.
*Aanschaf Audi september 2020*
Hier in de buurt stond bij een particulier een mooie zwarte A4 cabrio te koop. Mooi binnen het budget en met de motor die ik graag wilde. Proefrit gemaakt en eigenaar was erg vriendelijk maar wist weinig over de auto te vertellen en de auto was al warmgedraaid voordat ik kwam. Hier hadden de alarmbellen moeten gaan rinkelen maar ja, de emotie won het van het verstand.
Audi dus gekocht en was helemaal het mannetje! Wat een mooie auto, en war rijdt dat fijn zeg! Top koop gedaan (dacht ik)
*Problemen*
Nadat ik de auto ongeveer 3 weken in het bezit had stond ik te wachten voor het verkeerslicht en rook ik af en toe een wat vreemde geur van brandstof icm olie. Dacht dat het aan de auto voor me lag (een oude Kia Carens). Maar kwam thuis en moest de deuren van de garage opendoen en de hele straat stond blauw van de rook!
Wat een ellende….
Gedesillusioneerd en boos naar binnen gegaan en een afspraak gemaakt bij m’n garage.
Hup het internet op en was er vrij snel van overtuigd dat de turbo het begeven had.
Auto weggebracht en een paar dagen later het telefoontje… Of ik even langs wilde komen.. SLIK!
Daar aangekomen lag het halve blok uit elkaar op de werkbank. Bleek dat er waterschade(!) was in de cilinderwand. Compressie was bij 2 cilinders heel erg weinig, waterpomp lekte als een zeef (en dat terwijl die volgens het boekje er 30.000km op zou zitten) en de koppakking lag eruit. Auto was volgens de garage flink mishandeld geweest in z’n leven en er was nooit geen goed onderhoud uitgevoerd.
Daar sta je dan met je goede gedrag….
Garage adviseerde erover na te denken en samen eventueel tot een oplossing te komen. Wel moest ik de oude eigenaar contacteren want dit was niet in een maand ontstaan
Gebeld en hem geconfronteerd met het feit dat ik een wrak gekocht had van hem. Maar hij schoof het van zich af en werd zelfs een tikkeltje agressief toen ik hem er nog een keer op aansprak.
De Audi was eigenlijk nog te mooi om hem naar de sloop te brengen en te oud om er heel veel geld in te steken. Toch ben ik op zoek gegaan naar een ander blok en heb deze in München gevonden. Hoewel ook al 2 ton gelopen heb ik de gok gewaagd en het blok gekocht voor weinig geld. Wel de turbo, olieleidingen, waterpomp, distributie en de oliezeef in het Carter laten vervangen.
Garage heeft me enorm gematst met de rekening van het uit- en inbouwen van het blok. Zonder hun hulp, geduld en advies was het nooit gelukt!
*Nieuwe motor*
Auto klaar en kilometers maken!! Veel ritjes langs de Rijn gemaakt, Oberbergisches Land en een keer naar Breda gereden (woon zelf in Duitsland)
De auto rijdt heerlijk en een stuk zuiniger dan voorheen. De rit naar Breda verbruikte de Audi ongeveer 1 op 13 bij een normale rijstijl. Wat ik voor een 18 jaar oude cabriolet met turbomotor en 1,7t aan gewicht gewoon heel netjes vind.
*TÜV*
Toen wederom een spannend moment na zoveel ellende en kosten! De TÜV….
Daar kwam de Audi goed doorheen…Enige adviespunt waren de remmen die voor het mooie vernieuwd moeten worden. Dat staat voor het voorjaar op de planning. En de banden waren oud dus die heb ik gelijk laten vervangen voor Pirelli P7 banden.
*Wat staat er nog op de To-Do lijst*
Het is een hobby deze auto en dan is er altijd wel wat te doen.
Op het lijstje staat nog;
-olie verversen
-schijven en blokken rondom
-andere dynamo plaatsen
-achterruit laten plakken want die laat onder in de hoeken los
-eventueel andere velgen. Deze hebben heel erg veel stoeprand schade.
-Koplampen laten polijsten
-nieuwe knopjes in het interieur. Lang leve de softlack.
-eventueel chiptuning
Verder staat er voor volgend jaar een kleine “roadtrip” naar Italië met m’n 3 jarige zoon op het programma. En dan zien we wel wat er nog voor onverwachte en spannende dingen gaan gebeuren….
Wordt vervolgd!
Poetsen en aftellen tot het mooi weer wordt
- 197.000 km
Eindelijk even geen regen en zelfs een waterig zonnetje!
Dus de Audi na een week of 8 stilstand weer een slinger gegeven en direct starten! Das een fijn begin…..
Klein rondje gedaan en alles even de tijd gegeven om door en door warm te worden. Heerlijk om weer met de Audi te rijden!
Gelijk maar m’n idee van de chiptuning uit m’n hoofd gezet. Auto rijdt eigenlijk heerlijk en ben een beetje bang dat wanneer ik de auto ga chippen ik misschien wel tegen andere issues aan ga lopen.
De hoeken van het dak zijn ook geplakt. Dit heb ik laten doen bij een stoffeerder die zelf een lijm heeft “ontwikkeld” Het is keurig gedaan en zo kan de kap hopelijk nog een tijd mee!
Gelijk van het weer gebruikt gemaakt en de auto ontdaan van al het stof en lekker gewassen
Hoop op een mooi voorjaar en vele mooie open kilometers!
Weinig mee gereden
- 199.000 km
Tsja, korte update….
Er is weinig spannends gebeurd rondom de Audi. Ik betrap me erop dat ik er veel te weinig mee rij wat echt zonde is. Daardoor zit de remklauw linksachter nu af en toe vast. Dus binnenkort het wiel er even af en kijken of ik de boel misschien zelf gangbaar kan maken.
Verder is het wel dat de Audi ook na meerdere weken stilstaan direct start en eigenlijk nog gewoon heerlijk rijdt!
Dus ik moet er eigenlijk gewoon veel meer mee rijden….
Remklauw muurvast
- 199.450 km
Helaas weinig kunnen genieten met dit mooie weer van de Audi.
Laatste ritje was nogal avontuurlijk met special effects. Tijdens het rijden een schroei lucht en rook vanaf het linker achterwiel. Blijkt dat de remklauw muurvast zit….
Nog geen tijd gehad het te fixen maar binnenkort een middagje tijd voor maken.
Wil gelijk de schijven en blokken meepakken omdat de boel toch open ligt.
Wordt vervolgd
We kunnen weer rijden!
- 199.450 km
Vandaag de spulletjes voor de remmen binnen gekregen. Heb gekozen voor schijven en blokken van ATE en een TRW remklauw. Was voor alles 100€ kwijt wat ik een koopje vind.
Maar dan…. Heb nog nooit remmen vervangen van een auto dus hop het internet op.
Heel veel filmpjes, hoe-to’s op fora en afbeeldingen gevonden.
En dus met de telefoon naast me ben ik aan de slag gegaan.
En 2 uur later zaten de schijven, blokken en remklauw onder de auto!
De volgende dag de boel met de buurman ontlucht en we kunnen weer kilometers maken!
Het allerleukste vind ik dat ik het zelf gedaan heb en er weer het een en ander van opgestoken heb. En het geeft een voldaan gevoel (bij mij tenminste)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.