Audi A4 Cabriolet

Top (less) stuk

Audi A4
AutoWeek 2002 week 16
AutoWeek 2002 week 16

Je leest het in AutoWeek 2002 week 16

We konden op de autotentoonstelling in Frankfurt al zien hoe fraai gevormd de nieuwe Audi A4 Cabriolet is. Maar op het zonnige Tenerife kwam de chic gelijnde cabrio pas echt tot zijn recht. Of hij net zo goed rijdt als 'ie eruit ziet? Dat moet blijken uit onze eerste rij-impressie.

Niets is zo uitnodigend als een elegante open auto die op een zonnig vakantie-eiland naar je staat te lonken. Dat weten ze bij Audi gelukkig ook. Dus worden we nu eens niet eerst getrakteerd op een oeverloze persconferentie over de tweede generatie A4 Cabriolet die zijn voorganger na negen jaar aflost. Hoera! We kunnen meteen in de nieuwe Audi springen, de motor starten en op pad gaan.

De route vanaf de Costa Adeje naar de Pico Viejo is bochtig en we klimmen behoorlijk, maar daar heeft onze A4 maling aan. Onder de kap ligt de bekende 2,4-liter V6 met 170 pk en een maximumkoppel van 230 pk bij 3200 tpm. De motor reageert in de openlucht-Audi gehoorzaam op de druk van de rechtervoet, al moet je beslist niet te lui zijn met schakelen. Dat laatste is trouwens geen straf met de kort en precies werkende vijfbak. Net zomin is 't een zware opgave om een tijd achter elkaar links, rechts, links, de ene bocht na de andere in te gaan, want ook de besturing is prima in orde. De cabrio communiceert goed en reageert snel op instructies via het met leer beklede stuur. Maar wie denkt met een sportwagen te maken te hebben, komt bedrogen uit. De A4 Cabriolet mag dan onder een bepaalde hoek een beetje lijken op de TT, hij mist het gretige karakter van een echte sportieveling. Maar dat mag je van een open auto met een gewicht van 1600 kg ook niet verwachten.
In de bochten voelt de A4 een beetje bullig aan. Dat is geen tekortkoming, want geen zinnig mens zal urenlang met zo'n auto over bergweggetjes willen scheuren en het onderste uit de kan halen. Uiteraard moeten zijn prestaties passen bij de dynamische uitstraling, maar er zijn meer zaken die tellen. Hoe staat het bijvoorbeeld met het windgeruis en de wervelingen in je nek als je open rijdt? Voel je beweging in de carrosserie, is hij stijf genoeg gebouwd? Hoe gemakkelijk is de bediening van de kap? Hoe staat 't met de bagageruimte? Kortom, vragen waarop we de antwoorden intussen op een rijtje kunnen zetten.

Nieuwe V6
Maar we blijven toch nog even bij de prestaties, want de A4 Cabriolet heeft niet alleen de beschikking over de 2.4 V6, maar ook over de vorig jaar geïntroduceerde 3-liter V6 met 220 pk. Dus leggen we hetzelfde traject de volgende ochtend af met deze motorvariant, die in onze testauto bovendien is gekoppeld aan de traploze multitronic-transmissie. Die versie kost wel wat (extra € 2580), maar dan heb je ook het gemak van deze bijzondere automaat, die nu dus geschikt is voor een motorkoppel van maximaal 310 Nm; de 3.0 V6 heeft een koppel van 300 Nm bij 3200 tpm. Voor deze CVT-transmissie gebruikt Audi in plaats van de gangbare duwbandschakeling een stalen lamellenketting. Op het bergtraject merk je in de 3.0 meteen dat je meer trekkracht hebt en de multitronic-transmissie gaat daar uitstekend mee om. Heuvel op trekt hij op vol vermogen goed door, terwijl soepel en rustig wegrijden al evenmin een probleem oplevert. Daarbij is 't bovendien mogelijk zelf te kiezen voor één van de zes vaste overbrengingsverhoudingen via de tiptronic-functie. Dat is weer handig om meer op de motor te kunnen afremmen.

Grote stijfheid
Tijdens onze eerste rit met de topless A4 stond er een stevige wind, maar in de cabine blijft het redelijk windstil. Op hogere snelheden voel je wel wat wind in de nek, maar een das of het (tegen meerprijs leverbare) windscherm biedt dan uitkomst. Niet alleen is het redelijk windstil, de A4 is ook geruisarm, want je kunt rustig een gesprek voeren zonder je stem te verheffen. Dat is trouwens ook het geval als de dikke, uit drie lagen opgebouwde, kap dicht is. Hij werkt elektrohydraulisch en je hoeft niets anders te doen dan de knop op de middenconsole vast te houden. In 28 seconden is de klus geklaard en schijnt de zon weer op je hoofd. Aan die kap kan je trouwens zien dat kwaliteit hoog in het vaandel stond bij de ontwikkeling van de Cabriolet. Dat wordt nog eens bevestigd als je op een hobbelkeienweg niets merkt van bewegingen in de carrosserie en je ook geen gekraak of andere geluiden hoort. Deze A4 is zó móói stijf! Hij is dan ook gebouwd op een lichtgewicht aluminium onderstel met de wielophanging van de dichte A4. Met de grote torsiestijfheid van de cabrio-carrosserie is hij ruim twee maal zo stijf als zijn voorganger. Dat komt niet alleen ten goede aan de rijkwaliteiten, maar ook aan de veiligheid. Daarbij zorgen versterkingen zoals aan de A-stijlen en de dorpels voor extra weerstand bij een onverhoopte koprol. Voor aanvullende bescherming van de inzittenden is er een actief rolbeugelsysteem. Daarbij zorgen rolsensoren ervoor dat binnen een fractie van een seconde de twee rolbeugels achter de achterste zitplaatsen omhoogschuiven. Gordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers, airbags vóór en in de voorstoelen geïntegreerde zijairbags ontbreken niet.

Unieke body
Het fraaie uiterlijk van de A4 cabrio, waarvan overigens geen carrosseriedeel gelijk is aan dat van de gewone sedan, is gecombineerd met een even chic interieur. Mooie materialen, goede afwerking en een gewijzigd dashboard met drie ronde ventilatie-openingen en instrumenten afgewerkt met aluminium ringen. Aluminium is ook gebruikt voor de raamlijsten, langs de afdekking voor de kap en voor het voorruitframe. Een met leer bekleed stuur, goede stoelen en een riante zit zorgen ervoor dat je je meteen thuis voelt. Volwassenen hebben op de achterbank geen klagen over beenruimte of, met de kap dicht, over hoofdruimte. Voor een open auto is de bagageruimte heel behoorlijk: met de kap omlaag is de inhoud 246 liter en bij gesloten dak 315 liter. Bovendien biedt een skiluik in de achterbankleuning de mogelijk drie paar ski's of lange voorwerpen mee te nemen.
Tot de standaarduitrusting behoren onder meer een automatische airco met zonlichtsensoren en gescheiden bediening, warmtewerend glas, mistlampen vóór en in hoogte verstelbare voorstoelen met easy-entry. Het dashboardkastje wordt automatisch vergrendeld als de centrale portiervergrendeling wordt geactiveerd. Standaard zijn verder 16-inch lichtmetalen velgen, ESP met ABS en hydraulische remassistent, EDS (elektronisch sperdifferentieel) en ASR (aandrijfslipregeling).
De A4 Cabriolet is in ons land vanaf mei leverbaar. We hebben dan de keuze uit twee motoren, de 2,4-liter V6 (€ 47.170) met 170 pk en de nieuwe 3-liter V6 (€ 53.970), die een vermogen van 220 pk levert. Later dit jaar komt ook de 2.5-liter TDI-motor beschikbaar.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum