Audi A4 Avant 1.8 Turbo 190pk quattro (2004)
A4 van zwaar kaliber
Met de kwaliteitsindruk die het Audi-interieur geeft, scoort het merk veel punten. Want naar onze smaak is Audi op dit moment het merk met de hoogwaardigste interieurafwerking. De gebruikte materialen zijn erg mooi en voelen prettig aan. In het bijzonder de pasvorm is perfect, wat je kunt zien aan de kleine en mooi gelijkblijvende naden tussen twee delen. Je ervaart die kwaliteit op allerlei manieren. De Audi voelt stevig, zwaar en massief aan en als je het gewicht van de auto bekijkt, klopt dat aardig.
Waar het in deze test eigenlijk om gaat, is vierwielaandrijving. Audi's imago berust voor een groot deel op die integrale aandrijving. Vierwielaandrijving ís ook logisch. Je remt een auto ook op vier wielen af, dus waarom zou je niet alle vier de wielen gebruiken voor de aandrijving? En omdat je per wiel maar de helft van de krachten overbrengt in vergelijking met vóór- of achterwielaandrijving, zou de slijtage aan de componenten geringer moeten zijn. Daar staat tegenover dat vierwielaandrijving technisch gecompliceerder is, meer weegt en meer kost. Voor de Audi A4 Avant 1.8 Turbo met 190 pk bedraagt het extra gewicht 80 kilo en de meerprijs 3.200 euro. Bovendien is het verbruik door het hogere gewicht en de extra wrijving wat hoger, volgens Audi zo'n 0,7 liter per 100 kilometer. Turbomotoren zoals die in de Audi hebben voor wat betreft brandstofconsumptie al geen geweldige reputatie. Zeker niet als je er flinke prestaties van vraagt. Tijdens onze test liet de Audi 1 op 8,1 noteren.
Bij Audi gaat de 1,8-liter lijnmotor al heel wat jaren mee. In z'n jongste vorm heeft hij vijf kleppen per cilinder en een turbo. Er komt maximaal 190 pk uit bij 5.700 tpm. De turbo is al vroeg bij de les, want bij 1.950 toeren is er 240 Nm koppel beschikbaar. Met zoveel trekkracht bij lage toerentallen lijkt de standaard gemonteerde zesversnellingsbak een beetje overbodig.
Vlotte acceleratie
De Audi is behoorlijk vlot in de acceleratie en volgens de fabriek is de topsnelheid 230 km/h. De A4 heeft op snelheid minder last van zijn gewicht en kan dan zijn vermogen nadrukkelijk uitspelen. Daarbij is het geluid weinig spectaculair, zoals dat bij turbomotoren trouwens vaak het geval is. De in het uitlaatkanaal geplaatste turbine dempt de sportieve sound.
Vierwielaandrijving heeft als groot voordeel dat je meer tractie hebt. En dat komt vooral van pas op een ondergrond met minder grip. Niet voor niets zijn Audi's met quattro-aandrijving zo populair in de Alpenlanden. In onze regionen is de populariteit veel minder en het nut ook veel kleiner. Maar wie regelmatig 'n stukje onverharde weg neemt, of vaak grote aanhangers wil trekken, die heeft zeker profijt van vierwielaandrijving. Vergeet niet dat vierwielaandrijving ook nuttig is als je veel vermogen op het asfalt wilt overbrengen. Gewoon omdat elk wiel maar de helft van de kracht hoeft over te brengen en dus minder snel grip verliest. Dat merk je vooral bij het uitaccelereren van bochten: je kunt veel eerder gas geven.
Qua weggedrag voelt de Audi A4 Avant quattro ondanks zijn gewicht handzaam aan, vooral omdat Audi heeft gekozen voor 'n stugge afstemming van vering en demping, waardoor de carrosserie ook minder overhelt.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A4 Avant 1.8 5V Turbo 190pk quattro |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 43.490 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 190 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.950 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.545 mm / 1.772 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.650 mm |
Massa leeg | 1.530 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s (fabrieksopgave: 8,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,7 s / 5,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,0 s / 10,8 s |
Brandstofverbruik | 9,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 226 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.