Audi A4 Avant 2.5 TDI 180pk quattro (2003)

autoreview

Audi A4 Avant
Audi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 AvantAudi A4 - interieur

Signalement

UitvoeringA4 Avant 2.5 TDI 180pk quattro
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf106.000 km
KM-stand laatst265.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 265.000 km

Ik heb deze auto in 2007 met 106000 km aangeschaft. Er zaten R18 velgen onder die ik zelf niet zo mooi vond, dus maar geruild met wat beschaafder R17.
De testrit verliep goed, maar hij trilde wel wat. Dit zou worden opgelost bij het afleveren. Helaas is dat tot op heden nooit goed opgelost. Ik heb daar meerdere keren wielen laten balanceren, andere velgenset gekocht, uitlijnen van de auto, niets heeft geholpen. Nu kan het aan mij liggen, want het is nou eenmaal een verlaagde Audi, met sportonderstel, dus het is logisch dat je meer voelt.

De auto heeft inmiddels 265000 km gereden en ik moet zeggen dat hij prima zijn dienst heeft gedaan. Er zijn wel wat problemen geweest met de nokkenas (bij 200k kilometer, de ESP computer en een xenon verlichting, Dit zijn allemaal vrij prijzige zaken geweest.
Helaas heeft degene die de nokkenassen destijds heeft vervangen wel de distributieriem meegenomen en de rollen maar niet de waterpomp, met als gevolg dat ik onlangs weer stil stond met een kapotte waterpomp. Nu dus wederom een uitgave voor het vervangen van het hele setje.

De rij prestaties zijn prima. De 180 pk kan de 1650 kilo prima in gang zetten. Ook bij versnellingen van 100-120 of op de Autobahn met iets hogere snelheden voel je de kracht van de motor. Met koude motor rijdt de automaat 1 op 3 in de stad, maar na rustig opwarmen red ik het wel om bij ritjes van 50 km het gemiddelde naar 1 op 13 te krijgen. Dat is ook wel de max, maar er staat 8.2/100 km bij de opgave van audi. Dan rijd ik wel rustig met het verkeer mee, dus geen snelle optrekacties, want dan hoor je de draaikolk in de tank wel.
De 5 traps automaat schakelt redelijk soepel. De tiptronic die op de quattro zit is beter dan die op de voorwielgedreven Audi zit. Ik heb ook nooit problemen gehad met de automaat in tegenstelling tot vele berijders van 2.5 TDI’s die ik op het internet verslag heb zien doen.
De ruimte laat wat te wensen over. De Golf variant van tegenwoordig is ruimer. Het is dus redelijk maar niet overdreven ruim. 4 volwassenen gaat, maar dan zit de bestuurder redelijk met zn neus tegen de voorruit. Aan de andere kant is met de achterbank plat bijna geen kast te groot (nou ja geen ikea kast). Dan laadt het lekker door. Met de dekhoes er af geeft het ook wat meer praktische ruimte.

Voor de stoelen heb ik slechts een woord: formidabel. Ze zijn breed in de schouder waardoor je hele rug goed steun krijgt. En na 265k kilometer zitten ze nog steeds fantastisch. Ritjes van 500 kilometer leg je fluitend af en je stapt ook fluitend uit.

De quattro is in Nederland wel een (overbodige?) luxe, maar als je een audi vindt mét dan zou ik het zeker doen. Het verbruik is wel iets hoger, maar ik heb werkelijk nooit last van aquaplanning gehad. Ook halverwege de dijk parkeren in de sneeuw is geen probleem (met winterbanden). De quattro doet zijn werk subliem.

Waarom doe ik er dan toch afstand van? Na een paar grote reparaties en een paar keer ’s nachts stil staan in de sneeuw (esp en waterpomp) is het tijd voor een vervanging. Ik denk dat de volgende eigenaar hier toch nog veel plezier aan kan beleven, maar verbruik, onderhoud en wegenbelasting maken wel dat hij/zij echt een liefhebber zal zijn. Ik ga op zoek naar een auto die me helpt minder belasting te betalen, zuiniger en lichter. Bovendien wil ik na twee keer stilstaan in de winter in mijn eentje het niet riskeren om ditzelfde te hebben als ik met vrouw en baby op pad ben.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.