Audi A4 Avant
Gelikte jongen
- Mario Prinsen
- Eerste rijtest
Binnen het gamma van Audi heeft de stationcar nog niet zo'n lange traditie. De Duitsers toonden in 1983 voor het eerst zo'n ruimtelijke versie op de toen supergestroomlijnde 100. A4-voorganger 80 moest er zelfs tot 1992 op wachten, maar inmiddels is de Avant een belangrijke speler in het leveringsprogramma van Audi. Hij is altijd net even anders geweest dan een echte stationcar en dat sprak en spreekt veel kopers aan. Met een Avant mag je gezien worden; praktisch in het gebruik en aangenaam voor het oog.
Deze nieuwe A4 Avant lijkt eigenlijk best veel op zijn voorganger. Dat wordt toch even anders als je ze écht naast elkaar ziet. De basislijnen komen best overeen, maar ze zijn duidelijk aangescherpt en dat staat de Avant erg goed. Van achteren bezien lijkt de nieuweling wel anderhalf keer zo breed; een listig staaltje van optisch bedrog, maar wel bepalend voor het totaalbeeld. De vorige versie keek wat schuchter om zich heen met een blik in zijn ogen van 'ik val toch niet teveel op?' Deze Avant kijkt met zijn kin omhoog, de schouders naar achteren en de borst vooruit bijzonder zelfverzekerd de wereld in.
Tikkie ruimer
Het duidelijk dynamischer koetswerk is ietsje gegroeid ten opzichte van de vorige generatie. In de lengte kwamen er zes centimeters bij (nu totaal 4,54 meter), in de breedte 3 stuks (nu 1,76 meter) en de hoogte nam met een luttele centimeter toe tot 1,43 meter. Doordat voor- en achterwielen drie centimeter verder uit elkaar staan, zie je ook ruimtewinst in het interieur. Met name de passagiers op de achterbank profiteren van wat extra plaats voor de benen, al is de A4 daarmee nog steeds geen ruimtewonder. Alle kleine beetjes helpen in ieder geval en dat gaat ook op voor enkele centimeters meer aan interieurbreedte.
Audi besteedde veel aandacht aan het laadruim van de Avant en komt daarbij met wat leuke nieuwtjes voor de dag. De achterklep gaat al een aardig eind open, maar stoot je toch je hoofd nog, dan duw je hem simpel met de hand tot 15 centimeter extra omhoog. Het laadruim is prachtig afgewerkt met aan de zijkant wat bergvakjes. Onder de laadvloer zit nog een grote, platte bergruimte voor klein grut; je kunt de vloer ook gedeeltelijk of geheel opvouwen, waardoor je laadhoogte wint. Uiteraard heeft de Avant een rolscherm als afdekking van de bagageruimte, maar daarin zit ook een beschermnet. Dat kennen we al, maar superhandig is dat je dat net niet onder spanning aan het dak hoeft te bevestigen. Je trekt het eruit tot de aanslag, maakt het vast aan het dak en na een tel op tien trekt het zich vanzelf strak. Een sensortje 'weet' zelfs of de achterbank is neergeklapt en geeft dan extra lengte vrij om het net achter de voorstoelen aan het dak te bevestigen. Bij volledig neergeklapte achterbank kun je de unit met rolscherm en net eenvoudig zijwaarts uitnemen. Een minpuntje is de niet vlakke laadvloer bij neergeklapte bank. Daarnaast is het maximale laadvolume van 1184 liter niet indrukwekkend, ook al is het meer dan bij de vorige Avant. Maar ja, een Avant is een mooie stationcarachtige; voor maximaal laadvolume moet je bij andere merken gaan winkelen.
Nog nooit vertoond
Audi lanceerde hem al bij de introductie van de A4 Sedan, maar tot nu toe hebben we nog nooit kunnen sturen met de V6 TDI in combinatie met Audi's traploze Multitronic-automaat. Hebben we dus nu wel voor elkaar gekregen en dat duo blijkt een geweldig span te zijn. De 300 Nm koppel levert de TDI al bij 1400 toeren en de Multitronic weet daar prima raad mee: bij volgas even een heel lichte aarzeling bij het wegrijden en dan in één schokvrije beweging door naar een top van ruim 210 km/h. Dan hoor je de typische TDI-ratel wel, maar bij constante snelheid of bij rustig gasgeven doet de diesel onopvallend zijn werk. Vrolijk voortzoeven naar de einder met bij 170 km/h slechts 3000 toeren op de meter en daarbij ook nog eens spaarzaam in consumptie. Een verbruik van 1:11 à 12 haal je bij een normale rijstijl makkelijk. Voor de liefhebbers bestaat er ook nog de mogelijkheid om handmatig tussen zes vast gedefinieerde overbrengingsverhoudingen heen en weer te springen; simpelweg een tikje voor- of achteruit tegen de pook of, als je iets meer geld uitgeeft, ook met knopjes op het stuur. Onze ervaring: fijn dat het handmatig kan, maar in de praktijk zul je meestal voor het prachtige traploze spel kiezen. Echt een fantastische combinatie zonder prestatie- en verbruiksverlies, die straks ook leverbaar wordt met de wat lichtere 1.9 TDI met 130 pk.
Voor de benzineklanten is de tweeliter met 130 pk een prima keus van het verstand. Een V6 is leuker, maar kost beduidend meer dan deze tweeliter die precies genoeg in zijn mars heeft. Hij is bovendien ook bij hoge toeren niet te rumoerig. Voor iets meer pit onderin kun je als alternatief de 1.8 T overwegen met 20 pk en 15 Nm meer aan boord.
Als we het dan toch over kiezen hebben, nog even iets over het sportonderstel. Audi monteert dit standaard op de quattro-versies en dat is jammer. Het zorgt ontegenzeglijk voor nog wat extra scherpte in het onderstel, maar Audi heeft zijn basisonderstel zó goed voor elkaar dat je dat niet echt mist. Dat stukje precisie leveren we graag in voor de stap van echt keihard veercomfort naar prettig comfortabel. Alleen, als quattro-koper is die keuze je niet gegund.
Met de A4 Avant zet Audi een verdraaid goeie auto neer die weet te overtuigen in afwerking, veiligheid, uitstraling en doordachtheid. Daarnaast kun je kiezen uit een paar sublieme aandrijflijnen, waaronder de al genoemde Multitronic-bak en een beer van een drieliter V6 - als geld bijna geen rol speelt. De prijsstelling is eenvoudig: het Avant-koetswerk is f 4.600 ( 2087) duurder dan dat van de Sedan, hetgeen betekent dat de simpelste Avant (de 1.6) f 64.500 (€ 29.269) kost. Lijkt ons een te licht gemotoriseerde auto. De tweeliter is geschikter, maar dan praten we over tien mille extra die niet alleen opgaat aan die motor, maar ook extra standaarduitrusting oplevert. Voor de diesel lijkt ons de verstandskeuze de 1.9 TDI met 100 of 130 pk, maar de V6 TDI Multitronic is een absolute aanrader. Tot slot, met deze prijzen steekt Audi goed af tegen de voornamelijk Duitse concurrentie van BMW en Mercedes.