Audi A4 1.8 5V Turbo - 2000 - 391.017 km - Klokje Rond
Achterstand in techniek
228 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Voor het luttele bedrag van € 465 kocht Maurice Maurits twee jaar geleden deze Audi A4. Hij had toen nog geen rijbewijs en daar is, mede door de tussenkomst van corona, nog geen verandering in gekomen. We zijn heel benieuwd naar de onderhuidse staat van de 22 jaar oude Audi. Wat mag je verwachten voor dat geld?
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, een op het oog nette Audi A4 met de fijne 1,8-liter turbomotor voor de prijs van een weekje Mallorca in een tweesterrenhotel. In zijn aanmeldingsmail is Maurice open en eerlijk. “Is hij honderd procent goed? Nee, dat is hij niet.” Maurice toog twee jaar geleden met zijn vader vanaf Texel naar het zuiden van het land om deze Audi te bekijken. Het zou een donorauto worden voor de A4 Avant van zijn broer. Maar bij aankomst waren vader en zonen aangenaam verrast, ook al ging de proefrit hortend en stotend. “De motor hield in en liep slecht stationair. Misschien kwam dat ook wel doordat hij al een paar weken stilstond. Tijdens de proefrit hebben we voor een tientje getankt, dat hebben we nog van de vraagprijs af gekregen.”
Eenmaal terug op Texel zijn Maurice en zijn vader meteen aan de slag gegaan, met de hulp van een bevriende monteur. En daar kregen we het advies om eens naar de luchtmassameter te kijken. Die bleek kapot te zijn. Na montage van een nieuwe liep de motor weer als een zonnetje. Niet lang daarna was het tijd voor de eerste apk en daar rolde hij zonder opof aanmerkingen doorheen. Dat hadden we niet verwacht en het gaf ons extra vertrouwen in de auto, al weten we dat hij verre van foutloos is. Op de vraag wanneer de riem van de distributie voor het laatst is vervangen, moet Maurice het antwoord schuldig blijven. De sticker op de kunststof afdekkap vermeldt een kilometerstand 132.000 en volgens keurmeester
Joep Schuurman zou dat van de eerste keer moeten zijn. Het lijkt de Texelaar niet te deren. “Vorig jaar heb ik samen met een vriend de klepdekselpakking vervangen, die olie lekte. Bij het monteren zagen we al dat de nieuwe pakking niet perfect paste, maar we hebben de boel toch weer in elkaar gedraaid. Na de eerste rit zag ik al dat dat niet zo’n goed idee was. De olie gutste er aan alle kanten uit. Om een tweede mislukking te voorkomen, heb ik de klus uitbesteed aan een garage in de buurt.”
ALLES ROZE
Zodra de A4 bij Carrec op de brug staat, zien we dat het met de olielekkage wel meevalt, maar de eerste druppels koelvloeistof liggen al op de garagevloer. De lange rit voor het eerst in lange tijd brengt dit euvel meteen aan het licht. Zelfs op de middelste uitlaatdemper zien we de roze sporen en getuige de fles met koelsap in de kofferbak is Maurice op de hoogte van deze lekkage. “Ik heb net een factuur van € 1.200 betaald voor nieuwe achterremmen. Rechtsachter zat de handrem vast, er moest dus echt iets gebeuren en dat kunnen we niet zelf. Aan die kant is de klauw vervangen en verder de schijven en blokken en meteen ook de wiellagers, die veel lawaai maakten.”
Als Joep even later de achterwielen controleert, blijkt dat er links toch wat speling op zit. Geen drama, het kan vrij eenvoudig worden afgesteld.
HARD OORDEEL
Een vraag die ook op onze lippen brandt: wat moet je met een auto op een eiland waar de langste afstand die je kunt rijden zo’n 24 kilometer is? Maurice: “Voor mij is het deels pure liefhebberij en van kinds af aan zit ik al in een Audi. Vergeet ook niet dat al onze familie aan de overkant woont, dus we gaan regelmatig met de boot naar het vasteland. Gelukkig gelden er voor ons als eilandbewoners andere tarieven voor de oversteek, net als voor het parkeren. Maar inderdaad, op Texel zelf kan ik in principe alles op de fiets doen. Dat zal ook wel moeten, aangezien ik nog steeds geen rijbewijs heb. De wachttijden bij het CBR zijn enorm lang en om te lessen, moet ik elke keer naar Den Helder.”
Ondertussen schrijft Joep zijn blaadje vol, nadat de proefrit ook al een lijst aan mankementen heeft opgeleverd. In de wielkast rechtsvoor ontdekken we sporen van vet. Oorzaak daarvan is een gescheurde aandrijfashoes. De beroerde rijeigenschappen zijn toe te schrijven aan versleten schokdempers en matige banden.
De ooit zo levendige turbomotor blijkt niet meer bij de les en de koppeling loopt op zijn laatste benen. Het oordeel van Joep is hard en duidelijk: nog meer investeren in deze auto is niet slim. Maurice: “Ik denk niet dat we er nog heel veel geld in gaan stoppen en hoop dat hij het nog volhoudt tot de volgende apk. Het was en is een leuk avontuur en ik vind het nog steeds een mooie auto, maar de techniek is er slechter aan toe dan verwacht, dat is vandaag nog eens extra bevestigd.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Als je aan deze auto gaat sleutelen, kom je nog veel meer ellende tegen, dus dat zou ik niemand adviseren. Dit ding is, hoewel hij er redelijk uitziet, rijp voor de sloop en wat mij betreft een gevaar op de weg.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A4 1.8 5V Turbo |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.016 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 210 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.478 mm / 1.733 mm / 1.415 mm |
Wielbasis | 2.617 mm |
Massa leeg | 1.230 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 660 kg |
Banden | 195/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 221 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 194 g/km |
Lezersreacties (228) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.