Kia Sephia 1.5 GTX (1996)
Aanval uit het Oosten
Het heeft wat lang geduurd voor de Kia Sephia hatchback in de Nederlandse showrooms arriveerde. Hij werd al begin 1995 op de AutoRai ge‹ntroduceerd. Kennelijk heeft de Koreaanse automobielfabrikant gewacht tot de nieuwe motor klaar was, zodat die meteen in de hatchback kon worden gelanceerd. Kwestie van twee vliegen in één klap.
Dat er een nieuwe motor voor de Sephia moest komen, stond vast: de oude, van Mazda afkomstige krachtbron zou tegen het eind van 1996 nauwelijks meer voldoen aan de toekomstige emissie-eisen. En omdat Kia bovendien licentierechten moet betalen voor het gebruik van Mazda-motoren hebben ze de kunst gewoon "afgekeken" en zelf een nieuwe, schonere motor gebouwd.
De vijfdeurs Sephia GTX kost zo'n f 32.500 en is behoorlijk compleet uitgerust. Laten we eens opsommen: stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling, elektrisch bediende ramen vóór en achter, elektrisch verstelbare buitenspiegels, hoofdsteunen achter, stuurhoogteverstelling, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, waarschuwing brandend licht. Een wegrijblokkering is met zo"n tweehonderdvijftig gulden een goedkope optie. Airbags zijn niet mogelijk.
Kia verkoopt nog geen grote aantallen van zijn kleine middenklasser, maar daar moet de hatchback verandering in brengen. Hij oogt een stuk dynamischer dan de sedan en is met zijn grote achterklep een stuk praktischer.
De Sephia hatchback heeft een 3 cm kortere overhang aan de achterkant, maar voor de rest is er ten opzichte van z"n vierdeurs familielid maar weinig gewijzigd. Het dashboard was voor modeljaar 1996 al gemoderniseerd. De hatchback heeft alleen andere stoelen met ge‹ntegreerde hoofdsteunen, terwijl het instrumentenpaneel zich onderscheidt met blauwe wijzerplaten. Juist met die kleine details heeft Kia zijn Sephia wat meer zwierigheid gegeven. Ook in het donker weet je dat je hatchback rijdt, want dan zijn de meters mooi donkerblauw verlicht.
De stoelen van de Sephia zijn heel behoorlijk. Ze hebben niet al te korte rugleuningen en bieden voldoende zijdelingse steun. Voor de wat langere ritten zou een lendesteun welkom zijn. De zitpositie is goed instelbaar, met name dankzij de hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel zijn er veel mogelijkheden.
De beenruimte achterin is redelijk, maar de hoofdruimte is vooral voor lange mensen wat beperkt; zo"n bovenaan het dak scharnierende achterklep kost nu eenmaal een paar centimeter. Ruimtewinst is er wel voor de bagage. De inhoud van de kofferbak meet 78 liter meer dan die van de Sephia sedan.
Nieuw, maar bekend
De Kia-viercilinder mag dan nieuw zijn, qua ontwerp lijkt hij nog verdacht veel op zijn voorganger, de 1.6 uit de Mazda 323. Met 1 bovenliggende nokkenas en 8 kleppen heeft Kia zich (nog) niet gewaagd aan een moderne multiklepstechniek. Ook al meet de 1,5-liter 1000 cc minder dan de 1.6, het verschil in vermogen blijft slechts tot één pk-tje beperkt. De nieuwe motor van de Sephia hatchback is een lekker soepel ding.
Hij trekt vrolijk zijn sprintje van 0-100 km/h. Vergeleken met de sedan 1.6 doet de hatchback er 0,3 seconde langer over. Maar hij weegt wel 90 kg meer. Op de inhaalmanoeuvre is de Kia evenmin sloom. De 120 Nm van de Kia is al bij 2500 tpm beschikbaar, zodat de motor lekker soepel is. Hij heeft ‚‚n nadeel: vooral bij lagere snelheden is hij behoorlijk lawaaiig: bij 100 km/h 71 dB.
Rijden met de Kia is geen straf. Hij stuurt licht en accuraat, schakelt soepel en heeft een weggedrag dat in de categorie "goed" valt. Rechtuit is hij redelijk stabiel, in de bochten is hij goedmoedig en wie domweg te hard gaat, voelt dat het neusje protesterend rechtuit wil en vervolgens rustig op correcties met het gaspedaal reageert. Met zijn remsysteem met schijven voor en trommels achter remt de Sephia goed.
De Kia Sephia 5-deurs biedt een goede binnenruimte, redelijk comfort, hoog uitrustingsniveau en aardige afwerking. De prestaties mogen er ook best zijn en zijn verbruik van zomaar 1:12,4 is voor een pittig gereden test echt mooi. Wie kiest voor deze Kia, kiest voor een vlot ogende Koreaan van de "nieuwe lichting".
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Sephia 1.5i GTX |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 14.743 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 59 kW / 80 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 125 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.250 mm / 1.692 mm / 1.390 mm |
Wielbasis | 2.500 mm |
Massa leeg | 1.040 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.350 kg / 565 kg |
Banden | 185/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 171 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,1 s (fabrieksopgave: 11,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13,1 s / 18,1 s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |