Zo ver komt de Kia e-Niro in de praktijk
Vergelijkbaar met de Hyundai Kona Electric
De Kia e-Niro is nu drie jaar op de markt, en dit jaar staat er een geheel nieuwe modelreeks klaar. Maar voordat die cross-over op de markt komt, kijken we nog even naar de actieradius van het huidige type, onder verschillende omstandigheden.
Moeilijker omstandigheden zijn voor een elektrische auto niet denkbaar. Bij de eerste vergelijkende test van de Kia e-Niro was het 2 graden Celsius, lag er sneeuw en stond er een sterke wind. Funest voor het verbruik van een EV, en dus voor de actieradius. De e-Niro met 64 kWh-pakket kwam in februari 2019 toch nog 365 kilometer ver op een lading, waarmee hij het iets beter deed dan de Hyundai Kona Electric met hetzelfde accupakket, waartegen we hem testten.
15 graden, 413 kilometer
Een tweede kans kreeg de Kia e-Niro in het najaar van 2019, bij een temperatuur van 15 graden kwam de elektrische Kia 413 kilometer op een acculading. Het energieverbruik in die week bedroeg 16,2 kWh/100 kilometer. Een jaar later kwam de e-Niro wederom opdraven en noteerden we onder dezelfde omstandigheden een identieke actieradius en dito verbruik. Begin 2021 zagen we wederom bij winterse kou de actieradius uitkomen op iets meer dan 360 kilometer. Het energieverbruik was bij die test 17,7 kWh per 100 kilometer.
Wat zeggen de gebruikers?
Gebruikersreviews zijn er van de Kia e-Niro ontzettend veel. Maar liefst 22 e-Niro-rijders delen hun bevindingen met de AutoWeek Community. Een zomers verbruik onder ideale omstandigheden, dus tussen de 15 en 25 graden, levert voor deze reviewer zelfs 450 kilometer range op . De op dezelfde technische basis leunende Hyundai Kona Electric laat overigens in de zomer eveneens dergelijke waardes zien.
Een e-Niro-rijder die er meerdere keren mee naar het buitenland ging en daarbij op de autobahn flink de snelheid opjoeg meldt dat meer dan 20 kWh/100 kilometer zelfs dan niet voorkomt.
Net als de Hyundai Kona Electric, die we onlangs al beschreven voor ‘Zo ver komt’, is de Kia e-Niro 64 kWh een efficiënte EV. Er zijn geen reviews van de e-Niro met 39 kWh-accupakket, het gros van de kopers gaat voor de variant met 64 kWh.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | e-Niro 64kWh ComfortLine |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 38.050 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk |
Maximaal koppel | 395 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 67 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.375 mm / 1.805 mm / 1.570 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.712 kg |
Laadvermogen | 518 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 300 kg / 300 kg |
Banden | 215/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 167 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,8 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 15,9 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 455 km |
PRIVATE LEASE Kia Niro
Had je deze auto's al gezien?

Kia Niro ExecutiveLine 64 kWh | 3 Fasen | Schuifdak | Zondag Open!
- 2021
- 23.000 km

Kia Niro DynamicPlusLine 64 kWh 3-Fase | Navigatie | Open Dak | Stoel/Stuurverw. | Adapt. Cruise Control | Camera | PDC V+A
- 2022
- 60.009 km

Kia Niro Edition 64 kWh | 3 Fase laden | Navigatie | Camera | Ad. Cruise | Carplay | Stoel/stuurverw. | PDC | LMV 17 inch | 1e Eigenaar
- 2021
- 52.092 km