Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019) #10

autoreview

Kia e-Niro 64kWh ExecutiveLine (2019)

Signalement

Uitvoeringe-Niro 64kWh ExecutiveLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf11.000 km
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nooit gedacht KIA te rijden

  • 10.000 km

Van oorsprong verzot op Duitse techniek en komende uit een Leon ST 1.5 TFSI DSG, had ik nooit gedacht ooit in een KIA te zitten. Maar toen de uitstoot ging knagen en de zonnepanelen bijna alles het net opstuurde, veranderde dat. Practice what you preach.

Toen een vriend met de iPace langskwam was ik verkocht: De acceleratie, de rust en ook nog eens nul uitstoot! Maar voor deze particulier was die boven budget, zocht meer in de 50K range. Toen ik deze zag staan bij Ted Kleiss in Poeldijk toch maar eens langs gereden. Die zaak heeft alleen maar top beoordelingen, dus een proefritje kon geen kwaad.

Daarna voor de tweede keer verkocht; wát hebben de Aziaten enorme gesprongen gemaakt de afgelopen jaren. Zoontje van 3 big smile bij de acceleratie. Geen kraakje of rammeltje in de verste verte, mooie plof als de deur dicht valt. Deze import uit Duitsland beschikt bovendien over een af-fabriek open dak plus 220V voor de kids achterin, dus van mijn wensenlijstje bleef alleen een head-up display en 360 graden parkeercamera over. Maar hey, kleine concessie voor het totaalpakket.

Voor de vorm ook nog even een Kona bij de dealer gereden, maar dat is toch echt een klasse lager - nog los van de te kleine bagageruimte. Na een dramatisch inruilbod was mijn keuze definitief: De 7 jaar (mobiliteits)garantie speelde daar ook een belangrijke rol in.

En nu? Nu wil ik nooit meer wat anders. De hoge zit, de geventileerde memory seats, de adaptieve cruisecontrol, de onafhankelijke achterophanging - het werkt allemaal fantastisch. O ja, als je de piepschuim bak onder de laadvloer weghaalt heb je ineens 25% meer laadvolume: 563 liter. Je kunt bovendien een frunk van 85 liter bestellen. En omdat ik er 18" Sung met Michelin Crossclimate+ (testwinnaar 2019) op heb laten zetten, is de grip in alle richtingen er stukken op vooruit gegaan. Plus nooit meer wielen wisselen!

De crux is natuurlijk de range, en dat is waar de KIA pas echt uitblinkt. Met een beetje je best doen, haal je zomaar 400km in de stad (airco aan) en 300km op de autobahn met dakkoffer (ja dat kan). In elektrisch jargon zo'n 16kWh/100km. En door de accuverwarming, warmtepomp, permanente magneetmotor en lithium polymeer blijft de actieradius altijd fier overeind.

Dus ik hang 'm gewoon één, twee keer per maand aan de 220V druppelladert (24 uur laden x gratis zonnestroom): Haast heb ik nooit gehad. Rubber kabelgootje over de stoep, niemand die moeilijk doet. Gratis laadpasje erbij voor de vakanties met snelladers, wat wil je nog meer?

Helemaal niets te zeuren dan? Tuurlijk wel. Zo was een donkere hemelbekleding mooier geweest en mis ik het permanent tonen van de temperatuurinstelling. Ook heb ik kenteken-, makeupverlichting en knipperlichten zelf naar LED omgebouwd. Autofabrikanten; doe het goed of doe het niet, de dealers maakt het echt geen kont uit of ze dat lampje eens per 10 jaar mogen vervangen.

En ja, de veerwegen zijn kort, want niet van meet af aan ontworpen als EV. Maar als je Duitsers gewend bent is dat helemaal geen probleem. Het zwaartepunt ligt bovendien laag. Dan is er nog de lane-keeping-zeurpiet die je iedere keer uit wil schakelen en het uiterlijk dat wat conservatief is, maar dan ben ik wel uitgezeurd. Meeste mensen vinden het overigens een mooie bak.

Ik heb wereldwijd meer dan 300.000 kilometer gereden in zo'n 50 verschillende auto's. Als je deze auto overweegt durf ik gerust te zeggen: Doen. Gewoon doen.

Vakantie Vogezen

  • 20.000 km

Onlangs zo'n 650km enkeltje gereden naar de Vogezen. Mijn vrouw kan goed rekenen, dus die zat tussen de kinderen met de Recharge app te kijken waar we moesten stoppen. Omdat de airco vrijwel de hele rit aanstond, ik lekker 130 reed en we wind tegen hadden, moest dat twee keer. De laatste stop gaf een softwarefout op de (Franse) paal, en die daarna ook! Met nog 20km kwamen we rond 19.00u aan, was spannend. Gelukkig kon ik bij een hotel in het dorp gratis opladen.

De terugweg verliep een stuk soepeler met één stop bij een Shell Rechager. Uurtje bij de McDonalds en toen hadden we precies genoeg om naar Den Haag te rijden. Kortom, het is goed te doen maar je moet wel flexibel zijn.

Vakantie Oostenrijk

  • 30.000 km

In één woord: fantastisch. Meer dan genoeg laadplekken in Oostenrijk (zelfs bij de skiliften, wel even checken of het per minuut gaat) en op de autobahn zo'n 150km voor je leeg raakt een mooie laadplek uitzoeken op de route. Iedere 2,5 uur even 45-60 minuten de benen strekken - dat hebben jonge kids soweiso nodig. Heb redelijke stukken 140 of 150 geboenderd. Met airco aan (buitentempratuur tussen de 24 en 28 graden) kwam het verbruik alsnog zelden boven de 20kwh/100km uit.

Vakantie Bretagne

  • 35.000 km

Weer een vakantie erbij met deze fantastische metgezel. De Franse palen blijven wat wispelturig (Pass Pass accepteerde Recharge niet) maar daarentegen doen de Fransen niet moeilijk als je met ergens met 230v wilt laden. Kernenergie genoeg daar. Heenreis (800 km) was met tegenwind en 12 graden 2 keer een uur stoppen, maar Ionity is gelukkig altijd betrouwbaar. Met kleine kids moet je er sowieso 45 tot 60 minuten uit, dus was niet jaloers op de buurman die met iX3 125kw aantikte.

Vakantie Oostenrjik & Duitsland

  • 39.000 km

Weer 4000 zorgeloze kilometers erbij. Zowel bij het vakantiehuis, hotel én een laadstop onderweg gratis geladen, denk dat ik daar zeker meer dan 100 euro mee bespaard heb. Volle auto met gemiddeld zo'n 0 tot 5 graden blijft 300km op de autobahn goed mogelijk - 20kwh/100 km. Het is inmiddels een sport om de afstand naar de snellader (Google Maps) en actieradius gelijkttijdig af te laten lopen. Die laatste klopt trouwens vrijwel altijd. Inmiddels ook een pay-per-charge laaddruppel van E-Flux genomen, aangezien het gedrag van Shell me niet aanstaat. Viel me ook tijdens snelladen op dat, in de winter, auto's met een veel snellere laadcapaciteit dan de Niro deze vaak domweg niet halen.

Afscheid

  • 45.000 km

Met lichte weemoed ga ik binnen 2 weken overstappen op een Nissan Ariya 87kwh. Ben zo verliefd op het design dat de rest eigenlijk irrelevant werd. De eNiro is een dijk van een auto, maar niet één waar je nog eens omkijkt omdat 'tie zo mooi is. Dus ik heb besloten mijn hart meer te laten spreken dan mijn hoofd. Binnenkort zal ik de eerste ervaringen daarmee posten!

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Niro

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens