Volkswagen plaatst autonome activiteiten in VWAT GmbH
Nog een nieuwe tak
Volkswagen brengt de ontwikkeling van autonome auto’s onder in een apart bedrijf met de naam Volkswagen Autonomy GmbH, kortweg VWAT.
VWAT krijgt hoofdkantoren in München en Wolfsburg. In 2020 volgt een derde vestiging, ditmaal in, you guessed it, Silicon Valley. Wie zich op wat voor manier dan ook met technologie bezighoudt, kan immers niet om die Amerikaanse bakermat heen. Na Californië volgt een vierde vestiging, ditmaal in het evenmin te missen China.
Onder leiding van Alexander Hitzinger, Senior Vice President voor autonoom rijden binnen de Volkswagen Groep, moet VWAT ervoor gaan zorgen dat autonoom rijden vanaf niveau 4 zo snel mogelijk voor de klant beschikbaar komt. Niveau 4 (of level 4) betekent dat een auto volledig autonoom is, behalve onder bepaalde extreme omstandigheden. Een auto van niveau 5 moet ook die situaties eigenhandig kunnen oplossen.
Volkswagen Autonomy moet uitgroeien tot "een mondiaal techbedrijf waar expertise uit de auto- en tech-industrie wordt gebundeld", stelt Hitzinger. Het bedrijf gaat dan ook nauw samenwerken met Argo AI, de tak waarin Volkswagen en Ford de krachten bundelen op dit vlak. Argo houdt zich bezig met de softwarematige kant van de zaak, terwijl VWAT zich richt op de hardware en de productie. Het doel is om een self-driving system (SDS) te ontwikkelen dat in alle auto’s van het immense concern bruikbaar is.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen T-Cross R-Line Business | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Achterlichten LED | Afstandscontrolesysteem (Front Assist)
- 2025
- 16 km

Volkswagen Tiguan R-Line Edition - eHybrid | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control) | Bekleding, leder 'Vienna' incl. stoelventilatie en elektrische bestuurderstoel
- 2025
- 15 km

Volkswagen Tayron R-Line Edition | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control) | Black Style Pakket
- 2025
- 10 km
Lees ook

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter

'Heeft mijn plug-in hybride Volkswagen Multivan niet te weinig vermogen voor een caravan?

Volkswagen-medewerkers in Dresden kunnen een ID3 kopen van hun transitievergoeding

Bij dit jaarkilometrage ligt bij een auto als de Volkswagen Polo het omslagpunt voor een diesel




