Volkswagen Golf R 400: testosteron-injectie
Zoals z'n naam al doet vermoeden, beschikt de Golf R 400, die in Peking z'n debuut beleeft, over liefst 400 trappelende paarden. Het vermogen wordt opnieuw geperst uit een 2,0-liter TSI, maar dankzij technieken uit de WRC-rallysport is het blok krachtiger dan ooit. Niet alleen het vermogen is toegenomen, ook het aantal newtonmeters dat de extreme hot hatch mobiliseert, is met 70 stuks toegenomen. Het koppel komt nu uit op 450 Nm en komt vrij tussen de 2.400 en 6.000 tpm. Schakelen gaat met een zestraps DSG-transmissie.
De reguliere R sprint in 4,9 tellen naar de 100 km/h. De R 400-versie snoept daar een volle seconde vanaf en klaart het klusje in 3,9 seconden. Z'n topsnelheid ligt op 280 km/h. Om het vermogen nog enigszins effectief op het asfalt te krijgen, maakt Volkswagen opnieuw gebruik van 4Motion-techniek, voorzien van dezelfde Haldex-koppeling als in de 'normale' R. Uiteraard monteert Volkswagen het XDS+ systeem, dat de binnenste wielen in een bocht afremt, waardoor de auto als het ware de bocht in getrokken wordt. Het totaalgewicht komt uit op 1.420 kilo.
We zien een Silver Flake gespoten Golf die een behoorlijk schreeuwerige bodykit aangemeten heeft gekregen. De wielkasten zijn 2 centimeter breder om plaats te bieden aan 19-inchwielen. Het dak is glanzend zwart en de spiegelkappen zijn opgetrokken uit koolstofvezel. In tegenstelling tot de reguliere R, die over 4 uitlaatpijpen beschikt, krijgt de kont van de R 400 twee centrale knalpijpen mee met een diameter van 11 centimeter. Daarmee knipoogt Volkswagen naar de bilpartij die de eerste R32 in 2002 toonde.
Het interieur is volgehangen met alcantara en een materiaal dat Volkswagen 'carbon leather' noemt. Speciale stiksels, kuipstoelen, speciale badges en behoorlijk wat koolstofvezel accenten kunnen natuurlijk niet ontbreken. Over een productiemodel wordt helaas niet gerept. Binnenkort verwachten we officiële foto's van deze gespierde Golf.