Volkswagen Golf Plug-in Hybrid startklaar
De Volkswagen Golf Plug-in Hybrid wordt op dit moment uit de doeken gedaan tijdens een presentatie in Duitsland. De exacte specificaties volgen nog maar onderhuids is de Golf nagenoeg identiek aan de gisteren onthulde Audi A3 E-Tron. Dat betekent een 1.4 TSI-motor van 150 pk in combinatie met een 102 pk sterke elektromotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt 204 pk, het koppel is 350 Nm. De Audi A3 verbruikt gemiddeld 1,5 l/100 km (CO2-uitstoot 35 g/km), dat zal bij de Golf weinig tot niets afwijken. De auto kan alleen op elektriciteit of alleen op de verbrandingsmotor rijden – of een combinatie van die twee. Zoals gezegd krijgen we snel een update over de Golf Plug-in Hybrid. Hij zal sowieso in Genève op de stand van Volkswagen staan.
*** Update ***
Het aandrijfconcept heet bij Volkswagen TwinDrive BlueMotion en het verbruik van de Golf Plug-in Hybrid is inderdaad gelijk aan dat van de Audi A3 E-Tron: 1,5 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 35 g/km. Wanneer de accu ongeladen is en de auto in hybride modus opereert, bedraagt het gemiddeld verbruik 3,5 l/100 km. De e-motor zit tussen de verbrandingsmotor en de DSG-transmissie. De inhoud van de brandstoftank is 40 liter, 10 minder dan bij de normale Golf.
De hybride Golf-met-stekker laad je op aan een laadpaal op straat of een 'wall box' thuis. Hij is nog niet geschikt voor snelladers en je kunt 'm ook niet simpelweg aan het stopcontact hangen. Wanneer de auto is ingeplugd, is het mogelijk het interieur voor te verwarmen of koelen door middel van een app op je smartphone.
De plug-intechniek is geschikt voor het MQB-platform, dus inzetbaar van Polo tot Passat. Over de toepassing in kleinere en grotere modellen dan de Golf zijn nog geen besluiten genomen. Wel zeker is dat we deze MQB-plug-in-techniek binnen afzienbare tijd ook bij Skoda en Seat in C-segmentmodellen gaan zien.
De prijs van de Volkswagen Golf Plug-in Hybrid is nog niet bekend, verwacht wordt dat die hoger zal liggen dan de prijs van een Jetta Hybrid (29.990 euro) en meer de richting van de Toyota Prius Plug-in Hybrid en Opel Amerpa/Chevrolet Volt op zal gaan. De productie van de Audi A3 E-Tron en Volkswagen Golf Plug-in Hybrid start in het voorjaar van 2014.