AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Verkiezingen & mobiliteit deel 8: D66
25
Mobiliteit is elke verkiezing een onderwerp dat een grote rol speelt. De files, de autobelastingen en dit jaar meer dan ooit de kilometerheffing. Waar staan de belangrijke partijen voor op mobiliteitsgebied? Wij spraken met de verkeerswoordvoerders van de acht belangrijkste partijen om te kijken waar ze voor staan. Deze dagen komen ze een voor een langs. Vandaag het laatste deel met Boris van der Ham van D66.
D66 mag dan in de huidige peilingen wel een fiks aantal zetels hebben: in de Tweede Kamer hebben ze er op dit moment maar drie. Boris van der Ham heeft als vice-fractievoorzitter één van die zetels en heeft naast vele andere onderwerpen ook Verkeer in zijn portefeuille.
Is het niet lastig om je met zoveel onderwerpen bezig te moeten houden?
"Nou ik vind het wel jammer dat ik vanwege een drukke agenda soms debatten moet overslaan, maar er zijn ook voordelen. Ik ben bijvoorbeeld ook woordvoerder Milieu en Economische Zaken, en die onderwerpen hebben natuurlijk een duidelijk raakvlak met verkeer. Daar heb ik absoluut baat bij."
D66 was als oppositiepartij voorstander van de plannen voor de kilometerbeprijzing. Jammer dat het niet doorgaat?
"Het belangrijkste voor ons was dat er een beter systeem voor de autobelastingen zou komen. Het principe van betalen voor gebruik in plaats van bezit is volkomen logisch. Het feit dat je nu veel mrb en bpm betaalt voor een auto die alleen maar stilstaat voor je deur is niet eerlijk. Betalen voor het gebruik van die auto wel. En natuurlijk moet je goed kijken naar zaken als de privacy, iets waar D66 sowieso altijd scherp op is. Uiteraard liet de uitvoering van het huidige plan her en der wel wat te wensen over. Maar wij staan zeker achter het principe."
En dan lossen we de files op?
"Het helpt in ieder geval wel. Maar je kunt zoveel meer doen. Haal bijvoorbeeld vrachtwagens uit de spits weg en laat ze 's nachts rijden. De wegen zijn dan toch leeg. Voor onze transportsector is het ook veel voordeliger als al die chauffeurs niet stilstaan maar in één keer naar hun bestemming rijden, lijkt me. Het is een gegeven dat je maar een paar procent van het verkeer uit de spits hoeft te halen om het overgrote deel van de files op te lossen."
Nog meer ideeën?
"Laat ik vooropstellen dat het belangrijkste is dat er daadwerkelijk iets gebeurt. De PvdA en het CDA houden elkaar al zolang in de houdgreep, dat er geen enkele keuze wordt gemaakt. Die partijen nemen geen beslissingen, ze regeren niet. Praten, meer praten, niets doen. Ze duiken weg bij moeilijke onderwerpen. Ondertussen lijdt de economie zwaar onder die filedruk: onbestaanbaar. Maar wat ons betreft komt er een forse verbetering van het ov in de Randstad, zodat er een realistisch alternatief is voor de auto. Bijvoorbeeld met een goed metroachtig systeem. Daarbuiten moet je durven toegeven dat het ov niet altijd een optie is en dat je vastzit aan de auto. Nou, prima. Het is onzin om in stille gebieden een dure busdienst in stand te houden, terwijl er maar enkele passagiers zijn. Een beltaxi is dan een goedkoper alternatief."
De subsidies voor zuinige en schone auto's zijn er op dit moment in alle vormen en maten. Een goede zaak?
"Dat je binnen een vorm van kilometerheffing een auto die meer vervuilt ook meer laat betalen, daar zie ik de logica wel van in. Maar verder gaat de ontwikkeling al heel hard. Mooie techniek, nieuwe zuinige auto's: de overheid hoeft echt niet alles zelf te doen. Je moet mensen zover krijgen dat ze zuinige auto's kopen omdat ze die auto willen hebben. Niet omdat er toevallig subsidie op zit. Zo vind ik die subsidie op spaarlampen complete onzin. Mensen moeten die lampen wíllen kopen, omdat ze maandelijks veel op hun energierekening kunnen besparen. Goed informeren is dan veel belangrijker dan strooien met subsidies. We hebben immers al een begrotingstekort. Wij zijn erg voor een realistische benadering."
Ook de subsidie voor elektrische auto's schrappen dus?
"Je mag dat soort techniek best een klein zetje geven, maar dan liever door de infrastructuur te ondersteunen. Zorg bijvoorbeeld voor een goed netwerk van oplaadpunten. Maar ik ben wel terughoudend met het inzetten op één soort technologie. Eerst was het biofuel, dan weer waterstof en nu elektrische auto's. Als overheid moet je wel faciliteren, maar verder de markt zoveel mogelijk zelf zijn ding laten doen. Nederland is altijd sterk geweest in logistiek. Laten we als overheid ervoor zorgen dat de transportsector zijn werk.
Klik
hiervoor het interview met CDA'er Ger Koopmans.Is het niet lastig om je met zoveel onderwerpen bezig te moeten houden?
"Nou ik vind het wel jammer dat ik vanwege een drukke agenda soms debatten moet overslaan, maar er zijn ook voordelen. Ik ben bijvoorbeeld ook woordvoerder Milieu en Economische Zaken, en die onderwerpen hebben natuurlijk een duidelijk raakvlak met verkeer. Daar heb ik absoluut baat bij."
D66 was als oppositiepartij voorstander van de plannen voor de kilometerbeprijzing. Jammer dat het niet doorgaat?
"Het belangrijkste voor ons was dat er een beter systeem voor de autobelastingen zou komen. Het principe van betalen voor gebruik in plaats van bezit is volkomen logisch. Het feit dat je nu veel mrb en bpm betaalt voor een auto die alleen maar stilstaat voor je deur is niet eerlijk. Betalen voor het gebruik van die auto wel. En natuurlijk moet je goed kijken naar zaken als de privacy, iets waar D66 sowieso altijd scherp op is. Uiteraard liet de uitvoering van het huidige plan her en der wel wat te wensen over. Maar wij staan zeker achter het principe."
En dan lossen we de files op?
"Het helpt in ieder geval wel. Maar je kunt zoveel meer doen. Haal bijvoorbeeld vrachtwagens uit de spits weg en laat ze 's nachts rijden. De wegen zijn dan toch leeg. Voor onze transportsector is het ook veel voordeliger als al die chauffeurs niet stilstaan maar in één keer naar hun bestemming rijden, lijkt me. Het is een gegeven dat je maar een paar procent van het verkeer uit de spits hoeft te halen om het overgrote deel van de files op te lossen."
Nog meer ideeën?
"Laat ik vooropstellen dat het belangrijkste is dat er daadwerkelijk iets gebeurt. De PvdA en het CDA houden elkaar al zolang in de houdgreep, dat er geen enkele keuze wordt gemaakt. Die partijen nemen geen beslissingen, ze regeren niet. Praten, meer praten, niets doen. Ze duiken weg bij moeilijke onderwerpen. Ondertussen lijdt de economie zwaar onder die filedruk: onbestaanbaar. Maar wat ons betreft komt er een forse verbetering van het ov in de Randstad, zodat er een realistisch alternatief is voor de auto. Bijvoorbeeld met een goed metroachtig systeem. Daarbuiten moet je durven toegeven dat het ov niet altijd een optie is en dat je vastzit aan de auto. Nou, prima. Het is onzin om in stille gebieden een dure busdienst in stand te houden, terwijl er maar enkele passagiers zijn. Een beltaxi is dan een goedkoper alternatief."
De subsidies voor zuinige en schone auto's zijn er op dit moment in alle vormen en maten. Een goede zaak?
"Dat je binnen een vorm van kilometerheffing een auto die meer vervuilt ook meer laat betalen, daar zie ik de logica wel van in. Maar verder gaat de ontwikkeling al heel hard. Mooie techniek, nieuwe zuinige auto's: de overheid hoeft echt niet alles zelf te doen. Je moet mensen zover krijgen dat ze zuinige auto's kopen omdat ze die auto willen hebben. Niet omdat er toevallig subsidie op zit. Zo vind ik die subsidie op spaarlampen complete onzin. Mensen moeten die lampen wíllen kopen, omdat ze maandelijks veel op hun energierekening kunnen besparen. Goed informeren is dan veel belangrijker dan strooien met subsidies. We hebben immers al een begrotingstekort. Wij zijn erg voor een realistische benadering."
Ook de subsidie voor elektrische auto's schrappen dus?
"Je mag dat soort techniek best een klein zetje geven, maar dan liever door de infrastructuur te ondersteunen. Zorg bijvoorbeeld voor een goed netwerk van oplaadpunten. Maar ik ben wel terughoudend met het inzetten op één soort technologie. Eerst was het biofuel, dan weer waterstof en nu elektrische auto's. Als overheid moet je wel faciliteren, maar verder de markt zoveel mogelijk zelf zijn ding laten doen. Nederland is altijd sterk geweest in logistiek. Laten we als overheid ervoor zorgen dat de transportsector zijn werk.
Klik hiervoor het interview met GroenLinks-man Kees Vendrik.
Klik
hier voor het interview met ChristenUnie-lid Ernst Cramer.
Klik
hier voor het interview met VVD'er Charlie Aptroot.
Klik hier voor het interview met PVV'er Richard de Mos.
Klik hier voor het interview met SP' er Emile Roemer.
Klik hier voor het interview met PvdA'er Lia Roefs.
Klik hier voor het interview met PvdA'er Lia Roefs.
Lees ook
Achtergrond
Top 10-auto’s uitgelicht: Toyota Aygo X blijft trouw aan A-segment
Nieuws
Kom naar de AutoWeek Fandag
Op Zoek Naar
Gebruikte auto's zo duur? Tja, deze occasions met weinig kilometers koop je voor €4.000
Nieuws