AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Verkiezingen & mobiliteit deel 2: GroenLinks
38
Mobiliteit is elke verkiezing een onderwerp dat een grote rol speelt. De files, de autobelastingen en dit jaar meer dan ooit de kilometerheffing. Waar staan de belangrijke partijen voor op mobiliteitsgebied? Wij spraken met de verkeerswoordvoerders van de acht belangrijkste partijen om te kijken waar ze voor staan. De komende dagen komen ze een voor een langs. Vandaag Kees Vendrik van GroenLinks.
Kees Vendrik zal na de verkiezingen niet terugkeren als kamerlid. Na twaalf jaar vindt hij het genoeg geweest. Evengoed kan hij nog prima de standpunten van GroenLinks op autogebied verwoorden.
Moet de gemiddelde autoliefhebber een verkiezingsuitslag met een grote overwinning voor GroenLinks met angst en beven tegemoet zien?
"Het is niet onbegrijpelijk dat dat beeld bij veel automobilisten heerst. Even goed denk ik dat wij ook veel voor automobilisten kunnen betekenen. Wij kijken erg nuchter tegen bepaalde zaken aan, en zijn realistisch over wat er de
komende vijf tot tien jaar staat te gebeuren op het gebied van de energievoorziening. Kijk, we zijn groot liefhebber van innovatie. Schone, stille en zuinige auto's: laat ze maar komen! Die zijn niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. Want reken er maar op dat de brandstofprijzen de komende jaren weer fors zullen stijgen."
Maar Nederlands beleid heeft weinig invloed op de mondiale auto-industrie.
"Reden temeer om hard achter Europa aan te zitten. Europese autofabrikanten moeten veel meer onder druk worden gezet om grote stappen te maken. Waarom zijn de Aziaten zoveel verder op bijvoorbeeld hybridegebied? De Amerikaanse auto-industrie laat zien wat er gebeurt als je niet op tijd innoveert: op een gegeven moment klapt de boel volledig in elkaar."
Ook schone auto's hebben wegen nodig. En die wil GroenLinks niet aanleggen.
"Dat heeft namelijk geen zin. Het is wel leuk dat minister Eurlings nu allerlei knelpunten oplost, maar uiteindelijk loop je bij de steden altijd vast. En je ziet bovendien in steeds meer gemeentes – ongeacht het feit of er een links of een rechts college zit – dat een autoluw centrum de norm wordt. Je loopt dus hoe dan ook vast bij de afritten of het einde van de snelweg. Je moet dus ook gewoon goed openbaar vervoer hebben. Daar moet daarom fors in worden geïnvesteerd. De belofte van rechtse partijen dat ze de files zullen oplossen, is dan ook een onrealistische visie. Een filevrij Nederland is een droombeeld. Dat kun je niet waarmaken omdat je bij de steden altijd zult vastlopen. Wij hebben in ieder geval een eerlijk en reëel verhaal."
Jullie zijn voorstander van het huidige plan van minister Eurlings dat net nu controversieel is verklaard?
"Hoe eerder de kilometerheffing wordt ingevoerd, hoe beter. We moeten wel, als we dit land bereikbaar willen houden. De automobilist zou er overigens op vooruitgaan, omdat het provinciale deel van de opcenten voortaan door iedereen zou moeten worden opgebracht. Dus van 'anders betalen' was geen sprake, men ging 'minder betalen'. Maar desondanks steunden wij het voorstel omdat we het zo belangrijk vinden. Dat de rechtse partijen, die werkelijk op elk vlak marktwerking promoten, juist in dit geval tégen een vorm van beprijzing zijn, vind ik nog steeds merkwaardig."
Maar hoe duur moet het worden voordat je effect krijgt? Mensen die 80.000 euro voor een auto betalen, schrikken toch niet van die paar centen?
Je ziet bij een stijging van de brandstofprijs altijd effect: het aantal verkochte liters daalt onmiddellijk en dus nemen ook de accijnsinkomsten af. Mensen gaan dus minder autorijden als het duurder wordt. Ik ben er daarom van overtuigd dat het systeem werkt."
De belastingvoordelen voor elektrische auto's zijn op dit moment maximaal. Wat kan de overheid nog meer doen?
Wat ons betreft, zou er niet alleen belastingvoordeel zijn, maar zelfs subsidie. Niet alleen voor bedrijven, zoals dat nu bestaat in de vorm van investeringsaftrek, maar ook voor particulieren. Wel met een heel duidelijk beperkte duur, zodat iedereen van tevoren weet waar hij aan toe is. Kijk: in de twaalf jaar dat ik kamerlid ben, zijn mensen nog nooit zó overtuigd geweest van de noodzaak van duurzaamheid. Dat moeten we benutten, en daarom moeten die elektroauto's er nú komen. De boel moet gaan lopen en snel. Die energiecrisis gaat er komen en als we hier dan nog steeds volledig afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen krijgen we een groot probleem. Ook autoliefhebbers."
Lees hier het interview met CDA'er Ger Koopmans.
"Het is niet onbegrijpelijk dat dat beeld bij veel automobilisten heerst. Even goed denk ik dat wij ook veel voor automobilisten kunnen betekenen. Wij kijken erg nuchter tegen bepaalde zaken aan, en zijn realistisch over wat er de
komende vijf tot tien jaar staat te gebeuren op het gebied van de energievoorziening. Kijk, we zijn groot liefhebber van innovatie. Schone, stille en zuinige auto's: laat ze maar komen! Die zijn niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. Want reken er maar op dat de brandstofprijzen de komende jaren weer fors zullen stijgen."
Maar Nederlands beleid heeft weinig invloed op de mondiale auto-industrie.
"Reden temeer om hard achter Europa aan te zitten. Europese autofabrikanten moeten veel meer onder druk worden gezet om grote stappen te maken. Waarom zijn de Aziaten zoveel verder op bijvoorbeeld hybridegebied? De Amerikaanse auto-industrie laat zien wat er gebeurt als je niet op tijd innoveert: op een gegeven moment klapt de boel volledig in elkaar."
Ook schone auto's hebben wegen nodig. En die wil GroenLinks niet aanleggen.
"Dat heeft namelijk geen zin. Het is wel leuk dat minister Eurlings nu allerlei knelpunten oplost, maar uiteindelijk loop je bij de steden altijd vast. En je ziet bovendien in steeds meer gemeentes – ongeacht het feit of er een links of een rechts college zit – dat een autoluw centrum de norm wordt. Je loopt dus hoe dan ook vast bij de afritten of het einde van de snelweg. Je moet dus ook gewoon goed openbaar vervoer hebben. Daar moet daarom fors in worden geïnvesteerd. De belofte van rechtse partijen dat ze de files zullen oplossen, is dan ook een onrealistische visie. Een filevrij Nederland is een droombeeld. Dat kun je niet waarmaken omdat je bij de steden altijd zult vastlopen. Wij hebben in ieder geval een eerlijk en reëel verhaal."
Jullie zijn voorstander van het huidige plan van minister Eurlings dat net nu controversieel is verklaard?
"Hoe eerder de kilometerheffing wordt ingevoerd, hoe beter. We moeten wel, als we dit land bereikbaar willen houden. De automobilist zou er overigens op vooruitgaan, omdat het provinciale deel van de opcenten voortaan door iedereen zou moeten worden opgebracht. Dus van 'anders betalen' was geen sprake, men ging 'minder betalen'. Maar desondanks steunden wij het voorstel omdat we het zo belangrijk vinden. Dat de rechtse partijen, die werkelijk op elk vlak marktwerking promoten, juist in dit geval tégen een vorm van beprijzing zijn, vind ik nog steeds merkwaardig."
Maar hoe duur moet het worden voordat je effect krijgt? Mensen die 80.000 euro voor een auto betalen, schrikken toch niet van die paar centen?
Je ziet bij een stijging van de brandstofprijs altijd effect: het aantal verkochte liters daalt onmiddellijk en dus nemen ook de accijnsinkomsten af. Mensen gaan dus minder autorijden als het duurder wordt. Ik ben er daarom van overtuigd dat het systeem werkt."
De belastingvoordelen voor elektrische auto's zijn op dit moment maximaal. Wat kan de overheid nog meer doen?
Wat ons betreft, zou er niet alleen belastingvoordeel zijn, maar zelfs subsidie. Niet alleen voor bedrijven, zoals dat nu bestaat in de vorm van investeringsaftrek, maar ook voor particulieren. Wel met een heel duidelijk beperkte duur, zodat iedereen van tevoren weet waar hij aan toe is. Kijk: in de twaalf jaar dat ik kamerlid ben, zijn mensen nog nooit zó overtuigd geweest van de noodzaak van duurzaamheid. Dat moeten we benutten, en daarom moeten die elektroauto's er nú komen. De boel moet gaan lopen en snel. Die energiecrisis gaat er komen en als we hier dan nog steeds volledig afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen krijgen we een groot probleem. Ook autoliefhebbers."
Lees hier het interview met CDA'er Ger Koopmans.
Lees ook
Op Zoek Naar
Gebruikte auto's zo duur? Tja, deze occasions met weinig kilometers koop je voor €4.000
Nieuws
Deze plug-in hybride Volvo is zeldzamer dan een Ferrari F40
Renault 5 GT Turbo (1990) - Klokje rond klassiek
Nieuws
Honda CR-V tot wel €10.500 goedkoper
Nieuws