Toyota bZ4X: ruim 450 kilometer elektrisch

Toyota's eerste elektrische SUV

Toyota bZ4X
Toyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4XToyota bZ4X

Toyota presenteert een van zijn belangrijkste nieuwe modellen in tijden. Dit is de Toyota bZ4X, een elektrische SUV die volgend jaar op de markt komt. Hij krijgt voor- en vierwielaandrijving en moet tot 450 kilometer ver kunnen komen op een volle accu.

  • Toyota's eerste elektrische SUV in Europa
  • Introduceert nieuw platform
  • Tot 450 kilometer range
  • Voor- en vierwielaandrijving, tot 218 pk
  • Ruimer dan RAV4
  • Volgend jaar op de markt

Hoewel Toyota al diverse van Stellantis geleende elektrische bedrijfswagens en daarvan afgeleide personenversies levert, heeft Toyota op de brandstofcel-Mirai na geen elektrische auto in het gamma. Opvallend, want het merk is in Europa namelijk al decennialang heer en meester op het gebied van hybride aandrijflijnen. Volgend jaar liggen er andere kaarten op tafel. Dan brengt Toyota in Europa namelijk zijn eerste batterij-elektrische personenauto op de markt. Dit is de Toyota bZ4X, een elektrische SUV die veelbelovende cijfers met zich meebrengt.

Komt het bonkige en door scherpe vouwen gedomineerde uiterlijk van de Toyota bZ4X je bekend voor? Dat kan goed kloppen. De bZ4X is namelijk de productieversie van de in april in Sjanghai getoonde bZ4X Concept. In de afgelopen vijf maanden is Toyota ongetwijfeld erg druk geweest, maar niet met het aanpassen van het ontwerp van de bZ4X. De elektrische SUV lijkt namelijk als twee druppels water op zijn conceptuele voorganger. Opvallend is dat het ontwerp van de bZ4X met zijn dichte neus en bijna slaperig ogende ledkoplampen binnen Toyota helemaal nieuw is, maar dat het design toch aansluit op dat van auto's als de RAV4.

Toyota bZ4X

Toyota bZ4X

Afmetingen

Uitgebreide cijfers over het formaat van de bZ4X houdt Toyota nog even onder de pet. Wel geeft het merk een aardige impressie van wat je ervan kunt verwachten. De elektrische Toyota lijkt wat lengte betreft in het segment van auto's als de RAV4 te opereren, al is de bZ4X volgens Toyota 8,5 centimeter lager dan die SUV. De wielbasis van de bZ4X is volgens  het merk 16 centimeter langer dan die van de RAV4, wat betekent dat de afstand tussen de voor en achteras maar liefst 2,85 meter bedraagt. Daarmee is de wielbasis van de bZ4X gelijk aan die van van de bijna 5 meter lange Highlander en 9 centimeter groter dan die van de Volkswagen ID4 en Skoda Enyaq iV. Toyota's nieuwste elektrische model belooft dan ook een zee aan interieurruimte te bieden. De bagageruimte bedraagt 452 liter, het lijken dus vooral de passagiers te zijn die van de ruimte profiteren.

Techniek

De Toyota bZ4X is de eerste auto van het merk die op het speciaal voor elektrisch auto's bestemde modulaire E-TNGA-platform staat. De eerste, maar zeker niet de laatste. Het bZ-deel in de naam van dit studiemodel staat voor 'Beyond Zero' en is het voorvoegsel waarmee Toyota aangeeft dat het een elektrisch model betreft. Je kan het vergelijken met het Ioniq-label van Hyundai, de i-lijn van BMW en de EQ-afdeling van Mercedes-Benz. Het getal achter 'bZ' geeft de plaatsing van de auto in het gamma aan terwijl de X erop duidt dat het een cross-over of SUV is.

Net als het platform waarvan de auto gebruikmaakt is de bZ4X samen met Subaru ontwikkeld. Subaru, dat met medio volgend jaar met de Solterra zijn eigen versie van de bZ4X op de Europese markt brengt, heeft zich daarbij voornamelijk beziggehouden met de vierwielaandrijving. Toch komt de bZ4X er ook gewoon met voorwielaandrijving. De voorwielaangedreven variant heeft een 204 pk en 265 Nm sterke elektromotor waarmee de elektrische SUV in 8,4 seconden naar 100 km/h snelt. De vierwielaangedreven versie heeft twee samen 218 pk en 336 Nm krachtige elektromotoren die de 0-100-sprint verkorten tot 7,7 tellen. Ongeacht de gekozen aandrijflijn heeft de bZ4X een topsnelheid van 160 km/h. Het accupakket meet in beide gevallen 71,4 kWh.

Toyota bZ4X

Prima prestaties, maar interessanter is natuurlijk de elektrische actieradius. Toyota meldt in afwachting van de Europese homologatie alvast een voorlopige actieradius van meer dan 450 WLTP-kilometers. De bZ4X krijgt standaard een warmtepomp en de watergekoelde batterij kan aan een 150 kW snellader in zo'n 30 minuten tot 80 procent worden opgeladen. Toyota schat in dat het in de bodem geplaatste accupakket in tien jaar tijd - of na 240.000 gereden kilometers - slechts 10 procent van zijn capaciteit heeft verloren. Heel wat anders dus dan de batterij van je smartphone die na een jaar aan levensduur heftig heeft ingeleverd. Net als de Prius is de bZ4X straks te krijgen met zonnecellen op zijn dak, al moet je het leeuwendeel van de voor het rijden benodigde stroom natuurlijk uit de laadpaal of het stopcontact trekken.

Ga je voor de vierwielaangedreven Toyota bZ4X, dan krijg  je onder meer een rijmodus (XMODE) en Grip Control. Het eerste systeem werkt bij snelheden tot 20 km/h en is bedoeld voor rijden op bijvoorbeeld besneeuwde of modderige wegen en paden. Grip Control werkt tot een snelheid van 10 km/h en is voor het ruigere werk. Overigens is het opvallend dat Toyota van de bZ4X van de versies zonder vierwielaandrijving voorwielaandrijvers heeft gemaakt. Bij merken als Volkswagen, Skoda, Hyundai en Kia zijn de elektrische 'tweewielaandrijvers' namelijk achterwielaangedreven.

Toyota bZ4X

Interieur

Wie dacht dat het knotsgekke stuurwiel dat Tesla in de dit jaar gefacelifte Model S en Model X introduceerde niet bij andere merken zou opduiken, heeft het mis. Net als de conceptuele voorbode van de Toyota bZ4X heeft de elektrische SUV een eigenwijs gevormd en bijna rechthoekig 'stuurwiel' dat niet zou misstaan in de cockpit van een vliegtuig. One Motion Grip Control, doopt Toyota zijn bijzondere stuurwiel. Dankzij de door steer-by-wire mogelijke, volledig variabele reacties op input vanuit het stuurwiel is overpakken van het stuur in bochten volgens Toyota niet meer nodig.

Net als het exterieur van de SUV volgt ook het dashboard dat van de bZ4X Concept op de voet. De Toyota bZ4X heeft een laag in de auto geplaatst dashboard waarbij vrijwel alle knoppen en bedieningselementen zich op het stuurwiel en de middentunnel bevinden. Achter het stuurwiel zit een 7-inch digitaal instrumentarium en ook in de middenconsole nemen we een scherm waar.

Primeur voor Toyota: de bZ4X wordt de eerste auto van het merk die beschikbaar komt met steer-by-wire-techniek. Hierbij is er in theorie geen fysieke stuurstang meer die het stuurwiel aan de rest van de stuurinrichting knoopt.

Toyota bZ4X

Relevantie

De bZ4X is in Europa de langverwachte eerste échte batterij-elektrische personenauto van Toyota en dus is het voor het merk een zeer belangrijk model. De bZ4X heeft het rijk niet lang voor zich alleen binnen Toyota. Tot en met 2025 lanceert Toyota zeven elektrische bZ-modellen. In Europa moet omstreeks 2025 zo'n tien procent van alle verkochte Toyota's volledig emissievrij (elektrisch of waterstof) zijn. Hoewel de bZ4X in Europa de eerste 'conventionele' elektrische personenauto van Toyota is, is de SUV dat buiten de Europese grenzen niet. In China levert samenwerkingsverband Toyota-GAC al een elektrische C-HR en van zowel de eerste als tweede generatie RAV4 produceerde Toyota in de Verenigde Staten een serie elektrische exemplaren.

Op 2 december stelt Toyota de Europese versie van de bZ4X voor, dan verwachten we ook concretere cijfers te kunnen melden.

Video

PRIVATE LEASE Toyota bZ4X

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (289) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.