Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Supershowroom: Volkswagen Polo

Van Audi-kloon naar gekloond door Audi

65
Supershowroom: Volkswagen Polo
Supershowroom: Volkswagen PoloSupershowroom: Volkswagen PoloSupershowroom: Volkswagen PoloSupershowroom: Volkswagen PoloSupershowroom: Volkswagen PoloSupershowroom: Volkswagen PoloSupershowroom: Volkswagen PoloSupershowroom: Volkswagen PoloSupershowroom: Volkswagen PoloSupershowroom: Volkswagen PoloSupershowroom: Volkswagen PoloSupershowroom: Volkswagen PoloSupershowroom: Volkswagen PoloSupershowroom: Volkswagen PoloSupershowroom: Volkswagen Polo
  • Lars Krijgsman
  • Nieuws
10 juli 2016 om 11:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Wie een straatbeeld zonder Volkswagens Polo wil zien, ziet zich gedwongen een fotoboek van voor 1975 erbij te pakken. Sinds dat jaar leerden we vijf generaties kennen.

Polo Mark I (1975-1981)

In 1975 konden we voor het eerst kennismaken met de Polo, een naam die destijds op een gerebadgete versie van de Audi 50 werd geplakt. Optisch waren de twee nauwelijks van elkaar te onderscheiden, maar de Volkswagen ging - vanwege zijn lagere prijs - stukken vaker over de toonbank. In 1978 - drie jaar voor het afzwaaien van de oer-Polo - werd de 50 na 180.812 verkochte exemplaren van de markt gehaald. De Polo zou het in totaal tot 500.000 stuks schoppen. Een facelift in 1979 voorzag de eerste Polo van tijdsconform kunststof bumperwerk. Naast de reguliere hatchback had Volkswagen een tweedeurssedan in de aanbieding, de Derby.

Polo Mark II (1981-1994)

In tegenstelling tot zijn voorganger was de Mark II wél een volledig eigen product van Volkswagen. Net als voorheen was weer een tweedeurssedan met de naam Derby leverbaar, al werd diens naam vanaf 1994 her en der omgedoopt tot Classic. Opvallend aan de reguliere hatchback was zijn afgehakte 'Steilheck'-kont. Naast die hatchback stond een Coupé op de prijslijst, in feite hetzelfde model als de hatchback maar nu voorzien van een vlakker liggende achterruit. In '85 verscheen de eerste Polo met sportieve aspiraties: de Coupé GT. Onder de kap lag een 75 pk sterke 1,3-liter benzinemotor. Later zou zelfs een tot 500 stuks gelimiteerde G40 (met G-Lader) om de hoek komen kijken.

Volkswagen had een lange levensloop voor de Polo voor ogen en om het model nog enigszins fris te houden, werd de snijtafel in 1990 vrijgemaakt. De Polo kreeg grotere koplampen, moderner bumperwerk. Na twee jaar viel het doek voor de sedan, de hatchback en Coupé mochten in afgeronde vorm nog door tot 1994.

Polo Mark III (1994-2002)

Geheel volgens de geldende designnormen goot Volkswagen in 1994 een relatief ronde ontwerpstijl uit over de Polo.Behalve een drie- als vijfdeurshatchback stonden er een sedan en een stationwagen op de bestselijst. Die laatste twee versies waren in feite weer herstickerde Seats Cordoba (Vario). De Mark III (of 6N) was niet alleen de eerste Polo die als Variant leverbaar was, ook een vijfdeursversie van de hatchback was een noviteit. De Polo werd eveneens verblijd met de komst van een turbodieselmotor. In 1995 liet Volkswagen zich van een opvallend vrolijke kant zien door de Harlequin te lanceren, een Polo waarvan elk stuk plaatwerk in een andere kleur was gespoten.

Ook deze Polo ging uiteraard onder het mes. In 2000 werd een gemoderniseerde serie getoond met nieuwe, heldere lichtunits, een interieur dat enigszins leek op dat van zijn kleinere maar modernere broertje Lupo én nieuw bumperwerk.

Hoewel in Duitsland in 2002 de laatste Mark III van de band liep, werd de derde Polo nog tot ver in 2009 in Argentinië geproduceerd.

Polo Mark IV (2001-2009)

De in 2002 gelanceerde Polo 9N kenmerkte zich vooral met zijn opvallend olijke front, een voorzijde met aan weerszijde dubbele kijkers waarmee hij zelfs ietwat op kleinere broer Lupo leek. Waar de pre-facelift Polo overeenkomsten vertoonde met een kleiner model, keek Volkswagen voor de in 2006 gepresenteerde facelift - de 9N3 - vooral naar de GolfV en met name naar de daar van afgeleide Eos. Ook aan de bilpartij werd gesleuteld, maar hier bleven de wijzingen beperkt tot mild gewijzigde achterlichtunits en een iets anders vormgegeven achterklep. Opvallende nieuwkomer was de BlueMotion-versie, een uitvoering met dichtgetimmerd front en een spaardiesel onder de kap. Aan de andere kant van het spectrum stond de GTI Cup Edition. Het was eveneens deze generatie Polo die in opgehoogde en stoerder aangeklede vorm als CrossPolo werd verkocht.

In Zuid-Amerika, Australië, Zuid-Afrika en sommige Europese landen werd ook een sedanversie van deze generatie Polo verkocht. Nog een curieus Polo-weetje is het feit dat men in Zuid-Afrika nog altijd een vierde generatie Polo kopen kan. Het model heet Polo Vivo en wordt er naast de huidige Polo V verkocht. De Vivo dient als vervanging voor de Citi Golf, een tot 2009 geproduceerde en gemoderniseerde versie van... de Golf 1!

Polo Mark V (2009 - )

De Polo die je momenteel uiteraard het vaakst op de weg tegenkomt. De in 2009 gelanceerde Polo werd onlangs nog aan een zeer minimale facelift onderworpen in een poging het model weer actueel te maken. Vergeleken met zijn voorgangers is deze generatie wellicht de meest volwassen Polo die Volkswagen heeft geleverd. Het exterieur doet sterk denken aan dat van de Golf VI en ook vanbinnen zijn de overeenkomsten met zijn grote broer alom aanwezig. Met name de 1.2 TDI Bluemotion die aan het begin van dit decennium verscheen was om belastingtechnische redenen niet aan te slepen. Ook van deze Polo staat in landen als Indonesië, Mongolië, Rusland, China en Mexico een sedan op de menukaart, een auto die veelal Vento wordt genoemd. Het is deze generatie Polo waarvan het platform niet alleen als basis diende voor de Skoda Fabia en Seat Ibiza, maar ook voor de A1 van 'premiumconcerngenoot' Audi.

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Polo
Volkswagen Volkswagen Polo

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life (5D/5H)
€ 380
Bekijk nu ⟩
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life (5D/5H)
€ 393
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline (5D/5H)
€ 414
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life Business (5D/5H)
€ 417
 
Volkswagen Polo in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Polo 1.2 met 66000KM Style Uitvoering! Highline

    Volkswagen Polo 1.2 met 66000KM Style Uitvoering! Highline

    • 2011
    • 66.355 km

    € 7.499

    Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline C ruisecontrole LM WIelen 5Deurs

    Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline C ruisecontrole LM WIelen 5Deurs

    • 2011
    • 269.598 km

    € 4.199

    Volkswagen Polo 1.0 Executive-Plus stuurbediening | Apple Carplay | Cruise | ECC | mooie complete auto Bovag Garantie

    Volkswagen Polo 1.0 Executive-Plus stuurbediening | Apple Carplay | Cruise | ECC | mooie complete auto Bovag Garantie

    • 2015
    • 131.140 km

    € 11.950

Meer Volkswagen Polo occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Polo | Virtus facelift 2022 @ p. 6

    258
    • 10 maart 2022

Lezersreacties (65) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Polo specificaties
  • Volkswagen Polo occasions
  • Volkswagen Polo video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Polo tests
  • Volkswagen Polo gebruikersreviews
  • Volkswagen Polo index
PREMIUM
Test: Volkswagen Polo GTI

Test: Volkswagen Polo GTI

Het gebeurt vaak dat grote aannemersprojecten worden stilgelegd als er in de nabijheid een...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk Optive (2006)

    Volkswagen Polo 1.4 16V 75pk Optive (2006)

    • 10 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI (2018)

    Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI (2018)

    6
    • 22 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.6 TDI 90pk BMT Highline (2012)

    Volkswagen Polo 1.6 TDI 90pk BMT Highline...

    • 4 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.4 Trendline (2000)

    Volkswagen Polo 1.4 Trendline (2000)

    • 30 november 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Highline (2010)

    Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Highline...

    • 30 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.9 D (1999)

    Volkswagen Polo 1.9 D (1999)

    • 5 september 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline (2018)

    Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline...

    • 18 augustus 2021
meer reviews
Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

119

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Volkswagen Polo Coupé (1993) - Liefhebber Gezocht

    Volkswagen Polo Coupé (1993) - Liefhebber...

    31
    • 29 juli 2022
  • Nieuws
    Totaal anders, zelfde idee: Chrysler Sebring Coupé en de Volkswagen Polo Variant

    Totaal anders, zelfde idee: Chrysler Sebring...

    51
    • 11 juli 2022
  • Achtergrond
    De G40 was de eerste snelle Volkswagen Polo

    De G40 was de eerste snelle Volkswagen...

    132
    • 19 juni 2022
  • PREMIUM
    Test: Volkswagen Polo GTI

    Test: Volkswagen Polo GTI

    • 14 juni 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen schrapt basisversie Polo van prijslijst

    Volkswagen schrapt basisversie Polo van...

    73
    • 8 maart 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Volkswagen Up - Back to Basics

    Volkswagen Up - Back to Basics

    149
    • 6 augustus 2022
  • Nieuws
    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    Autoverkopen Duitsland: Tesla wint terrein

    268
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse fabriek

    Volkswagen ID4 met 58 kWh uit Amerikaanse...

    22
    • 5 augustus 2022
  • Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

    Volkswagen e-Up - 2013 - 45.170 KM - Accudegradatie

    232
    • 4 augustus 2022
  • Nieuws
    Komst nieuwe Volkswagen Golf nog onzeker

    Komst nieuwe Volkswagen Golf nog onzeker

    229
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van Nederland

    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van...

    115
    • 2 augustus 2022
  • Autotest
    Volkswagen Up - koopwijzer

    Volkswagen Up - koopwijzer

    75
    • 30 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden