Supershowroom: Volkswagen Golf
Zeven generaties allemansvriend
Golf 1 (1974)
De Golf 1 kwam in 1974 als vervanger van de Volkswagen type 1, of Kever zoals de meeste hem kennen, de fabriek in Wolfsburg uitrijden. Aangezien de Golf zoals gezegd totaal anders was dan z'n iconische voorganger, was er in het begin wat twijfel in hoeverre de Golf de verkoopcijfers en het succes van die auto zou kunnen benaderen. Deze twijfels werden weggenoemen toen Volkswagen al na twee jaar de miljoenste Golf de fabriek uit zag rollen. In datzelfde jaar, 1976, zag bovendien oer-hot-hatch Golf GTI het levenslicht. In 1980 werd het drie- en vijfdeurs aanbod van de Golf met een cabriolet versterkt. Ook was er een sedan in zowel twee- als vierdeurstrim, die echter als 'Jetta' door het leven ging. De Golf 1 is ook de auto waarmee Volkswagens stevige band met de dieselmotor begon. Dat begon in 1976, toen een 1.5d z'n bescheiden plaats onder de motorkap innam. Onder de noemer 'GTD' durfde Volkswagen het in 1982 zelfs aan om de dieselmotor sportieve pretenties mee te geven.
De Golf 1 was niet alleen in Europa razend populair. Onder de naam Rabbit werd hij in de Verenigde Staten en Canada verkocht en in Mexico kenden ze de Golf 1 als de Caribe. De Golf 1 was in zelfs Zuid-Afrika zo populair dat ze hem van 1984 tot en met 2009 onder de naam Citi Golf nog in productie hadden.
Golf 2 (1983)
Wat uiterlijk betreft borduurde de Golf 2 overduidelijk voort op het eerste model. Met een ruimer interieur en een langere wielbasis voelde de nieuweling echter een stuk volwassener aan dan zijn voorganger. In plaats van een geheel nieuwe cabriolet te ontwikkelen, besloot Volkswagen de open Golf 1 gedurende de complete productieperiode van de Golf 2 aan te blijven bieden. De drie- en vijfdeursvariant én de Jetta waren wel helemaal nieuw. In 1984 was het tijd voor een Golf 2 GTI. De zestienklepsversie daarvan kon pronken met een topsnelheid van ruim 200 km/h. De meest bijzondere Golf 2 verscheen echter in 1990, toen de door de firma Magna Steyr stevig opgehoogde Golf Country verscheen. Met zijn bullbar en reservewiel op de achterklep zag deze Golf eruit alsof hij de hele wereld aankon.
Golf 3 (1991)
De Golf 3 groeide wat ten opzichten van zijn voorganger en stond met zijn afgeronde vormen midden in de jaren '90. Van deze auto was er wél weer een cabriolet, terwijl de Jetta - in Europa althans - werd omgedoopt tot Vento. Bovendien kwam er voor het eerst een stationwagen op basis van de Golf, die van de Duitsers de naam Variant kreeg. Belangrijk motorennieuws was er op dieselgebied, want dit is de eerste Golf die de befaamde en voor z'n tijd erg krachtige TDI onder de kap kreeg. Liefhebbers van snelle versies waren bij deze Golf, ondanks de wat tamme GTI-achtklepper, aan het juiste adres. Boven de GTI kwam er namelijk een versie met een heuse zescilinder. De VR6 was daar door z'n bijzondere bouw compact genoeg voor. Aan de andere kant van het spectrum was er de Golf Ecomatic, die de wereld schokte met een start-stopsysteem.
Golf 4 (1997)
De vierde Golf kreeg een erg glad koetswerk met - heel hip - heldere koplampen. Net als de Golf 2 kreeg de '4' geen bijpassende cabriolet, maar bleef in plaats daarvan de voorgaande editie leverbaar. Dat leidde tot een wel heel bijzondere facelift, want Volkswagen besloot de neus van de Golf 4 wél over te hevelen naar de open variant. De tuningwereld is het merk er nog altijd dankbaar voor. In de Golf 4 verscheen voor het eerst een vijfcilinder, terwijl ook de zespitter terugkeerde. De sedanversie heette vanaf nu Bora. Bijzonder was dat er van die auto ook een stationwagenversie verscheen, die naast de reguliere Golf Variant in de showroom stond. Het verschil tussen de auto's was minimaal en betrof feitelijk alleen de neus.
Golf 5 (2003)
Net als z'n voorganger stond de Golf die in 2003 werd geïntroduceerd op hetzelfde onderstel als z'n concerngenoten van Seat, Skoda en Audi. Bovendien verscheen er binnen het merk Volkswagen een tweede auto op deze basis, ruimtereus Touran. Die ging - rijkelijk laat - de strijd aan met de Zafira's en Scénics van deze wereld. Geheel naar de trend van die tijd kreeg ook de Golf een wat hoger koetswerk mee. Wie 'm nog niet hoog genoeg vond maar een Touran ook niet zag zitten, werd op z'n wenken bediend met de Golf Plus. Liefhebbers van snelheid werden na de suffe Golf 4 GTI blijgemaakt met een uiterst vermakelijke nieuwe GTI mét de uiterlijke kenmerken van het oermodel. In plaats van de reguliere cabriolet zocht Volkswagen het hogerop met de Eos, een model dat het met z'n harde klapdak moest opnemen tegen de enorme CC-brigade van andere merken. Op motorisch vlak was er opnieuw groot nieuws, want de 'downsize'-trend begon bij Volkswagen met deze auto. Onder de noemer 'GT' verscheen er een Golf 5 met een 1.4-tje dat dankzij een turbo én een compressor maar liefst 170 pk op de been bracht. Dit blok zette de trend en tot op de dag van vandaag is 'TSI' het toverwoord bij Volkswagen.
Golf 6 (2008)
De zesde generatie van de Golf speelt een beetje vals, want feitelijk is het een stevig aangepakte 'vijf'. Wat afmetingen betreft bleef hij dus vrijwel gelijk aan zijn voorganger, maar er kwam wel een heel arsenaal aan nieuwe technieken en mogelijkheden. Een adaptief onderstel, adaptieve cruise control en led-verlichting rondom behoorden aan het eind van z'n levenscyclus allemaal tot de mogelijkheden. Ook kwamen er compleet nieuwe blue efficiëntie dieselblokken beschikbaar met common rail dieser injectie die nog zuiniger waren dan de vorige generaties. Ook is deze generatie Golf ontworpen om aërodynamische, stiller en efficiënter dan zijn voorgangers. Dit alles onder het mom van duurzaamheid. Hij leende wat lijnen van de Scirocco en zag er ook weer een stuk minder agressief uit dan de Golf 5.
Golf 7 (2012)
Net als zijn voorganger werd de zevende generatie Golf gedrapeerd met prijzen. Hij won niet alleen voor de tweede keer de European car of the Year Award, waarmee hij in lijn komt met de Renault Clio, maar ook nog eens de World car of the Year Award. De nieuwste Golf is gebouwd op het MQB-platvorm wat hem ongeveer honderd kilo lichter maakt dan zijn voorganger. Er kwam een plug-in hybride genaamd de Golf GTE, een serieuze snelle diesel genaamd de GTD en zelfs een volledig elektrische e-Golf. Qua interieur en afwerking heeft Volkswagen flinken stappen gezet om de Golf "Premium" te laten aanvoelen zodat de Golf zich in vreemde, verre markten ook zijn mannetje kan staan. Eind 2015 moest Volkswagen wereldwijd diep door het stof toen er sjoemelsoftware in hun dieselmotoren aangetroffen werd. Naast de diesels zijn er deze generatie ook nog de gebruikelijke en op benzine afhankelijke Golf R en GTI leverbaar. En als uitbreiding op het sportieve gamma introduceerde Volkswagen in 2016 de Golf GTI Clubsport die tussen de GTI en de R in komt te zitten.