Renault: in 2031 zeven EV's, waaronder een van minder dan €20.000

EV's in 2027-2028 net zo duur als brandstofauto

Renault Twingo
Renault 4Renault 4Ever TrophyRenault 4 patentplatenRenault 4 patentplatenRenault 4 patentplatenRenault 5 (illustratie: Larson)Renault 5Renault 5

Ook Renault is voornemens het aantal elektrische modellen dat het aanbiedt de komende jaren fors te vergroten. In 2031 wil het merk in Europa maar liefst zeven elektrische auto's in het aanbod hebben. Het komt onder meer met de elektrische Renault 5 en Renault 4, een compleet nieuwe Twingo én met een tweetal nog onbekende elektrische nieuwkomers.

Al in 2022 sprak Renault over de oprichting van Ampere, een inmiddels opgezette bedrijfstak die zich gaat toeleggen op de ontwikkeling en productie van elektrische auto's en alles wat daarbij komt kijken. Het huidige EV-aanbod van Renault bestaat wat personenauto's betreft momenteel uit de Twingo E-Tech, Zoe E-Tech en Megane E-Tech. In 2031 heeft Renault in Europa geen drie, maar zeven EV's in het aanbod.

De elektrische Renault Twingo lijkt geen lang leven beschoren en de Zoe vindt volgend jaar opvolging in een elektrische herinterpretatie van de Renault 5. De Megane E-Tech is nog erg jong en is in 2031 dus zeker ook nog van de partij. Ook weten we dat Renault binnenkort de al onthulde elektrische Scenic E-Tech aan zijn leveringsgamma toevoegt. En de resterende vier van de zeven EV's die Renault in 2031 in de showrooms heeft staan dan? Ook daar weten we nu meer over.

Renault Twingo

V.l.n.r.:  Scenic E-Tech, Renault 4, Twingo, Renault 5 en de Megane E-Tech.

Renault bevestigde namelijk eerder al dat het een elektrische auto op de markt gaat brengen die op vergelijkbare wijze als de nieuwe Renault 5 met diverse designelementen teruggrijpt op een model van weleer. Renault komt namelijk met een nieuwe, maar ditmaal volledig elektrische Renault 4. Met diverse concept-cars gaf Renault al wat 'R4-hints' en AutoWeek kon je al in 2021 de eerste patenttekeningen voorschotelen van wat mogelijk die nieuwe Renault 4 wordt. De Renault 4 komt in 2024 op de markt. De Renault 5 moet overigens zo'n €25.000 gaan kosten.

Twingo

Renault refereert ook aan een nieuw elektrisch model dat het vooralsnog aanduidt met de naam 'Legend'. Wat we daarvan moeten verwachten, is nog niet helemaal helder. Tijd om de speculatiemolen een zwieper te geven. De elektrische Twingo zwaait binnenkort af en maakt volgens Renault geen deel uit van de voor 2031 voorgestelde EV-line-up. Een betaalbare compacte elektrische auto die nog een stap onder de nieuwe 4 en 5 komt te staan, is dan ook zeer welkom. Gezien Renaults voorkeur om bekende modelnamen in leven te houden – kijk maar eens naar de nieuwe Scenic en Espace – verwachten wij dat modelnaam Twingo gewoon blijft bestaan en in de toekomst terugkeert op een splinternieuwe compacte en relatief betaalbare EV. Die auto moet minder dan €20.000 gaan kosten.

Renault geeft verder aan nog 'twee extra voertuigen' aan zijn EV-familie toe te voegen, waarmee het aantal op zeven stuks komt. We weten in elk geval dat Renault ook een bestelversie van de Renault 4 in het vat heeft zitten. Renault mikt erop dat elektrische auto's omstreeks 2027-2028 hetzelfde kosten als vergelijkbare auto's met verbrandingsmotoren. Rond die tijd staat de tweede generatie Megane E-Tech bij de dealers, zo zegt het merk. Ampere zal zijn auto's op een tweetal platforms plaatsen: AmpR Small en AmpR Medium. Die eerste kende je voorheen als de CMF-B EV-basis, de tweede als CMF-EV.

Later vandaag komen we ongetwijfeld nog meer te weten over de toekomstige EV's van Renault. Naar verluidt trekt het vanmiddag zelfs het doek van 'een nieuwe betaalbare EV'. Zou dat dan toch de nieuwe Twingo zijn?

//UPDATE: Zoals we al dachten, heeft Renault inderdaad een nieuwe Twingo in het vat zitten. Daarover lees je hier meer!

PRIVATE LEASE Renault

Lezersreacties (80)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.