Renault 11 (1987) - In het Wild
Als je maar lang genoeg gewoon blijft...
Wanneer zag jij voor het laatst een Renault 11? De kans is groot dat je dan heel diep in je geheugen moet graven. Wij zien ze in elk geval niet vaak meer en vinden het maar wat leuk dat dit exemplaar op de foto is gezet.
Tot een jaar of tien geleden zou je een Renault 11 (en sedanbroer Renault 9) mogelijk zonder omkijken voorbijlopen, maar inmiddels hoort-ie toch echt al wel weer een tijdje op het verlanglijstje van autospotters. In elk geval wel op het lijstje van AutoWeek-forumlid RDW, die onlangs dit witte exemplaar op de foto zette en deelde op ons vernieuwde forum. Daar moet even bij stilgestaan worden, het is immers alweer zesenhalf jaar geleden dat er voor het laatst een Renault 11 in deze rubriek verscheen. Dat was een wat oudere 'phase 1'.
Het grootste verschil met de oer-11 is de neus; bij de facelift in 1985 kreeg de 11 veel modernere koplampen en een subtielere grille. Aan de achterkant zorgde vooral de verhuizing van de kentekenplaat van de achterklep naar de bumper voor een andere aanblik. Over die bumpers gesproken: die kregen voortaan standaard een wat sportievere uitstraling, al had je doorgaans pas echt met een sportieve 11 te maken als er mistlampen in de voorbumper zaten.
Dit exemplaar heeft die niet en toch hebben we hier met een lekker opvallend uitgevoerde Renault 11 te maken. Dit is namelijk een Renault 11 Spring, die van top tot teen in het wit is gestoken en met zijn groene accentjes helemaal een kind van zijn tijd was. Helaas was al dat wit vaak ook vragen om moeilijkheden als je een auto een beetje netjes oud wilde laten worden, maar wat ons betreft is het bij dit exemplaar nog best goed gegaan.
Overigens is de 11 niet helemaal meer zo uitgevoerd als-ie ooit de showroom heeft verlaten: hij staat op wielen die onder een Renault 5 GT Turbo vandaan komen. Het staat 'm in elk geval wel en de wielen komen ook uit dezelfde periode, dus dat maakt de keuze op zich wel begrijpelijk. Deze Mégane-voorvader is ruim drie jaar geleden bij zijn huidige eigenaar gekomen en dat moet haast wel een liefhebber zijn. Hou 'm op de weg!
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | 11 GTL |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 11.186 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.397 cc |
Maximaal vermogen | 50 kW / 68 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 102 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.047 mm / 1.666 mm / 1.410 mm |
Wielbasis | 2.483 mm |
Massa leeg | 846 kg |
Laadvermogen | 439 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 850 kg / 423 kg |
Banden | 155/70SR13Prijzen |
Topsnelheid | 162 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,1 s |
Lees ook

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Wim Brock kampeert het liefst met zijn A-Ford en Eccles-caravan
