Elektrische Peugeot e-3008 met 700 kilometer bereik komt dit jaar

Ook elektrische e-5008 op komst

Peugeot

Peugeot wil in Europa de grootste fabrikant van elektrische auto's worden. Dat lukt het merk niet zomaar en nu laat het merk meer weten over hoe het dat voor elkaar wil krijgen. We weten welke nieuwe modellen er binnen twee jaar aankomen en hebben zelfs de eerste gegevens over de nieuwe Peugeot 3008!

Aanvankelijk zou Peugeot vanaf 2030 in Europa alleen nog nieuwe elektrische personenauto's verkopen, maar dat scherpt het nu behoorlijk aan. Al vanaf 2025 is iedere Peugeot ook volledig elektrisch verkrijgbaar. Binnen nu en twee jaar brengt het merk vijf nieuwe EV's op de Europese markt. Dat was al bekend, maar nu weten we welke.

Peugeot laat alvast een afbeelding zien waarmee het naar de verre toekomst vooruitblikt waarin elke model elektrisch is en overgoten met de nieuwe designtaal van de Peugeot Inception Concept. Die designtaal sijpelt vanaf 2025 door naar de nieuwe modellen, maar ook vóór 2025 is Peugeot heel wat van plan.

Drie van de vier elektrische nieuwkomers van Peugeot kende je waarschijnlijk al. Peugeot noemt de reeds aangekondigde elektrische Peugeot e-308 Hatchback en e-308 SW twee losse modellen en logischerwijs schaart het de reeds aangekondigde elektrische variant van de nog kakelverse 408 onder de nieuwkomers. De elektrische Peugeot e-308 en e-308 SW krijgen een 54-kWh accu (netto: 51 kWh) en een elektromotor van 156 pk. Ze hebben een actieradius van meer dan 400 kilometer. Voor de genoemde maar nog te onthullen e-408 zetten we in op dezelfde aandrijflijn. De Peugeot e-2008 krijgt - zoals eerder de e-208 - eveneens die elektrische aandrijflijn en komt straks  waarschijnlijk ook zo'n 400 kilometer ver.

Spyshots Peugeot 3008

De nieuwe Peugeot 3008 is al eens betrapt. Hij krijgt een sterker aflopende daklijn.

Peugeot e-3008 en e-5008

De resterende twee nieuwe elektrische Peugeots zijn de nieuwe 3008 en 5008. Dat worden heel belangrijke modellen. Niet alleen voor Peugeot, maar ook voor Stellantis. Het worden namelijk de eerste auto's van Stellantis die op een variant van de modulaire en enkel voor EV's bestemde STLA-platformfamilie komen te staan. In het geval van de Peugeot e-3008 en e-5008 gaat het om de STLA Medium-variant.

Je leest het goed: de nieuwe Peugeot 3008 en 5008 heten dus e-3008 en e-5008 en zijn dus volledig als elektrische auto ontwikkelde modellen. Verbrandingsmotoren krijgen ze niet. De Peugeot e-3008 komt zelfs al snel. In de tweede helft van dit jaar wordt de e-3008 onthuld. Hij komt op de markt met drie verschillende aandrijflijnen en daar zit ook een vierwielaangedreven versie met twee elektromotoren bij. De actieradius lijkt zeer veelbelovend. Peugeot geeft voor de e-3008 namelijk een actieradius op van maximaal 700 kilometer! De e-5008 volgt kort na de e-3008.

Peugeot

De elektrische e-408 is voor het eerst te zien, hier rechts in beeld.

Nieuwe hybride

En de bestaande modellen met verbrandingsmotoren dan? Ook die vergeet Peugeot niet. Voor de Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008 en 408 introduceert Peugeot nieuwe mild-hybride aandrijflijnen. Er komen 100 pk en 130 pk sterke PureTech-krachtbronnen die ondersteuning krijgen van een 48v mild-hybride systeem in combinatie met een 29 pk elektromotor. Die laatste is in een nieuwe zestraps automaat met dubbele koppeling verwerkt.

Volgens Peugeot leveren de nieuwe mild-hybride aandrijflijnen een verbruikswinst op van maximaal 15 procent. Op lage snelheid kun je er niet meer dan 1 kilometer elektrisch mee rijden, aldus Peugeot. Straks is elke Peugeot geëlektrificeerd, en vanaf 2025 volledig elektrisch leverbaar in Europa. Dat laatste betekent mogelijk dat de huidige 508 per 2025 uit het gamma verdwijnt, tenzij de Fransen de grote middenklasser nog van een elektrische aandrijflijn willen voorzien.

PRIVATE LEASE Peugeot 5008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (170) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum