Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Overzicht autobelasting 2009

65
Overzicht autobelasting 2009
  • Roy Kleijwegt
  • Nieuws
16 september 2008 om 15:15
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De koningin heeft haar troonrede weer gehouden en Bos zijn koffertje weer ingeleverd. Uit al zijn plannen blijkt dat er voor de automobilist weer een hoop in het vat zit. De korte samenvatting: slurpers worden stukken duurder, zuinige auto's stukken goedkoper. Hieronder de details.
Nieuwe bijtelling Zoals bekend hebben zakelijke rijders een bijtelling van 25 procent van de cataloguswaarde van hun auto als ze deze ook privé gebruiken. Er is een uitzondering voor auto die minder dan 110 gram (benzine) of 95 gram (diesel) CO2 per kilometer gebruiken: dan betaal je slechts 14 procent. Dé reden waarom de Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid dit jaar ineens zo'n succes zijn. Nu komt daar een nieuw bijtellingspercentage bij van 20 procent. Dit geldt voor auto's die van 111 tot en met 140 (benzine) of van 96 tot en met 116 gram (diesel) CO2 per kilometer uitstoten. Vergis u niet, in tegenstelling tot de 14 procent-groep die het met zeven modellen moest doen, zijn er heel wat auto's die onder deze voorwaarden vallen. Dit scheelt bij een auto van 27.000 euro al snel 50 euro per maand! Onder meer de Alfa Mito, de Mini en de BMW 118i zijn leverbaar met zo weinig uitstoot! Kijk hier en hier om te kijken welke auto's onder de 140/116-grens zitten. Verlaging BPM, verhoging MRB, bevriezing energielabels Zoals vorig jaar al beloofd, wordt de BPM dit jaar opnieuw met 5 procent verlaagd ten opzichte van het 2007-tarief. Dit als voorbereiding op de kilometerheffing. Daarvoor in de plaats wordt de MRB iets verhoogd. De basis-BPM komt daarmee op 40 procent van de nettocatalogusprijs, dit was 42,3 procent. De fijnstoftaks blijft gehandhaafd, hetzelfde geldt voor de bonus-malus regeling. Ook opvallend: de overheid bevriest opnieuw de energielabels. Oorspronkelijk werden die ieder jaar opnieuw berekend naar aanleiding van de gemiddelde uitstoot. Maar vorig jaar besloot men dat niet te doen omdat auto's zo snel zuiniger werden, dat een Smart een D-label zou krijgen. Dit jaar wordt die bevriezing dus verlengd. Ondanks de opmars van groene labels houden dus alle modellen die dit jaar een A-label hebben, deze in 2009. Inclusief bijbehorende BPM-korting dus. Zuinige auto's BPM-vrij Kijk, dit gaat hard. Voor de allerzuinigste auto's hoeft helemaal geen BPM meer te worden betaald. Hiervoor geldt dezelfde grens als voor het bijtellingstarief van 14 procent: 95 gram CO2/km voor diesels en 110 gram voor benzineauto's. Weinig modellen dus, slechts zeven auto's voldoen aan deze eis. Kijk hier en hier voor welke auto's dit geldt! Zware verhoging slurptaks U vond grootverbruikers al duur? Maakt dan uw borst maar nat, want de slurptaks wordt flink aangescherpt. Lag de grens op 232 (benzine) en 192 gram (diesel) CO2 per kilometer, volgend jaar komt deze te liggen op respectievelijk 212 gram en 176 gram. Dat komt neer op ongeveer 1 op 11,2 en 1 op 15,0. En om het nog erger te maken betaal je vanaf volgend jaar niet langer 110 euro per extra gram maar 125 euro. Om een beeld te geven: voor een Corvette C6 betaalde je dit jaar 9.240 euro aan slurptaks, dat wordt in 2009 13.000 euro. Pfff…. Verlaging MRB voor zuinige- en aardgasauto's De enige maatregelen die ook interessant zijn als u in de markt bent voor een gebruikte auto. Mensen met een heel zuinige auto (opnieuw de 110/95 gram-grens) betalen op dit moment al de helft van het normale MRB-tarief, dit wordt nog eens verder verlaagd naar een kwart! Op dit moment betalen mensen die een auto op aardgas hebben het hoge MRB-tarief dat ook geldt voor mensen met een lpg-auto. Het tarief voor aardgas-auto's wordt volgend jaar evenwel verlaagd naar het tarief van benzineauto's. Toekomst Eerder kon u in AutoWeek lezen hoe het kabinet denkt de kilometerheffing in te voeren: langzaam wordt de BPM afgebouwd, maar ondertussen wordt deze omgezet naar een heffing die voornamelijk op CO2-uistoot is gebaseerd (NOx en fijnstof zullen ook een rol spelen). In 2010 wordt hier al een grote stap mee genomen. De energielabels worden afgeschaft, het basispercentage van de BPM gaat in een klap naar 27,4 procent, in 2013 staat de teller op nul. In plaats daarvan gaat elke gram CO2 tellen. Hiervoor zijn drie schijven. Hoe meer CO2 een auto uitstoot, hoe meer je per gram extra betaalt. Dit doet het kabinet om te voorkomen dat sportauto's ondanks een CO2-heffing stukken goedkoper worden doordat de BPM wordt afgeschaft. Toch gaan extreem dure auto's als de Bugatti Veyron er tegen die tijd met tonnen op vooruit! Voor de Corvette wordt het een ander verhaal... Voor meer details over alle plannen: zie AutoWeek 38 die morgen verschijnt.

Lezersreacties (65) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Ford Fiesta vs. Toyota Yaris - Dubbeltest

Ford Fiesta vs. Toyota Yaris - Dubbeltest

Sportuitvoeringen van compacte hatchbacks vind je bij bijna elke fabrikant, toch zijn er slechts...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden