Nissan Patrol helemaal nieuw, meteen ook als Armada

Nissan Patrol
Nissan PatrolNissan PatrolNissan PatrolNissan PatrolNissan PatrolNissan ArmadaNissan ArmadaNissan ArmadaNissan ArmadaNissan Armada

In Abu Dhabi heeft Nissan de fonkelnieuwe Nissan Patrol onthuld. De Japanners gaan duidelijk voor wat strakkere lijnen. Die mogen zich ook meteen bewijzen aan de andere kant van de wereld.

Hier bij AutoWeek zijn we bepaald niet van het principe 'uit het oog, uit het hart'. De Nissan Patrol mag hier weliswaar alweer dik een decennium niet meer worden verkocht, we volgen nog graag wat er elders met het model gebeurt. Er is nu een volledig nieuwe generatie gepresenteerd, die we stiekem in de basis al een halfjaartje als Infiniti kennen. Hoewel de nieuwe Patrol op het eerste oog misschien nog wel wat lijkt op de uitgaande Patrol is hij zeker helemaal nieuw. Nissan gaat dus voor herkenbaarheid en geeft de nieuwe Patrol tegelijkertijd wel een strakker gelijnde koets dan zijn voorganger. Vooral aan de achterkant is goed te zien dat de Patrol een nieuw hoofdstuk in gaat. Het toch aardig gedateerde achterste van de al in 2010 verschenen huidige Patrol maakt plaats voor een veel meer eigentijds ingevulde achterzijde. Dat eigentijdse zit hem vooral in de strakke ledverlichting en de welhaast obligate lichtbalk tussen de twee achterlichten.

Nissan Patrol

In het interieur waaide de wind der vernieuwing zo mogelijk nog harder. Daar toonde de Patrol zijn hoge leeftijd voorheen ook het meest. Nu ziet het er modern uit, maar zonder dat het al te flitsend wordt. Een groot paneel met daarin twee 14,3-inch schermen voor infotainment en de instrumenten bepaalt grotendeels het uiterlijk. De middenconsole is opvallend traditioneel met nog vooral lekker veel fysieke knoppen. Tegelijk ziet het er wel modern uit. Opvallend genoeg kiest Nissan voor de bediening op het stuurwiel juist niet voor fysieke knoppen, maar voor aanraakgevoelige exemplaren. Hoewel de Patrol zijn mannetje natuurlijk weer moet kunnen staan als terreinauto, moet hij zich ook weer bewijzen als weelderig aangeklede luxe SUV. Dat blijkt bijvoorbeeld wel uit het panoramadak, maar nog meer uit de chique bekleding en de twee optionele 12,8-inch schermen voor de passagiers achterin.

Nissan Armada

De Nissan Patrol kennen ze in Noord-Amerika als Armada en niet geheel verrassend is ook die meteen gepresenteerd. Grote verschillen zijn er behalve de naam niet. Zowel de Patrol als de Armada komt op de markt met een 3,5-liter biturbo-V6 die 425 pk en 700 Nm over alle vier de wielen verdeelt. Er komt ook een 326 pk sterke atmosferische 3,8-liter V6 bij, die vooralsnog alleen voor de Patrol bestemd lijkt. In beide gevallen is de V6 gekoppeld aan een negentraps automaat. Hoewel het nog altijd fikse motoren zijn, is het wel een behoorlijke ommezwaai voor de Patrol en de Armada, want de vorige was er nog met V8. Elektronisch aangestuurde luchtvering, adaptieve demping en een elektronisch geregeld sperdifferentieel zijn verder van de partij. Overigens is vierwielaandrijving niet standaard; in de basis is het een achterwielaandrijver.

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.