Nieuwe Peugeot 308 SW onthuld
Toch geen 'kleine 508'
Stellantis heeft een stevige vernieuwingswind in de zeilen. In korte tijd onthulde het concern de DS4, de nieuwe Opel Mokka en de Peugeot 308. Vandaag wordt dat indrukwekkende rijtje aangevuld met de Peugeot 308 SW. Begin volgend jaar komt de stationwagon op de markt.
De nieuwe Peugeot 308 SW is net als zijn voorganger een stuk groter dan de hatchback. Met zijn lengte van 4,64 meter strekt de nieuwe 308 SW zich ruim 25 centimeter verder uit dan de 4,37 meter lange 308 Hatchback. Ook is de wielbasis van de nieuwe 308 SW weer een stuk groter dan die van de vijfdeurs. De SW heeft met 2,73 meter weliswaar dezelfde afstand tussen voor- en achteras als zijn voorganger, maar het is nog altijd vijf centimeter meer dan bij de hatchback. Dat betekent dat de overhang achter bij de 308 SW 21 centimeter groter is dan bij de hatchback, en dat levert de Fransman natuurlijk extra laadvolume op.
Hoewel de jongste 308 SW zes centimeter langer is dan de vorige, is hij niet ruimer. Sterker nog, de nieuweling slokt met 608 liter zelfs iets minder op dan zijn voorganger (610 liter). Gooi je de achterbank plat, dan kun je tot 1.634 liter in de nieuwe 308 SW verstouwen.
Spoiler
Behalve langer is de nieuwe 308 SW ten opzichte van zijn voorganger ook breder en lager. Daardoor oogt hij iets dynamischer dan de auto die in Nederland lange tijd de absolute leaselieveling was. Hij doet bovendien niet onder voor zijn hatchbackbroertje als het gaat om extravagant design. Het visuele klapstuk zit helemaal achteraan, met eigenwijze, scherpe hoeken en een met strakke vouwen gelardeerde bilpartij. Daarin nemen we niet alleen boven de achterruit een achterspoiler waar, maar ook aan de onderkant ervan. De eigenwijze 'rand' tussen achterruit en lichtunits zagen we in deze vorm niet eerder en zorgen voor duidelijk onderscheid met de hoger gepositioneerde 508 SW.
Ook als plug-in hybride
Net als de reguliere 308 is de SW leverbaar met 110 pk en 130 pk PureTech-benzinemotoren. De krachtigste van die twee is niet alleen met een handgeschakelde zesbak, maar ook met een achttraps automaat te koop. Ook zet Peugeot een 130 pk 1.5 BlueHDi-dieselmotor op de internationale leveringslijst, die met handbak en met automaat leverbaar is.
Interessanter zijn wellicht de twee plug-in hybride aandrijflijnen. De 308 SW is evenals de hatchback te bestellen als Hybrid 180 en als Hybrid 225. Die eerste heeft een 150 pk benzinemotor en een 110 pk elektromotor, de Hybrid 225 combineert dezelfde elektromotor met een 180 pk sterke 1.6 PureTech-benzinekrachtbron. Beide plug-ins hebben een 12,4 kWh accu in hun bodem, goed voor een elektrische actieradius tot 60 kilometer.
Het accupakket slokt wel wat bagageruimte op. De 308 SW Hybrid heeft een bagageruimte van 548 tot 1.574 liter. Het verschil zit echter onder de vloer, die bij de plug-ins niet in hoogte verstelbaar is. Een 3,7 kW 1-fase boordlader is standaard, een 7,4 kW 1-faselader is optioneel. Een cyaankleurig ledje in de binnenspiegel van de Hybrids laat net als bij andere PHEV's van (voormalig) PSA aan de buitenwereld weten dat de 308 elektrisch zijn kilometers maakt.
Begin volgend jaar komt de kersverse Peugeot 308 SW op de markt. Specifieke informatie voor de Nederlandse markt volgt, net als de prijzen in de aanloop naar de marktintroductie.