KNAC wil regeling voor liefhebberklassiekers
Staatssecretaris van Natuur en Milieu Joop Atsma sprak zich eerder uit voor het invoeren van milieuzones in grote steden. Daarmee zouden oudere auto's geweerd kunnen worden, om zo de luchtkwaliteit te kunnen waarborgen. In een open brief, die in samenwerking met de ANWB werd opgesteld, pleit de KNAC echter tegen de plannen van de staatssecretaris. Volgens de belangenvereniging wordt de klassiekerliefhebber oneerlijk benadeeld als er wordt gekozen voor plaatselijke verordeningen, waarbij steden zelf de spelregels mogen bepalen. Er zou kritischer gekeken moeten worden naar welke auto's er wel en niet toegang moeten houden tot stadskernen.
'Het is naar ons idee beter om te werken met landelijke regels dan met plaatselijke verordeningen. Daarnaast vinden we het eerlijker als er onderscheid gemaakt wordt tussen incidenteel in de vrije tijd gebruikte, perfect onderhouden klassiekers en oudere auto's die mensen hebben gekocht om wegenbelastingvrij dagelijks te rijden', zo licht Peter Staal, directeur van de KNAC het standpunt toe. Volgens Staal zou met landelijke regelgeving beter onderscheid gemaakt kunnen worden tussen oude auto's die voor financieel gewin worden gebruikt, en goed onderhouden liefhebberklassiekers. Dat zou bijvoorbeeld kunnen gebeuren door de leeftijdsgrens voor klassiekers versneld op te trekken van 25 naar 30 jaar.