Kia plakt EV9-design op Carnival én ‘Optima’
Doorpakken
Kia laat er geen gras over groeien als het gaat om de nieuwste interpretatie van de Opposites United-designstijl. Naar voorbeeld van de EV9 en de gefacelifte Picanto zijn er nu nog twee modellen met een nieuw, fris sausje overgoten, zij het in Zuid-Korea.
De modellen in kwestie zijn de Carnival en de K5, die in 2019 werd gepresenteerd als opvolger van de auto die in Korea ook al K5, maar in onder meer Europa 'Optima' heette. Om met die sedan te beginnen: in dit geval houdt Kia zich nog relatief rustig, vooral omdat de oorspronkelijke K5 al behoorlijk buitenissig is gelijnd. Met de toevoeging van een extra led-uitloper aan de onderzijde van alle lichtunits, plus een indeling volgens het ‘Star Map’-uitgangspunt, zijn de verwijzingen naar de nieuwste elektrische modellen uit de EV-reeks evengoed overvloedig aanwezig.

Oud.

Nieuw.

Oud.

Nieuw.
Dat geldt nog sterker voor de Carnival. De MPV, die sinds 2020 een stoere neus en dus wat lichte SUV-trekjes heeft, krijgt een geheel nieuwe voor- en achterzijde. De verticale koplampen kennen we niet alleen van de EV9, maar ook van de gefacelifte Picanto. Aan de achterzijde treffen we een nieuwe lichtbalk aan, nu met verticale elementen. Hij overspant een nieuwe achterklep, waarin de kentekenplaat een verdieping lager is aangebracht dan voorheen. Kia grijpt de gelegenheid bovendien aan om een nieuwe hybride-aandrijflijn te lanceren. Daarmee komt het aantal motoropties voor de Carnival op drie: benzine, diesel én hybride.

Oud.

Nieuw.

Oud.

Nieuw.
De Kia Carnival kenden we ooit in Europa ook, maar in 2008 was het na twee generaties uit met de pret. Niet gek, want fullsize-MPV's hadden het toen al moeilijk in onze regionen. Behalve in Azië staan de laatste twee generaties van de Carnival ook in Noord-Amerika in de showroom, waar hij tot 2020 'Sedona' heette. Sinds de huidige, vijfde generatie er is, heet de ruimtereus wereldwijd Carnival.