Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

In detail: Peugeot e-208

Onopvallend elektrisch

123
Peugeot e-208
Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot 208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208Peugeot e-208
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
25 februari 2019 om 14:44
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Een geheel nieuwe Peugeot 208 is op zichzelf al een bijzondere gebeurtenis, maar Peugeot presenteerde eerder vandaag ook meteen de elektrische e-208. Die compacte Fransman is met name bijzonder omdat-ie zo lekker gewoon is gebleven.

Veel autofabrikanten proberen door allerlei teasers en een gefaseerde lancering tegenwoordig zeker tien ‘mediamomentjes’ te pakken bij de introductie van één nieuw model. Aan Peugeot is dat kennelijk niet besteed, want de Fransen laten hun zeer belangrijke compacte hatchback gewoon de aandacht delen met de minstens zo belangrijk elektrische variant.

Juist het feit dat de e-208 ‘gewoon’ een versie is van de reguliere 208, maakt hem zo bijzonder. Peugeot zet deze versie gewoon tussen de overige varianten op de motorenlijst, besteedt niet eens een apart persbericht aan de EV en lijkt daarmee te onderstrepen dat de elektrische auto definitief als normaal kan worden beschouwd.

Peugeot e-208

De e-208 is door de Renault Zoe niet de eerste elektrische hatchback in het B-segment, maar wel de eerste elektrische auto in dit segment die op het oog nauwelijks te onderscheiden valt van benzine- en dieselversies. Zelfs wie naar een laadklep gaat speuren komt bedrogen uit, want het toedienen van stroom gaat via hetzelfde luik’ waar bij andere varianten het vulpistool in verdwijnt. Een dichte neus schittert door afwezigheid, zodat eigenlijk alleen logo’s en wielen verraden dat hier een 208 met een accupakket staat. Ook zijn er in de grille kleine elementjes in carrosseriekleur aangebracht en is de e-208 voorzien van, jawel, 'dichroïsche" Peugeot-leeuwen op neus en kont: de logo's zouden afhankelijk van de lichtinval van kleur veranderen. De getoonde blauwe e-208 is overigens een GT-versie en daarom uitgerust met grote wielen, wielkastverbreders, led-koplampen en nog wat verfraaiingen.

340 km

Dat accupakket heeft een capaciteit van 50 kWh, waarmee de 208 volgens de WLTP-cyclus 340 km moet kunnen afleggen. Ter vergelijking: de Hyundai Kona Electric komt op 64 kWh volgens dezelfde cyclus 449 km ver. Als we ervan uitgaan dat de volledige capaciteit wordt benut zou dat net iets meer dan 7 km per kWh zijn, terwijl de 208 bij dezelfde theoretische omstandigheden 6,8 km ver komt op één kWh. Het feit dat de Hyundai door z'n grotere accupakket verder komt is duidelijk, maar voor een compacte hatchback is het bereik van de 208 zeer verdienstelijk.

Peugeot e-208

220 liter accu

Peugeot verdient bovendien een compliment voor de manier waarop de batterijen zijn weggewerkt. Het accupakket neemt 220 liter ruimte in beslag, maar is bij het e-CMP-platform volledig verwerkt in de bodemplaat. Het interieur blijft dus volledig ongemoeid en zelfs de kofferbak is even groot als bij iedere andere 208.

Zoals het een goede EV betaamt, is de e-208 in staat om het accupakket te koelen om de actieradius te verlengen en de laadtijd te optimaliseren. Dat opladen kan bij een regulier stopcontact, maar gaat aanzienlijk sneller als er een wallbox wordt geïnstalleerd. Met driefasenspanning en 11 kW moet een laadtijd van 5 uur en 15 minuten dan binnen bereik liggen, met 1-fase en 7,4 kW staat daar 8 uur voor. Het merk heeft vertrouwen in de levensduur van de stroomopslag en geeft de garantie dat na 8 jaar of 160.000 km nog zeker 70 procent van de capaciteit beschikbaar moet zijn. Aan een snellader moet de accu onder optimale omstandigheden binnen een half uur weer voor 80 procent zijn gevuld.

Normal, Sport of Eco

Snel opladen is leuk, maar de auto moet zelf natuurlijk ook enigszins vooruit willen. Dat blijkt het geval, dankzij een elektromotor die 100 kW/136 pk en 260 Nm levert. Wie er vol voor gaat, kan daarmee in 8,1 seconden van 0 naar 100 schieten. Daarvoor dient rijmodus ‘Sport’ te zijn ingeschakeld. Als bereik belangrijker is dan sprintsnelheden, kan beter voor ‘Normal’ of ‘Eco’ worden gekozen, de twee andere rijmodi. De mate van regeneratie laat zich apart instellen via de bedieningshendel van de ‘automaat’, zij het in slechts twee verschillende standen.

Peugeot 208

Kachelkracht

Peugeot is vooral trots op de temperatuurhuishouding van de elektrische 208, die op dat vlak de beste in zijn segment zou zijn. Zo zou de verwarming uitzonderlijk veel kracht leveren en is er een slimme warmtepomp, goed voor een ‘kachelkracht’ die vergelijkbaar is met die van auto’s waarin een verbrandingsmotor de warmte verzorgt. Ook is het natuurlijk mogelijk om het interieur vooraf te verwarmen of te koelen, via een instelling vooraf of de bij de auto behorende app.

Het succes van de elektrische 208 hangt natuurlijk niet alleen af van z’n prestaties en slimmigheden, maar ook van het prijskaartje. Dat volgt in een later stadium, maar de elektrische 208 is net als alle andere versies wel al te reserveren.

  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 208
  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Peugeot Peugeot 208 Elektrische Auto

PRIVATE LEASE Peugeot 208

INFO
Auto.nl
Auto.nl
Peugeot 208 Active Pack 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 329
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 349
Bekijk nu ⟩
Athlon
Athlon
Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 364
Bekijk nu ⟩
Alphabet
Alphabet
Peugeot e-208 Active Pack EV 50kWh 136 (5D/CVT)
€ 549
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 349
 
Leaseplan
Leaseplan
Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 354
 
Arval
Arval
Peugeot 208 Active 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 387
 
Peugeot
Peugeot
Peugeot 208 Like 1.2 PureTech 75 (5D/5H)
€ 392
 
Peugeot 208 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 208 Blue Lion 1.2 82pk | Navigatie | Parkeerhulp achter | Middenarmsteun voor

    Peugeot 208 Blue Lion 1.2 82pk | Navigatie | Parkeerhulp achter | Middenarmsteun voor

    • 2018
    • 70.339 km

    € 12.725

    Peugeot 208 1.0 VTi Active airco

    Peugeot 208 1.0 VTi Active airco

    • 2013
    • 125.556 km

    € 5.450

    Peugeot 208 1.2 110PK PureTech Allure | NAVIGATIE | TREKHAAK | CRUISE CONTROL |

    Peugeot 208 1.2 110PK PureTech Allure | NAVIGATIE | TREKHAAK | CRUISE CONTROL |

    • 2019
    • 44.034 km

    € 15.500

Meer Peugeot 208 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Peugeot 208

    202
    • 21 juni 2022

Lezersreacties (123) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 208 specificaties
  • Peugeot 208 occasions
  • Peugeot 208 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 208 tests
  • Peugeot 208 gebruikersreviews
  • Peugeot 208 index
PREMIUM
Volkswagen Polo vs. Peugeot 208 vs. Toyota Yaris - Triotest

Volkswagen Polo vs. Peugeot 208 vs. Toyota Yaris - Triotest

De Volkswagen Polo staat in Nederland steevast heel hoog in de verkoopranglijst, maar de concurrentie...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot e-208 Active EV 50kWh 136 (2022)

    Peugeot e-208 Active EV 50kWh 136 (2022)

    1
    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot e-208 GT Pack EV 50kWh 136 (2021)

    Peugeot e-208 GT Pack EV 50kWh 136 (2021)

    33
    • 6 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 208 Urban Soul 1.2 PureTech 82 (2015)

    Peugeot 208 Urban Soul 1.2 PureTech 82...

    • 4 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 208 Allure Pack 1.2 PureTech 100 (2021)

    Peugeot 208 Allure Pack 1.2 PureTech 100...

    • 24 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 208 Envy 1.2 PureTech 82 (2013)

    Peugeot 208 Envy 1.2 PureTech 82 (2013)

    • 1 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot e-208 GT Pack EV 50kWh 136 (2020)

    Peugeot e-208 GT Pack EV 50kWh 136 (2020)

    7
    • 31 december 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot e-208 GT Pack EV 50kWh 136 (2021)

    Peugeot e-208 GT Pack EV 50kWh 136 (2021)

    9
    • 10 november 2021
meer reviews
Peugeot 208 - Occasion aankoopadvies

Peugeot 208 - Occasion aankoopadvies

120

Weten wat je precies hebt aan een tweedehands Peugeot 208? Wij gaan alle uitvoeringen en motoriseringen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Peugeot 208 krijgt Fiat-motor

    Peugeot 208 krijgt Fiat-motor

    16
    • 26 mei 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k, 15k en 25k

    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k,...

    44
    • 24 april 2022
  • Nieuws
    Peugeot 208 en 2008 krijgen nieuwe automaathendel

    Peugeot 208 en 2008 krijgen nieuwe automaathendel

    69
    • 28 maart 2022
  • Eindejaarsvideo - Joas - Peugeot 208

    Eindejaarsvideo - Joas - Peugeot 208

    49
    • 27 december 2021
  • Nieuws
    Peugeot e-208 en e-2008 krijgen grotere actieradius

    Peugeot e-208 en e-2008 krijgen grotere...

    48
    • 24 november 2021
  • PREMIUM
    Volkswagen Polo vs. Peugeot 208 vs. Toyota Yaris - Triotest

    Volkswagen Polo vs. Peugeot 208 vs. Toyota...

    • 23 november 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met dieselmotor

    Dit zijn de zuinigste nieuwe auto's met...

    84
    • 2 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

    Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

    83
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    44
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een goede auto voor minder dan €2.000

    Op zoek naar ... een goede auto voor minder...

    87
    • 9 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden