Hyundai Ioniq 5 N is behoorlijk onderscheidend

Nog goed ingepakt, maar details toch te zien

Hyundai Ioniq 5
Hyundai Ioniq 5Hyundai Ioniq 5Hyundai Ioniq 5Hyundai Ioniq 5Hyundai Ioniq 5Hyundai Ioniq 5

Dat er een sportieve N-variant van de Ioniq 5 aan zit te komen, is allang geen geheim meer. Toch houdt Hyundai het uiterlijk van de sportieve EV het liefst nog wel even onder de pet. Dit hevig ingepakte prototype is daarvan het bewijs. Gelukkig lukt het Hyundai niet om alles te verhullen, waardoor we alvast wat unieke details van de Ioniq 5 N te zien krijgen.

Het prototype op de vorige spionagefoto's zag er in uiterlijk opzicht afgezien van zijn grote wielen en dito remmen nog ietwat tam uit. Het ontwerp van dit prototype lijkt veel dichter bij de definitieve Ioniq 5 N te komen. Op het eerste gezicht denk je door de grote hoeveelheid camouflage wellicht dat er niets is te zien, maar kijk nog eens goed en je ziet dat de voorbumper behoorlijk anders is dan die van een standaard Ioniq 5. De voorbumper van de Ioniq 5 N steekt aan de onderkant iets verder uit naar voren heeft veel grotere luchtinlaten. Daardoor zit de kentekenplaat ook iets hoger dan bij het reguliere model. Boven de kentekenplaat zitten zelfs nog wat extra lamellen.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Aan de achterzijde wordt de Ioniq 5 N er niet bepaald minder heftig op. Allereerst valt de veel grotere dakspoiler op, die in het midden een vouw naar beneden heeft. Een ander onderscheidend element is de achterruitenwisser, die de reguliere Ioniq 5 niet heeft. Of die functie slechts is voorbehouden aan het prototype of ook zijn opwachting maakt op het definitieve model - en wellicht de rest van de Ioniq-range - zal bij de onthulling van de Ioniq 5 N moeten blijken. Verder naar onderen zien we een gewijzigde achterbumper die sportiever gelijnd is dan die onder de standaard Ioniq 5. Dat komt onder meer omdat het midden van de achterbumper iets verzonken is ten opzichte van de buitenste randen.

De introductie van de Ioniq 5 N staat voor volgend jaar op de planning. Wat betreft de aaandrijflijn verwachten we dat het eerste elektrische productiemodel van de N-divisie dezelfde specificaties heeft als de Kia EV6 GT en het studiemodel RN22e. Dat betekent dat hij een vermogen krijgt van 585 pk en 740 Nm. De EV6 GT sprint daarmee in 3,5 seconden naar de 100 km/h en topt bij 260 km/h, dus dat belooft wat voor de Ioniq 5 N.

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.