Honda BR-V: nieuwe compacte SUV

Met MPV-invloeden

Honda BR-V
Honda BR-VHonda BR-VHonda BR-VHonda BR-VHonda BR-V

Terwijl demissionair minister van Financiën Wobke Hoekstra zijn koffertje met voor Nederland belangrijke documenten naar de koning bracht, trok Honda in Indonesië het doek van een noviteit die voor Nederland geen enkele relevantie heeft. We hebben het dan natuurlijk over de splinternieuwe BR-V.

In Nederland kennen we de HR-V en CR-V, maar Honda heeft ver buiten ons land tal van andere cross-overs en SUV's te koop. We noemen de Pilot en WR-V, maar ook de BR-V heeft via de officiële kanalen asfalt onder zijn wielen gekregen. Is dat zonde? Wellicht. De in 2016 gepresenteerde eerste generatie BR-V is namelijk een slim en verstandige SUV-achtige met de nodige MPV-invloeden. Het is een 4,45 meter korte ruimtereus op het relatief goedkope platform van de vorige generaties Brio en Amaze, maar wel een die plek biedt aan zeven inzittenden. In Europa kenden we een model met vergelijkbare filosofie als de in de jaren negentig gepresenteerde Daihatsu Gran Move op basis van de Charade, al bestond daarvan geen zevenzitter. De in 2015 gelanceerde en in 2019 gefacelifte nuchtere BR-V vindt nu opvolging in een geheel nieuwe tweede generatie.

Honda BR-V

Honda BR-V

De nieuwe BR-V is de productieversie van de medio dit jaar in Indonesië gepresenteerde N7X Concept, een studiemodel waarvan zijn flitsende naam voor iets minder gelikts als New 7-Seater eXcitement stond. Doet dat afbreuk? Welnee, hij oogt met zijn sobere koets veel meer als een 'kleine CR-V'. De nieuwe BR-V heeft net als zijn voorganger een relatief grote raampartij en dat levert natuurlijk veel zicht op, zowel voor de passagiers als de bestuurder. De nieuwe BR-V heeft afhankelijk van de gekozen uitvoering led-koplampen, die visueel met elkaar worden verbonden door wat Honda de Solid Wing Face noemt. De chroomstrip op de snuit dus. Terwijl de koplampen samen meer één geheel vormen, knipt Honda de  achterlichten juist van elkaar los. Ook rond de wielkasten vinden we minder tierelantijnen. Hoewel ook de nieuwe BR-V rondom is voorzien van kunststof wielkastranden en zwart plastic in de bumpers, zitten er minder flapjes en hoekjes in dan bij de vorige BR-V.

Honda BR-V

Honda BR-V

Ook het interieur is helemaal nieuw, al zijn de wijzigingen niet wereldschokkend. Ook nu vinden we weer relatief hoog bovenin het dashboard geplaatste ventilatieroosters met eronder een infotainmentscherm. Weer een verdieping lager zit de klimaatregeling, net zoals bij het uitgaande model. Honda voorziet de BR-V van nieuwe systemen als LaneWatch en Smart Entry en Walk-Away Auto Lock, dus ook wat snufjes betreft gaat de auto erop vooruit. Honda levert daarnaast actieve rijbaanassistent, automatisch grootlicht en adaptieve cruisecontrol. De BR-V is altijd uitgerust met een 121 pk en 145 Nm sterke 1.5, viercilinder i-VTEC-benzinemotor. Die is gekoppeld aan een cvt, maar later komt er ook een handgeschakelde bak in het leveringsgamma. We mikken erop dat onderhuids de basis van de jongere Brio en Amaze schuilgaat, maar daarover zegt Honda zelf niets.

Honda BR-V facelift

Honda BR-V (eerste generatie, facelift, 2019)

Naar Europa komt de nieuwe BR-V uiteraard niet. Is dat een gemis? We zijn benieuwd naar jullie reacties. In Zuid-Oost Azië moet de BR-V het opnemen tegen de Daihatsu Terios en Toyota Rush.

Lezersreacties (13) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.