AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Golf VI: alle info
168
Het had ons eerlijk gezegd verbaasd als de Golf VI níet van tevoren was uitgelekt. Na de foto's kunnen we nu echter ook alle beschikbare technische informatie vrijgeven.
Zoals verwacht wordt de Golf VI vanaf de start leverbaar met een hele rits TSI en TDI-motoren. Als u een benzineversie wilt kunt u kiezen uit met vier motoren: 80, 102, 122 en 160 pk, de laatste twee zijn een 1.4 TSI's. Bij de krachtigste versie wordt het 1.4-tje voortgestuwd door een compressor en een turbo, de 122 pk-versie heeft alleen een turbo. Later volgen uiteraard nog sterkere versies, onder meer voor de nog te onthullen Golf GTI. Op dieselgebied zijn er bij de start twee keuzes: 110 pk en 140 pk. Deze nieuwe commonrail-dieselmotor die we kennen uit de Tiguan en de Passat CC, heeft in de Golf een uitstoot van respectievelijk 119 gram en 129 gram CO2/km. Later volgt nog zowel een 90- en een 170 pk dieselmotor. Met 110 pk zijn we dit blok overigens nog niet tegengekomen. Op de instapmodellen na, worden alle
uitvoeringen leverbaar met de DSG-versnellingsbak. Afhankelijk van het koppel worden dat zes- of zeventrapsautomaten.
Het interieur is er behoorlijk op vooruitgegaan. We zien erg veel elementen van de Passat CC terug, onder meer de in kokers gelegde meters, het stuurwiel en de bediening van de klimaatcontrole. De handgreep in de deur loopt schuin omhoog, zoals in de Tiguan, waardoor de bediening van de elektrische namen meer binnen handbereik komt.
Naast designkenmerken krijgt de nieuwe Golf optioneel ook enkele technologische ontwikkelingen van de Passat CC. Kopers kunnen onder meer een adaptief onderstel, radargestuurde cruisecontrol en een parkeerassistent aankruisen op de optielijst. Dagverlichting is standaard en krijgt bij de duurste versie en de GTI de vorm van de bekende LEDjes aan de buitenkant van de koplamp.
Volkswagen heeft naar eigen zeggen ook erg zijn best gedaan om de Golf de 'stilste auto in zijn klasse' te maken. Onder meer door aerodynamische aanpassingen aan de buitenspiegels te maken en een extra isolatielaag in de voorruit aan te brengen.
In september kunnen we voor het eerst op pad met de nieuwe Golf, eind oktober staan de eerste demo's bij de dealer.PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Golf Life Edition eHybrid | 'App-Connect' draadloze smartphone integratie | Achterbank in ongelijke delen neerklapbaar incl. middenarmsteun en doorlaadmogelijkheid | Afstandscontrolesysteem (Front Assist)
- 2025
- 10 km
€ 40.830

Volkswagen Golf 1.4 eHybrid GTE 245Pk Aut. Stuurvw/Standkach/Keyless/IQ Light/Dealerondh
- 2021
- 87.034 km
€ 24.350

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI/ camera/pdc/virtual cockpit/goed onderhouden/zeer nette staat
- 2017
- 109.683 km
€ 21.495
Lees ook
Nieuws
'Volkswagen Golf krijgt vijfcilinder uit Audi RS3'
Nieuws
Volkswagen Golf II tegen muur geramd: 'Enorm verschil met nu'
Nieuws
Volkswagen Golf R doet er nog een schepje bovenop
Mijn eerste auto
Omdat een GTI uit den boze was kocht Jerome deze Golf II 1.8 als eerste auto
Reportage