AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Volkswagen Polo
Met de gefacelifte Polo gaat Volkswagen het weer even opnemen tegen de Franse concurrenten in de compacte klasse. Zijn neus en achterkant zijn gewijzigd, maar de rijkwaliteiten zijn als vanouds.
Met de gefacelifte Polo gaat Volkswagen het weer even opnemen tegen de Franse concurrenten in de compacte klasse. De Polo kreeg niet alleen een nieuwe neus, maar ook een gewijzigde achterkant.
Met de nieuwe grille in V-vorm die doorloopt in de bumper, het grote VW-logo en de nieuwe koplampen valt de de kleine Polo onmiddellijk op. Maar ook aan de achterkant is het een en ander gewijzigd. Zo loopt de onderkant van de achterruit niet meer horizontaal, maar heeft hij een lichte V-vorm, maar vooral de nieuwe achterlichten springen het meest in het oog.. Die units zijn qua vorm weliswaar ongewijzigd, maar de om de ronde lampen zien we nu opvallende, verchroomde ringen. Verder is de nieuwe Polo de eerste in zijn klasse met de richtingaanwijzers in de buitenspiegels. Nog een primeur is de beschikbaarheid (tegen bijbetaling dus) van een bandenspanningwaarschuwingssysteem.
Uiteraard bleven spoorbreedte en wagenbreedte gelijk, maar de lengte van de gemoderniseerde Polo is met bijna 2 cm toegenomen (3,92 m). Standaard heeft de compacte Volkswagen voor- en zijairbags en ABS.
De opgefriste Polo komt in drie uitvoeringen: Trendline, Comfortline en Sportline en met keuze uit vijf benzinemotoren, waarvan de 1,2-liter 6-klepper, alleen in de basis-Trendline-versie beschikbaar is. Verder zijn er de 1.2-12v met 65 pk, of een 1.4 16v met 75 of 100 pk en de 85 pk sterke 1.4 FSI-motor. Daarnaast zijn er vier diesels: de twee 1.4 TDI's met respectievelijk 70 en 80 pk en twee 1.9 TDI's met 100 en 130 pk. Tegen het eind van dit jaar arriveert behalve de GTI met de 150 pk sterke 1.8 turbomotor ook de opvolger van de Fun, die voortaan CrossPolo zal gaan heten.
Het interieur van de Polo is ongewijzigd. Op de achterbank blijft het dus ruim genoeg voor twee niet al te grote volwassenen, of voor drie kinderen. Er is in ieder geval op drie gerekend, want er zitten even zoveel hoofdsteunen en driepuntsgordels.
Eveneens ongewijzigd is het dashboard met de blauwe verlichting van instrumentenpaneel en radiodisplay, wat voor ogen van mensen die geen twintig meer zijn een probleem kan vormen
Met de kwaliteit zit het óók in de nieuwe Polo wel weer snor. Alles voelt goed, degelijk aan. De gebruikte materialen zijn allerminst goedkoop en Volkswagen heeft zelfs zijn best gedaan om zich te onderscheiden met gekleurde bekledingsstoffen. Al blijft het bij het dashboard gewoon bij de oude, bekende en vooral saaie zakelijkheid.
Olympische spelen
De prijs van de Polo begint bij 12.995 euro en dat is dan voor de 1,2 3-cilinder 6-klepper met 55 pk. Wie een beetje kilometers maakt, zal toch al gauw kijken naar de moderne 12-klepper en krijgt dan te maken met een prijskaartje vanaf 14.730 euro.
Interessant is de Turijnuitvoering, die E 595 meer kost dan de Trendline en die een uitgebreide extra uitrusting heeft met climatic airconditioning, elektrisch bediende zijruiten vóór en centrale deurvergrendeling met afstandbediening en nog heel wat meer 'opties'.
De eerste rij-impressie met de nieuwe Polo bevestigt dat de rijkwaliteiten als vanouds zijn. Het tamelijk comfortabel afgestelde onderstel zorgt ervoor dat hij een slecht wegdek keurig verwerkt. De wegligging is betrouwbaar en een vlot stuurgedrag is geen probleem, want de Polo blijft altijd in het gewenste spoor. Onderstuur is hem in het grensbereik niet vreemd, maar dat laat zich ook weer gauw corrigeren met een voorzichtigere rechtervoet. Sturen, schakelen en remmen gaat allemaal zoals je mag verwachten van een auto in de (prijs)klasse van de Polo. De sportief vormgegeven voorstoelen zijn voor slanke mensen wat te wijd en bieden daarom niet genoeg zijdelingse steun bij een actieve rijstijl.
De vernieuwde Polo staat inmiddels in de Volkswagen-showrooms. De Nederlandse importeur hoopt op jaarbasis 6500 Polo's te verkopen.
Met de nieuwe grille in V-vorm die doorloopt in de bumper, het grote VW-logo en de nieuwe koplampen valt de de kleine Polo onmiddellijk op. Maar ook aan de achterkant is het een en ander gewijzigd. Zo loopt de onderkant van de achterruit niet meer horizontaal, maar heeft hij een lichte V-vorm, maar vooral de nieuwe achterlichten springen het meest in het oog.. Die units zijn qua vorm weliswaar ongewijzigd, maar de om de ronde lampen zien we nu opvallende, verchroomde ringen. Verder is de nieuwe Polo de eerste in zijn klasse met de richtingaanwijzers in de buitenspiegels. Nog een primeur is de beschikbaarheid (tegen bijbetaling dus) van een bandenspanningwaarschuwingssysteem.
Uiteraard bleven spoorbreedte en wagenbreedte gelijk, maar de lengte van de gemoderniseerde Polo is met bijna 2 cm toegenomen (3,92 m). Standaard heeft de compacte Volkswagen voor- en zijairbags en ABS.
De opgefriste Polo komt in drie uitvoeringen: Trendline, Comfortline en Sportline en met keuze uit vijf benzinemotoren, waarvan de 1,2-liter 6-klepper, alleen in de basis-Trendline-versie beschikbaar is. Verder zijn er de 1.2-12v met 65 pk, of een 1.4 16v met 75 of 100 pk en de 85 pk sterke 1.4 FSI-motor. Daarnaast zijn er vier diesels: de twee 1.4 TDI's met respectievelijk 70 en 80 pk en twee 1.9 TDI's met 100 en 130 pk. Tegen het eind van dit jaar arriveert behalve de GTI met de 150 pk sterke 1.8 turbomotor ook de opvolger van de Fun, die voortaan CrossPolo zal gaan heten.
Het interieur van de Polo is ongewijzigd. Op de achterbank blijft het dus ruim genoeg voor twee niet al te grote volwassenen, of voor drie kinderen. Er is in ieder geval op drie gerekend, want er zitten even zoveel hoofdsteunen en driepuntsgordels.
Eveneens ongewijzigd is het dashboard met de blauwe verlichting van instrumentenpaneel en radiodisplay, wat voor ogen van mensen die geen twintig meer zijn een probleem kan vormen
Met de kwaliteit zit het óók in de nieuwe Polo wel weer snor. Alles voelt goed, degelijk aan. De gebruikte materialen zijn allerminst goedkoop en Volkswagen heeft zelfs zijn best gedaan om zich te onderscheiden met gekleurde bekledingsstoffen. Al blijft het bij het dashboard gewoon bij de oude, bekende en vooral saaie zakelijkheid.
Olympische spelen
De prijs van de Polo begint bij 12.995 euro en dat is dan voor de 1,2 3-cilinder 6-klepper met 55 pk. Wie een beetje kilometers maakt, zal toch al gauw kijken naar de moderne 12-klepper en krijgt dan te maken met een prijskaartje vanaf 14.730 euro.
Interessant is de Turijnuitvoering, die E 595 meer kost dan de Trendline en die een uitgebreide extra uitrusting heeft met climatic airconditioning, elektrisch bediende zijruiten vóór en centrale deurvergrendeling met afstandbediening en nog heel wat meer 'opties'.
De eerste rij-impressie met de nieuwe Polo bevestigt dat de rijkwaliteiten als vanouds zijn. Het tamelijk comfortabel afgestelde onderstel zorgt ervoor dat hij een slecht wegdek keurig verwerkt. De wegligging is betrouwbaar en een vlot stuurgedrag is geen probleem, want de Polo blijft altijd in het gewenste spoor. Onderstuur is hem in het grensbereik niet vreemd, maar dat laat zich ook weer gauw corrigeren met een voorzichtigere rechtervoet. Sturen, schakelen en remmen gaat allemaal zoals je mag verwachten van een auto in de (prijs)klasse van de Polo. De sportief vormgegeven voorstoelen zijn voor slanke mensen wat te wijd en bieden daarom niet genoeg zijdelingse steun bij een actieve rijstijl.
De vernieuwde Polo staat inmiddels in de Volkswagen-showrooms. De Nederlandse importeur hoopt op jaarbasis 6500 Polo's te verkopen.
Meer nieuws over de vernieuwde Polo staat in AutoWeek no. 21 van 18 mei.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Polo 1.0 TSI R-LINE Business*ADAPTIVE CRUISE*APK*NAP*NAVI*CARPLY*PARK SENSOREN
- 2021
- 103.442 km
€ 14.599

Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline Climate controle Cruise control
- 2010
- 151.005 km
€ 3.950

Volkswagen Polo 1.0 TSI R-LINE Business*CRUISE*APK*NAP*NAVI*CARPLY*PARK SENSOREN
- 2020
- 135.259 km
€ 12.499
Lees ook
Nieuws
Deze Volkswagen Polo moet gered worden - Liefhebber gezocht
Nieuws
Volkswagen Polo Edition 50: verjaardagsfeestje kost €34.000
Op Zoek Naar
De bijna vergeten Toyota Urban Cruiser of toch iets anders cross-overigs voor €5.000?
Nieuws
Volkswagen Polo 50 Edition: 50 jaar Polo moet gevierd worden
Achtergrond