Gereden: Volkswagen Golf GT 1.4 TSI

Volkswagen Golf GT
Volkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GTVolkswagen Golf GT
Volkswagen komt met een nieuwe variant op de Golf. De GT vult niet alleen het gat tussen de Sportline en de GTI, maar maakt met een nieuwe, innovatieve motor ook korte metten met het turbogat.
Volkswagen komt met een nieuwe variant op de Golf. De GT vult niet alleen het gat tussen de Sportline en de GTI, maar maakt met een nieuwe, innovatieve motor ook korte metten met het turbogat.
De Golf GT is onder de GTI gepositioneerd en dat zie je dan ook meteen. De neus oogt krachtiger dan bij de gewone Golf; GTI-achtig, maar dan met lamellen in plaats van honingraat. De GT heeft 17 inch lichtmetalen velgen, dubbele uitlaatpijp en een sportonderstel dat de auto 15 mm lager op de weg legt. Vanbinnen is de GT herkenbaar aan sportstoelen en een speciaal, driespakig stuurwiel. Opvallend aan het instrumentenpaneel is de laaddrukmeter en dat brengt ons ook meteen op het écht grote nieuws aan deze Golf: de 1,4-liter benzinemotor die 170 pk en 240 Nm levert. Fenomenale prestaties voor zo'n blok.
Volkswagen wilde het turbogat dichten en deed dat ook. De oplossing is een mechanische compressor, die in serie voor de turbo zit. Hij begint vanuit stationair toerental te werken, gaat door tot zo'n 2.400 tpm en draagt het werk daarna over aan de turbo. Bij vollast zeult de mechanische compressor nog even door tot 3.500 tmp. Omdat deze compressor alleen in het lagere toerengebied hoeft te werken, kan de overbrengingsverhouding relatief hoog zijn; één omwenteling van de krukas betekent vijf omwentelingen van de compressor. En dat is dan ook de reden dat hij bij lage toerentallen al zo goed presteert. Al bij 1.000 rpm heb je 175 Nm ter beschikking, een waarde die normaal is voor motoren met bijna twee keer zoveel cilinderinhoud als de TSI.
De GT rijdt dan ook geweldig. Om goed te voelen wat de dubbele druklading doet, vergelijken we de 1.4 TSI met de 150 pk/200 Nm 2.0 FSI. We rijden rondje na rondje over de testbaan van Volkswagen, die bestaat uit lange snelle stukken, venijnige haarspeldbochten en alles daar tussenin. Steeds wisselen we van auto; van de 2.0 FSI in de 1.4 TSI en weer terug. Niet alleen laat de 1.4 weinig over van zijn (veel) grotere broer, hij brengt je zelfs aan het twijfelen over het verdere bestaansrecht van de GTI. Zodra je het gas intrapt, zet de compressor zijn schouders er vol onder, waardoor je heel snel op tempo bent. De wisseling van de wacht tussen de compressor en de turbo is nauwelijks waar te nemen. Wel hoor je, als je goed oplet, de elektromechanische koppeling. Het sportonderstel van de GT weet de plotselinge lastwisselingen van het veeleisende testcircuit prima op te vangen. Alleen op het stuk nagemaakt beschadigd wegdek verlang je naar een wat comfortabeler onderstel, zoals we dat een rondje eerder reden in de FSI.
De Golf GT wordt volgende maand op de IAA onthuld, begin 2006 staat hij bij de Nederlandse dealers. Prijzen zijn nog niet bekend.
De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 38, die op 21 september verschijnt.

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.